You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1343152
Title (chi)
“扩招背景下中国高等教育体系对大学毕业生就业问 题的影响的研究——以《非你莫属》为研究案例” / Eine Analyse über das Verhältnis zwischen Hochschulbildung und Arbeitsmarkt der Hochschulabsolventen in der VR China - eine Studie über die TV Show "Only You"
Parallel title (eng)
An analysis of the relationship between higher education and the labor market of graduates in China : a study on the TV show "Only You"
Author
Jun Feng
Adviser
Susanne Weigelin-Schwiedrzik
Assessor
Susanne Weigelin-Schwiedrzik
Abstract (deu)
Seitdem die Expansionspolitik für die Immatrikulation an Hochschulen 1999 landesweit in China umgesetzt wurde, ist die Zahl der chinesischen Hochschulabsolventen von Jahr zu Jahr rasant gestiegen. Die Beschäftigungssituation der neuen Hochschulabsolventen wird von der chinesischen Gesellschaft genau beobachtet. Chinesische Medien verwenden oft den Begriff "schwierig", um den Beschäftigungsstatus von neuen Absolventen in China zu beschreiben. Diese Arbeit konzentriert sich auf die Beziehung zwischen der chinesischen Hochschulbildung und dem Übergang der Absolventen von den Hochschulen in den Arbeitsmarkt. Das Ziel dieser Masterarbeit besteht darin, die Bildungsfaktoren der Hochschule zu identifizieren, die die Beschäftigungsfähigkeit und das Arbeitssuchverhalten von neuen Hochschulabsolventen beeinflussen. Es wird untersucht, ob die Expansionspolitik Schwierigkeiten bei der Beschäftigungssuche von neuen Hochschulabsolventen verursacht; ob, beziehungsweise in welcher Weise, die Expansionspolitik weiter in China fortgeführt und wie sich die Qualität der chinesischen Hochschulbildung auf das Arbeitssuchverhalten der chinesischen Studenten auswirkt. Der Hauptinhalt der Arbeit besteht aus drei Teilen: die vergleichende Analyse des Prozesses der Hochschulexpansion in China, den USA und Europa; darauf aufbauend, eine Analyse der Qualitätsmerkmale der chinesischen Hochschulbildung nach der Theorie Martin Trow´s in seinen elf Aspekten der Hochschulbildung sowie im Zusammenhang mit der Beschäftigungsfähigkeit von Hochschulstudenten; abschließend eine Fallstudie, die den Einfluss der Eigenschaften der Qualität der chinesischen Hochschulbildung auf die Beschäftigungsfähigkeit und das Arbeitssuchverhalten der neuen Hochschulabsolventen untersucht. Aus der Analyse ergaben sich wichtige Schlussfolgerungen: primär, dass die chinesische Hochschulbildung in Bezug auf Lehrplan und Unterrichtsmethoden, Studentenlaufbahn, Zulassung zum Studium und Studien-Auswahl nicht flexibel ist. Diese Aspekte stehen in engem Zusammenhang mit der Hochschulerfahrung von Hochschulstudenten. Förderung der Studenten während des Studiums in Bezug auf aktive Fähigkeit und persönliche Entwicklung ist kaum vorhanden.
Abstract (eng)
Since the implementation of the policy of expansion for the enrolment at tertiary education institutions has been completed across the country in 1999, the number of Chinese graduates of tertiary institutions increased rapidly. Millions of new graduates enter the employment market every year. The employment situation of these new graduates is closely monitored by the Chinese society. Chinese media often use the term “difficult” to describe the situation of employment of new graduates in China. In the last decades, several scientific articles about the situation of new graduates have been published, most of the from an economic perspective. The research focus of the master thesis at hand is therefore the relationship between Chinas tertiary education and the graduates’ transition from the tertiary education institution to the employment market. This analysis aims to identify the educational factors of tertiary education, which, themselves, influence the employability and the job-search behaviours of new graduates. This paper investigates, whether the policy of expansion creates difficulties for new graduates in their job-search; whether, respectively in what ways, the policy of expansion is being continued in China and how the quality of the tertiary education influences the employability and new graduates´ job-searching activities. This thesis consists of three main parts: a comparative analysis of the higher education expansion process in China, the United States of America and Europa; additionally, an analysis of the quality features of the Chinese tertiary education system according to Martin Trow´s theory of eleven aspects of tertiary education as well as in regard to the employability of new graduates; the paper concludes with a case study exploring the influence of the quality of the Chinese tertiary education system on the employability and the job-search activities of new graduates in China. Several conclusions emerged from the analysis. Particularly, that the Chinese tertiary education system is not very flexible – especially in regard to curriculum, teaching methods, student “careers”, admission for and selection of studies. Those aspects are closely interrelated with experience of students of institutions of tertiary education. Encouragement of students during their studies in matters of personal skills and development are limited if available at all.
Keywords (eng)
Higher education expansiongraduates, Gross enrolment rateQuality of Higher EducationEmployabilityjob-search behaviouremployment market
Keywords (deu)
HochschulexpansionHochschulabsolventenBruttoeinschulungsrateHochschulbildungsqualitätBeschäftigungsfähigkeitArbeitssuchverhaltenArbeitsmarkt
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1343152
rdau:P60550 (deu)
161 Seiten
Number of pages
161
Members (1)
Title (chi)
“扩招背景下中国高等教育体系对大学毕业生就业问 题的影响的研究——以《非你莫属》为研究案例” / Eine Analyse über das Verhältnis zwischen Hochschulbildung und Arbeitsmarkt der Hochschulabsolventen in der VR China - eine Studie über die TV Show "Only You"
Parallel title (eng)
An analysis of the relationship between higher education and the labor market of graduates in China : a study on the TV show "Only You"
Author
Jun Feng
Abstract (deu)
Seitdem die Expansionspolitik für die Immatrikulation an Hochschulen 1999 landesweit in China umgesetzt wurde, ist die Zahl der chinesischen Hochschulabsolventen von Jahr zu Jahr rasant gestiegen. Die Beschäftigungssituation der neuen Hochschulabsolventen wird von der chinesischen Gesellschaft genau beobachtet. Chinesische Medien verwenden oft den Begriff "schwierig", um den Beschäftigungsstatus von neuen Absolventen in China zu beschreiben. Diese Arbeit konzentriert sich auf die Beziehung zwischen der chinesischen Hochschulbildung und dem Übergang der Absolventen von den Hochschulen in den Arbeitsmarkt. Das Ziel dieser Masterarbeit besteht darin, die Bildungsfaktoren der Hochschule zu identifizieren, die die Beschäftigungsfähigkeit und das Arbeitssuchverhalten von neuen Hochschulabsolventen beeinflussen. Es wird untersucht, ob die Expansionspolitik Schwierigkeiten bei der Beschäftigungssuche von neuen Hochschulabsolventen verursacht; ob, beziehungsweise in welcher Weise, die Expansionspolitik weiter in China fortgeführt und wie sich die Qualität der chinesischen Hochschulbildung auf das Arbeitssuchverhalten der chinesischen Studenten auswirkt. Der Hauptinhalt der Arbeit besteht aus drei Teilen: die vergleichende Analyse des Prozesses der Hochschulexpansion in China, den USA und Europa; darauf aufbauend, eine Analyse der Qualitätsmerkmale der chinesischen Hochschulbildung nach der Theorie Martin Trow´s in seinen elf Aspekten der Hochschulbildung sowie im Zusammenhang mit der Beschäftigungsfähigkeit von Hochschulstudenten; abschließend eine Fallstudie, die den Einfluss der Eigenschaften der Qualität der chinesischen Hochschulbildung auf die Beschäftigungsfähigkeit und das Arbeitssuchverhalten der neuen Hochschulabsolventen untersucht. Aus der Analyse ergaben sich wichtige Schlussfolgerungen: primär, dass die chinesische Hochschulbildung in Bezug auf Lehrplan und Unterrichtsmethoden, Studentenlaufbahn, Zulassung zum Studium und Studien-Auswahl nicht flexibel ist. Diese Aspekte stehen in engem Zusammenhang mit der Hochschulerfahrung von Hochschulstudenten. Förderung der Studenten während des Studiums in Bezug auf aktive Fähigkeit und persönliche Entwicklung ist kaum vorhanden.
Abstract (eng)
Since the implementation of the policy of expansion for the enrolment at tertiary education institutions has been completed across the country in 1999, the number of Chinese graduates of tertiary institutions increased rapidly. Millions of new graduates enter the employment market every year. The employment situation of these new graduates is closely monitored by the Chinese society. Chinese media often use the term “difficult” to describe the situation of employment of new graduates in China. In the last decades, several scientific articles about the situation of new graduates have been published, most of the from an economic perspective. The research focus of the master thesis at hand is therefore the relationship between Chinas tertiary education and the graduates’ transition from the tertiary education institution to the employment market. This analysis aims to identify the educational factors of tertiary education, which, themselves, influence the employability and the job-search behaviours of new graduates. This paper investigates, whether the policy of expansion creates difficulties for new graduates in their job-search; whether, respectively in what ways, the policy of expansion is being continued in China and how the quality of the tertiary education influences the employability and new graduates´ job-searching activities. This thesis consists of three main parts: a comparative analysis of the higher education expansion process in China, the United States of America and Europa; additionally, an analysis of the quality features of the Chinese tertiary education system according to Martin Trow´s theory of eleven aspects of tertiary education as well as in regard to the employability of new graduates; the paper concludes with a case study exploring the influence of the quality of the Chinese tertiary education system on the employability and the job-search activities of new graduates in China. Several conclusions emerged from the analysis. Particularly, that the Chinese tertiary education system is not very flexible – especially in regard to curriculum, teaching methods, student “careers”, admission for and selection of studies. Those aspects are closely interrelated with experience of students of institutions of tertiary education. Encouragement of students during their studies in matters of personal skills and development are limited if available at all.
Keywords (eng)
Higher education expansiongraduates, Gross enrolment rateQuality of Higher EducationEmployabilityjob-search behaviouremployment market
Keywords (deu)
HochschulexpansionHochschulabsolventenBruttoeinschulungsrateHochschulbildungsqualitätBeschäftigungsfähigkeitArbeitssuchverhaltenArbeitsmarkt
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1343153
Number of pages
161