You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1340853
Title (eng)
Vendor managed inventory
a solution-based approach for the rail industry (Siemens AG Urban Transport, Vienna)
Parallel title (deu)
Vendor Managed Inventory : ein Lösungsansatz für die Schienenfahrzeugindustrie (Siemens AG Urban Transport, Wien)
Author
Lena Thiel
Advisor
Karl Franz Dörner
Co-Advisor
Michael Schilde
Assessor
Karl Franz Dörner
Abstract (deu)
Das Konzept von Vendor Managed Inventory beinhaltet die Optimierung von Lieferketten, indem die Verantwortung der Lagerbestände beim produzierenden Unternehmen auf die Lieferanten übertragen wird. Diese Masterarbeit ist ein Anwendungsversuch in der Schienenfahrzeugindustrie am Beispiel der Siemens Mobility Geschäftseinheit Urban Transport mit Werk in Wien. Der erste Teil bestimmt mit Hilfe des Newsvendor Models und des Order-Up-To Inventory Models die optimalen Mindest- und Maximallagerbestände. Unter Berücksichtigung des projektabhängigen Geschäftsmodells und der begrenzten Lagerfläche im Werk Wien, sollen durch die Umsetzung Materialverfügbarkeit erhöht werden sowie die Kapitalbindungskosten reduziert werden. Im zweiten Teil wird ein Siemens eigener Saving Algorithmus nach dem Clarke und Wright Saving Algorithmus entwickelt, basierend auf Direct Shipping und Milk-Runs. Lieferungen der Vendor Managed Inventory Lieferanten sollen hierbei kombiniert und Transportkosten reduziert werden. --- [Printversion enthält CD-Rom Beilage]
Abstract (eng)
Vendor Managed Inventory is a concept to optimize supply chains by switching inventory responsibility from the manufacturing company to the supplier. This master’s thesis is an implementation approach for the rail industry based on a practical example of Siemens Mobility Urban Transport plant Vienna. In the first part the optimal minimum and maximum inventory levels are calculated with the theory of the Newsvendor Model and the Order-Up-To-Model. Regarding the special environment of the project business of the rail industry and the limited warehouse capacity at plant Vienna, material availability must be satisfied but in the contrary capital commitment costs must be reduced. The second part focuses on transportation costs, emerging from the Vendor Managed Inventory suppliers. A Siemens specific Saving Algorithm with Direct Shipping and Milk-Runs is adapted from the Clarke and Wrights Saving Algorithm, to combine Vendor Managed Inventory Deliveries and reduce transportation costs.
Keywords (eng)
Vendor Managed InventorySupply ChainInventory ManagementWarehouse ManagementSiemensRail IndustryVehicle RoutingTransportation CostTransportation OptimizationDelivery BundlingDelivery OptimizationNewsvendor ModelOrder-Up-To Inventory ModelMilk RunsDirect Shipping
Keywords (deu)
Vendor Managed InventorySupply ChainLagermanagementLageroptimierungLieferbündelungLieferoptimierungTransportkostenTransportoptimierungSiemensSchienenfahrzeugindustrieNewsvendor ModelOrder-Up-To-Inventory ModelMilk RunsDirect Shipping
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1340853
rdau:P60550 (deu)
VIII, 67, i-ix Seiten : Diagramme, Karten
Number of pages
85
Members (1)
Title (eng)
Vendor managed inventory
a solution-based approach for the rail industry (Siemens AG Urban Transport, Vienna)
Parallel title (deu)
Vendor Managed Inventory : ein Lösungsansatz für die Schienenfahrzeugindustrie (Siemens AG Urban Transport, Wien)
Author
Lena Thiel
Abstract (deu)
Das Konzept von Vendor Managed Inventory beinhaltet die Optimierung von Lieferketten, indem die Verantwortung der Lagerbestände beim produzierenden Unternehmen auf die Lieferanten übertragen wird. Diese Masterarbeit ist ein Anwendungsversuch in der Schienenfahrzeugindustrie am Beispiel der Siemens Mobility Geschäftseinheit Urban Transport mit Werk in Wien. Der erste Teil bestimmt mit Hilfe des Newsvendor Models und des Order-Up-To Inventory Models die optimalen Mindest- und Maximallagerbestände. Unter Berücksichtigung des projektabhängigen Geschäftsmodells und der begrenzten Lagerfläche im Werk Wien, sollen durch die Umsetzung Materialverfügbarkeit erhöht werden sowie die Kapitalbindungskosten reduziert werden. Im zweiten Teil wird ein Siemens eigener Saving Algorithmus nach dem Clarke und Wright Saving Algorithmus entwickelt, basierend auf Direct Shipping und Milk-Runs. Lieferungen der Vendor Managed Inventory Lieferanten sollen hierbei kombiniert und Transportkosten reduziert werden. --- [Printversion enthält CD-Rom Beilage]
Abstract (eng)
Vendor Managed Inventory is a concept to optimize supply chains by switching inventory responsibility from the manufacturing company to the supplier. This master’s thesis is an implementation approach for the rail industry based on a practical example of Siemens Mobility Urban Transport plant Vienna. In the first part the optimal minimum and maximum inventory levels are calculated with the theory of the Newsvendor Model and the Order-Up-To-Model. Regarding the special environment of the project business of the rail industry and the limited warehouse capacity at plant Vienna, material availability must be satisfied but in the contrary capital commitment costs must be reduced. The second part focuses on transportation costs, emerging from the Vendor Managed Inventory suppliers. A Siemens specific Saving Algorithm with Direct Shipping and Milk-Runs is adapted from the Clarke and Wrights Saving Algorithm, to combine Vendor Managed Inventory Deliveries and reduce transportation costs.
Keywords (eng)
Vendor Managed InventorySupply ChainInventory ManagementWarehouse ManagementSiemensRail IndustryVehicle RoutingTransportation CostTransportation OptimizationDelivery BundlingDelivery OptimizationNewsvendor ModelOrder-Up-To Inventory ModelMilk RunsDirect Shipping
Keywords (deu)
Vendor Managed InventorySupply ChainLagermanagementLageroptimierungLieferbündelungLieferoptimierungTransportkostenTransportoptimierungSiemensSchienenfahrzeugindustrieNewsvendor ModelOrder-Up-To-Inventory ModelMilk RunsDirect Shipping
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1340854
Number of pages
85