You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1329253
Title (eng)
Music and the short story
an intermedial approach
Parallel title (deu)
Musik in der Kurzgeschichte - Ein intermedialer Zugang
Author
Sonja Demetrescu
Adviser
Eva Zettelmann
Assessor
Eva Zettelmann
Abstract (deu)
Die Grundlage dieser Arbeit bildet ein kurzer Überblick über die Theorie der Intermedialitätsforschung. Dabei wird auf mögliche Parallelen zwischen den beiden Medien, Musik und Literatur, eingegangen. Weiters wird das Thema auf Musik in der Literatur eingeschränkt. Aspekte aus Werner Wolfs Theorie bereiten die Basis für die im zweiten Teil der Arbeit folgende Analyse von drei Kurzgeschichten, Virginia Woolfs „The String Quartet“, Langston Hughes „The Blues I’m Playing“ und Toni Morrisons „Recitatif“. Möglichkeiten Musik in Literatur einfließen zu lassen sind vielfältig. Die Analyse der Texte stellt beispielhaft einen Überblick über die möglichen musikalischen Instrumente in der Literatur dar. Zusätzlich wird auf die Bedeutung der persönlichen Erfahrungen des Autors sowie kultureller Gegebenheiten als Einfluss auf intermediale musikalische Bezüge in literarischen Texten eingegangen.
Abstract (eng)
The thesis provides a brief overview of theory on intermedial research. Further on, similarities between the two media, music and literature, are outlined. The focus is narrowed down to music in literature or influencing it, in other words on the musicalization of fiction. Some aspects of Werner Wolf’s theory are presented in more detail, as they are the basis for the following analysis of the three short stories, “The String Quartet” by Virginia Woolf, “The Blues I’m Playing” by Langston Hughes and “Recitatif” by Toni Morrison. In the second part of the thesis the three short stories are analyzed and aspects of musicalization of fiction are being identified. The chapter provides an overview of criteria necessary for musicalized fiction, as well as possible aspects hinting towards the existence of musicalization within a certain piece of narrative fiction. In addition, the importance of the influence of the author’s personal experiences as well as of the respective cultural background on the musicalization of his or her fictional writing are outlined.
Keywords (eng)
short storyintermedialitymusicalization of fictionmusicliteratureToni MorrisonLangston HughesVirginia Woolf
Keywords (deu)
KurzgeschichteIntermedialitätMusikLiteraturToni MorrisonLangston HughesVirginia Woolf
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1329253
rdau:P60550 (deu)
91 Seiten : Diagramme
Number of pages
91
Members (1)
Title (eng)
Music and the short story
an intermedial approach
Parallel title (deu)
Musik in der Kurzgeschichte - Ein intermedialer Zugang
Author
Sonja Demetrescu
Abstract (deu)
Die Grundlage dieser Arbeit bildet ein kurzer Überblick über die Theorie der Intermedialitätsforschung. Dabei wird auf mögliche Parallelen zwischen den beiden Medien, Musik und Literatur, eingegangen. Weiters wird das Thema auf Musik in der Literatur eingeschränkt. Aspekte aus Werner Wolfs Theorie bereiten die Basis für die im zweiten Teil der Arbeit folgende Analyse von drei Kurzgeschichten, Virginia Woolfs „The String Quartet“, Langston Hughes „The Blues I’m Playing“ und Toni Morrisons „Recitatif“. Möglichkeiten Musik in Literatur einfließen zu lassen sind vielfältig. Die Analyse der Texte stellt beispielhaft einen Überblick über die möglichen musikalischen Instrumente in der Literatur dar. Zusätzlich wird auf die Bedeutung der persönlichen Erfahrungen des Autors sowie kultureller Gegebenheiten als Einfluss auf intermediale musikalische Bezüge in literarischen Texten eingegangen.
Abstract (eng)
The thesis provides a brief overview of theory on intermedial research. Further on, similarities between the two media, music and literature, are outlined. The focus is narrowed down to music in literature or influencing it, in other words on the musicalization of fiction. Some aspects of Werner Wolf’s theory are presented in more detail, as they are the basis for the following analysis of the three short stories, “The String Quartet” by Virginia Woolf, “The Blues I’m Playing” by Langston Hughes and “Recitatif” by Toni Morrison. In the second part of the thesis the three short stories are analyzed and aspects of musicalization of fiction are being identified. The chapter provides an overview of criteria necessary for musicalized fiction, as well as possible aspects hinting towards the existence of musicalization within a certain piece of narrative fiction. In addition, the importance of the influence of the author’s personal experiences as well as of the respective cultural background on the musicalization of his or her fictional writing are outlined.
Keywords (eng)
short storyintermedialitymusicalization of fictionmusicliteratureToni MorrisonLangston HughesVirginia Woolf
Keywords (deu)
KurzgeschichteIntermedialitätMusikLiteraturToni MorrisonLangston HughesVirginia Woolf
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1329254
Number of pages
91