Title (deu)
Die Rolle der Eltern in Bezug auf die Wahl der Bildungslaufbahn ihres Kindes am Übergang der Sekundarstufe I (NMS) zur Sekundarstufe II
Parallel title (eng)
The role of parents in reference to the choice of the educational career of their children from the transition of secondary school I (NMS) to secondary school II
Author
Jennifer Winkler
Advisor
Tamara Katschnig
Assessor
Tamara Katschnig
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit wurde im Rahmen des NOESIS-Projekts verfasst und setzt sich mit der Rolle der Eltern in Bezug auf die Wahl der Bildungslaufbahn ihres Kindes am Übergang der Sekundarstufe I (NMS) zur Sekundarstufe II auseinander. Es wird der Frage nachgegan-gen, welchen Einfluss die Eltern auf die Bildungsentscheidungen ihrer Kinder ausüben und inwiefern sie dabei den Bildungsweg ihrer Kinder (mit-)konstruieren. Um die Einflussfaktoren in Bezug auf Bildungsentscheidungen ermitteln zu können, wurden sechs Eltern von Kinder befragt, die sich an der zweiten Schnittstelle im Bildungssystem befinden. Die durchgeführten Interviews wurden anschließend mittels dem qualitativen Forschungsstil „Grounded Theory Methodologie nach Strauss & Corbin“ analysiert und unter Zuhilfenahme des Auswertungsprogramms Atlas.ti ausgewertet. In den fünf Kategorien, die durch die Analyse der Interviews entwickelt wurden, lassen sich Ergebnisse in Bezug auf die Rolle der Eltern ermitteln, die womöglich einen Trend in Richtung Kompetenzzuschreibung zugunsten der Kinder vermuten lassen.
Abstract (eng)
The master thesis was written in the framework of the NOESIS-Project and deals with the role of parents in reference to the choice of the educational career of their children from the transition of secondary school I (NMS) to secondary school II. It investigates the question of what influence parents have on the educational decision of their children and in what way further education is constructed by the parents. To determine the influence of factors related to the educational choices, six parents of children of whom were on the second interface in the education system, were interviewed. The implemented interviews were then analyzed by the grounded theory methodology by Strauss & Corbin and the evaluation program Atlas.ti. In five categories, which were developed by analyzing the interviews it was determined that the role of the parents, may suggest a trend towards competence attribution in favour of children.
Keywords (eng)
role of parentseducational careereducational decisionseducational transitionseducational inequality
Keywords (deu)
ElternrolleBildungslaufbahnBildungsentscheidungenBildungsübergängeBildungsungleichheit
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
1 Band (verschiedene Seitenzählungen) : Diagramme
Number of pages
339
Study plan
Masterstudium Bildungswissenschaft
[UA]
[066]
[848]
Association (deu)
Title (deu)
Die Rolle der Eltern in Bezug auf die Wahl der Bildungslaufbahn ihres Kindes am Übergang der Sekundarstufe I (NMS) zur Sekundarstufe II
Parallel title (eng)
The role of parents in reference to the choice of the educational career of their children from the transition of secondary school I (NMS) to secondary school II
Author
Jennifer Winkler
Abstract (deu)
Die vorliegende Arbeit wurde im Rahmen des NOESIS-Projekts verfasst und setzt sich mit der Rolle der Eltern in Bezug auf die Wahl der Bildungslaufbahn ihres Kindes am Übergang der Sekundarstufe I (NMS) zur Sekundarstufe II auseinander. Es wird der Frage nachgegan-gen, welchen Einfluss die Eltern auf die Bildungsentscheidungen ihrer Kinder ausüben und inwiefern sie dabei den Bildungsweg ihrer Kinder (mit-)konstruieren. Um die Einflussfaktoren in Bezug auf Bildungsentscheidungen ermitteln zu können, wurden sechs Eltern von Kinder befragt, die sich an der zweiten Schnittstelle im Bildungssystem befinden. Die durchgeführten Interviews wurden anschließend mittels dem qualitativen Forschungsstil „Grounded Theory Methodologie nach Strauss & Corbin“ analysiert und unter Zuhilfenahme des Auswertungsprogramms Atlas.ti ausgewertet. In den fünf Kategorien, die durch die Analyse der Interviews entwickelt wurden, lassen sich Ergebnisse in Bezug auf die Rolle der Eltern ermitteln, die womöglich einen Trend in Richtung Kompetenzzuschreibung zugunsten der Kinder vermuten lassen.
Abstract (eng)
The master thesis was written in the framework of the NOESIS-Project and deals with the role of parents in reference to the choice of the educational career of their children from the transition of secondary school I (NMS) to secondary school II. It investigates the question of what influence parents have on the educational decision of their children and in what way further education is constructed by the parents. To determine the influence of factors related to the educational choices, six parents of children of whom were on the second interface in the education system, were interviewed. The implemented interviews were then analyzed by the grounded theory methodology by Strauss & Corbin and the evaluation program Atlas.ti. In five categories, which were developed by analyzing the interviews it was determined that the role of the parents, may suggest a trend towards competence attribution in favour of children.
Keywords (eng)
role of parentseducational careereducational decisionseducational transitionseducational inequality
Keywords (deu)
ElternrolleBildungslaufbahnBildungsentscheidungenBildungsübergängeBildungsungleichheit
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
339
Association (deu)
License
- Citable links
- Other links
- Managed by
- DetailsObject typeContainerCreated31.10.2021 10:12:59 UTC
- Usage statistics-
- Metadata
- Export formats
