You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1341797
Title (deu)
Kultur im ORF
der Österreichische Rundfunk im Spannungsfeld von Auftrag, Publikumsinteressen, Qualität und Quote
Parallel title (eng)
Culture and ORF - the Austrian Broadcasting Corporation between the conflicting priorities of public service, audience interests, quality and rate
Author
Hemma Pachernegg
Adviser
Wolfgang Duchkowitsch
Assessor
Wolfgang Duchkowitsch
Abstract (deu)
Seit langem steht der Österreichische Rundfunk in der Kritik, dass Kultur im Fernsehen zusehends vernachlässigt wird, wodurch sich eine Verflachung des Programms und eine Annäherung an Privatanbieter erkennen lässt. Ziel dieser Arbeit ist es einerseits einen guten Überblick über das Phänomen Kultur, den Bezug zum (öffentlichen-rechtlichen) Fernsehen und die damit einhergehenden Problematiken zu bieten. Der theoretische Teil beschäftigt sich eingehend mit dem Kulturbegriff, seinen unterschiedlichen Bedeutungen und Verständnissen, führt kulturtheoretische Ansätze und Schemata an und analysiert die Wechselbeziehungen zwischen Kultur, Publikum, Journalismus, Qualität und Ökonomie. Andererseits soll die vorliegende Forschungsarbeit aussagekräftige Ergebnisse zu Kulturverständnis, Kulturinteressen, Nutzung und Bewertung von ORF-Kulturangeboten liefern. Die theoretischen Ausführungen bilden dabei die Basis für die empirische Untersuchung des jungen Zielpublikums (20-40 Jahre), das einen starken Kontrast zum gegenwärtigen Kulturpublikum (+60 Jahre) bilden soll.
Abstract (eng)
The Austrian Broadcasting Corporation (ORF) is highly criticized by society due to neglecting its duties to serve the public with cultural program, resulting in trivialization and a rapprochement with commercial television. The aim of the thesis is to offer a good overview of culture as a phenomenon, the connection to public sector television and other associated problems. The theoretical part deals with the concept of culture, its different meanings and understandings, cites cultural-theoretical approaches and analyzes the interrelations between culture, audience, journalism, quality and economy. Moreover the thesis aims to provide meaningful results on cultural understanding, cultural interests, reception and evaluation of culture on television. The empirical investigation of a younger audience (20-40 years), should form a strong contrast to the current cultural audience (+60 years). The comprehensive study is based on the cited theoretical explanations.
Keywords (eng)
ORFAustrian Broadcasting CorporationTVaudiencequalityrate
Keywords (deu)
ORFKulturPublikumFernsehenQualitätQuote
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1341797
rdau:P60550 (deu)
166 Seiten : Diagramme
Number of pages
172
Members (1)
Title (deu)
Kultur im ORF
der Österreichische Rundfunk im Spannungsfeld von Auftrag, Publikumsinteressen, Qualität und Quote
Parallel title (eng)
Culture and ORF - the Austrian Broadcasting Corporation between the conflicting priorities of public service, audience interests, quality and rate
Author
Hemma Pachernegg
Abstract (deu)
Seit langem steht der Österreichische Rundfunk in der Kritik, dass Kultur im Fernsehen zusehends vernachlässigt wird, wodurch sich eine Verflachung des Programms und eine Annäherung an Privatanbieter erkennen lässt. Ziel dieser Arbeit ist es einerseits einen guten Überblick über das Phänomen Kultur, den Bezug zum (öffentlichen-rechtlichen) Fernsehen und die damit einhergehenden Problematiken zu bieten. Der theoretische Teil beschäftigt sich eingehend mit dem Kulturbegriff, seinen unterschiedlichen Bedeutungen und Verständnissen, führt kulturtheoretische Ansätze und Schemata an und analysiert die Wechselbeziehungen zwischen Kultur, Publikum, Journalismus, Qualität und Ökonomie. Andererseits soll die vorliegende Forschungsarbeit aussagekräftige Ergebnisse zu Kulturverständnis, Kulturinteressen, Nutzung und Bewertung von ORF-Kulturangeboten liefern. Die theoretischen Ausführungen bilden dabei die Basis für die empirische Untersuchung des jungen Zielpublikums (20-40 Jahre), das einen starken Kontrast zum gegenwärtigen Kulturpublikum (+60 Jahre) bilden soll.
Abstract (eng)
The Austrian Broadcasting Corporation (ORF) is highly criticized by society due to neglecting its duties to serve the public with cultural program, resulting in trivialization and a rapprochement with commercial television. The aim of the thesis is to offer a good overview of culture as a phenomenon, the connection to public sector television and other associated problems. The theoretical part deals with the concept of culture, its different meanings and understandings, cites cultural-theoretical approaches and analyzes the interrelations between culture, audience, journalism, quality and economy. Moreover the thesis aims to provide meaningful results on cultural understanding, cultural interests, reception and evaluation of culture on television. The empirical investigation of a younger audience (20-40 years), should form a strong contrast to the current cultural audience (+60 years). The comprehensive study is based on the cited theoretical explanations.
Keywords (eng)
ORFAustrian Broadcasting CorporationTVaudiencequalityrate
Keywords (deu)
ORFKulturPublikumFernsehenQualitätQuote
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1341798
Number of pages
172