Title (eng)
Towards the center of the maze
cyborg posthumanity in the HBO series "Westworld"
Parallel title (deu)
Auf der Suche nach dem Labyrinth : Cyborgs in der HBO Serie "Westworld"
Author
Anna Theresa Mehofer
Advisor
Alexandra Ganser-Blumenau
Assessor
Alexandra Ganser-Blumenau
Abstract (deu)
Die vorliegende Diplomarbeit behandelt die Entwicklung von abhängigen, fremdbestimmten Robotern („Hosts“) zu autonomen Cyborgs mit Bewusstsein in der HBO Fernsehserie Westworld (2016). Behandelt werden zwei grundlegende Fragen: Zum einen wird die schmerzliche Entwicklung von Roboter zu Cyborg und deren filmische Darstellung thematisiert. Zum anderen analysiert diese Arbeit auch die soziopolitischen Kontinuitäten, die das Verhältnis von menschlichen Freizeitparkbesuchern und Hosts charakterisieren, sowie deren Darstellung in der Serie. Methodisch kamen ein Ansatz aus der Cyborg-Theorie, theoretische Konzepte aus den TV Studies und der Filmsemiotik, Beispiele aus der Serie selbst sowie interdisziplinäre Forschungsliteratur zum Einsatz. Grundlegende Beobachtungen über die Entwicklung von Roboter zu Cyborg betrafen Handlung, symbolische Bildsprache (z.B. das Labyrinth), Analogien, welche die Herausbildung von Bewusstsein und Selbstheit bei den Hosts unterstreichen, und aufschlussreiche Verbindungslinien zu Donna Haraways Cyborg-Konzept. In Hinblick auf das problematische Verhältnis zwischen Hosts und Menschen und die soziopolitischen Implikationen seiner Darstellung konnten Schnittpunkte zwischen den fiktionalen Mechanismen von Machtausübung und -missbrauch in Westworld und den realen Phänomenen Konsumismus, Frauendiskriminierung und Kolonialismus konstatiert werden.
Abstract (eng)
This thesis approaches the subject of dependent, heteronomous robots (“hosts”) evolving into conscious, autonomous cyborgs in the 2016 HBO series Westworld. Two major research questions are pursued: on the one hand, the painful transition of the Westworld hosts from robot to cyborg and its cinematographic representation is explored and analyzed. On the other hand, the thesis also addresses the socio-political continuities characterizing the relationship between human guests and hosts and their representation in the series. Methodologically, a cyborg theory approach as well as theoretical concepts from TV studies and film semiotics were used, in addition to the original series itself and interdisciplinary scholarly literature. Major observations concerning the robot-cyborg transition were made with regards to plot, symbolic imagery (e.g. the ‘maze’), analogies underlining the emergence of consciousness and selfhood in the hosts, and links to the ideas of Haraway’s Cyborg Manifesto. Regarding the problematic relationship between hosts and humans and the socio-political implications of its depiction, overlaps between Westworld’s fictional mechanisms of domination and abuse and ‘real-world’ phenomena such as consumerism, misogyny, and colonial continuities could be found.
Keywords (eng)
cyborgsman vs. machinecyborg manifestoposthumanismWestworldrobotscyborg theoryTV studiesfilm semioticspostcolonialism
Keywords (deu)
CyborgsMensch vs. MaschineCyborg ManifestPosthumanismusWestworldRoboterCyborg TheorieTV StudiesFilmsemiotikPostkolonialismus
Subject (deu)
Type (deu)
Extent (deu)
110 Seiten : Illustrationen, Diagramme
Number of pages
114
Study plan
Lehramtsstudium UF Bewegung und Sport UF Englisch
[UA]
[190]
[482]
[344]
Members (1)
Title (eng)
Towards the center of the maze
cyborg posthumanity in the HBO series "Westworld"
Parallel title (deu)
Auf der Suche nach dem Labyrinth : Cyborgs in der HBO Serie "Westworld"
Author
Anna Theresa Mehofer
Abstract (deu)
Die vorliegende Diplomarbeit behandelt die Entwicklung von abhängigen, fremdbestimmten Robotern („Hosts“) zu autonomen Cyborgs mit Bewusstsein in der HBO Fernsehserie Westworld (2016). Behandelt werden zwei grundlegende Fragen: Zum einen wird die schmerzliche Entwicklung von Roboter zu Cyborg und deren filmische Darstellung thematisiert. Zum anderen analysiert diese Arbeit auch die soziopolitischen Kontinuitäten, die das Verhältnis von menschlichen Freizeitparkbesuchern und Hosts charakterisieren, sowie deren Darstellung in der Serie. Methodisch kamen ein Ansatz aus der Cyborg-Theorie, theoretische Konzepte aus den TV Studies und der Filmsemiotik, Beispiele aus der Serie selbst sowie interdisziplinäre Forschungsliteratur zum Einsatz. Grundlegende Beobachtungen über die Entwicklung von Roboter zu Cyborg betrafen Handlung, symbolische Bildsprache (z.B. das Labyrinth), Analogien, welche die Herausbildung von Bewusstsein und Selbstheit bei den Hosts unterstreichen, und aufschlussreiche Verbindungslinien zu Donna Haraways Cyborg-Konzept. In Hinblick auf das problematische Verhältnis zwischen Hosts und Menschen und die soziopolitischen Implikationen seiner Darstellung konnten Schnittpunkte zwischen den fiktionalen Mechanismen von Machtausübung und -missbrauch in Westworld und den realen Phänomenen Konsumismus, Frauendiskriminierung und Kolonialismus konstatiert werden.
Abstract (eng)
This thesis approaches the subject of dependent, heteronomous robots (“hosts”) evolving into conscious, autonomous cyborgs in the 2016 HBO series Westworld. Two major research questions are pursued: on the one hand, the painful transition of the Westworld hosts from robot to cyborg and its cinematographic representation is explored and analyzed. On the other hand, the thesis also addresses the socio-political continuities characterizing the relationship between human guests and hosts and their representation in the series. Methodologically, a cyborg theory approach as well as theoretical concepts from TV studies and film semiotics were used, in addition to the original series itself and interdisciplinary scholarly literature. Major observations concerning the robot-cyborg transition were made with regards to plot, symbolic imagery (e.g. the ‘maze’), analogies underlining the emergence of consciousness and selfhood in the hosts, and links to the ideas of Haraway’s Cyborg Manifesto. Regarding the problematic relationship between hosts and humans and the socio-political implications of its depiction, overlaps between Westworld’s fictional mechanisms of domination and abuse and ‘real-world’ phenomena such as consumerism, misogyny, and colonial continuities could be found.
Keywords (eng)
cyborgsman vs. machinecyborg manifestoposthumanismWestworldrobotscyborg theoryTV studiesfilm semioticspostcolonialism
Keywords (deu)
CyborgsMensch vs. MaschineCyborg ManifestPosthumanismusWestworldRoboterCyborg TheorieTV StudiesFilmsemiotikPostkolonialismus
Subject (deu)
Type (deu)
Number of pages
114