You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1344504
Title (eng)
Implementing comics, cartoons and graphic novels in the Austrian EFL classroom
Parallel title (deu)
Die Anwendung von Comics, Cartoons und Graphic Novels im österreichischen EFL Unterricht
Author
Daniel Cox
Advisor
Melissa Kennedy
Assessor
Melissa Kennedy
Abstract (deu)
Comics und Graphic Novels sind in Österreichs Klassenzimmer nur sehr spärlich vertreten und scheinen meist fehl am Platz. Diese Arbeit zielt darauf ab diesen Irrglauben zu verwerfen und den vorteilhaften Charakter von grafischer Literatur für das Erlernen von Englisch aufzuzeigen. Die zugrundeliegende Forschungsfrage lautet folgendermaßen: Comics, cartoons and graphic novels suffer a rather low prestige in the Austrian education system. Which benefits arise from using these kinds of pictorial literature for language learning and which methods of application ensure these benefits? Durch das Erstellen einer Sammlung an Unterrichtsideen, Vorteilen und Beispiel Literatur konnte belegt werden, dass Comics, Cartoons und Graphic Novels durchaus als sinnvolle und stattliche pädagogische Werkzeuge eingesetzt werden können. In Anbetracht der multiliteracy Theorie und des GERS (CEFR) konnte eine theoretische Basis für diese Schlussfolgerung erstellt werden, welche die vielfältigen Vorteile für das Erreichen von Lehrplanzielen und das Etablieren und Festigen diverser, so genannter literacies (visual literacy, media literacy und cultural literacy) im Österreichischen Englisch Unterricht.
Abstract (eng)
Teaching with comics and graphic novels in the Austrian EFL classroom might seem unusual at first. However, this thesis aims at proving the beneficial character of pictorial literature for learning English. The underlying research question states the following: Comics, cartoons and graphic novels suffer a rather low prestige in the Austrian education system. Which benefits arise from using these kinds of pictorial literature for language learning and which methods of application ensure these benefits? By compiling a collection of teaching ideas, benefits and example literature suitable for teaching, it has been proven, that comics, cartoons and graphic novels can be regarded as formidable pedagogical tools. Under the scope of multiliteracy and the CEFR a firm theoretical base for this assumption has been created, revealing the manifold benefits for reaching curriculum goals and establishing various literacies, such as visual literacy, media literacy and cultural literacy in the Austrian EFL classroom.
Keywords (eng)
Teaching with comicscomicscartoonsgraphic novelsEFLcomics in the classroomCEFRlanguage levelsmultiliteracymultimodality
Keywords (deu)
Comics im UnterrichtComicsCartoonsGraphic NovelsMultiliteralitätGERSSprach Niveaus
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1344504
rdau:P60550 (deu)
170
Number of pages
170
Study plan
Lehramtsstudium UF Spanisch UF Englisch
[UA]
[190]
[353]
[344]
Members (1)
Title (eng)
Implementing comics, cartoons and graphic novels in the Austrian EFL classroom
Parallel title (deu)
Die Anwendung von Comics, Cartoons und Graphic Novels im österreichischen EFL Unterricht
Author
Daniel Cox
Abstract (deu)
Comics und Graphic Novels sind in Österreichs Klassenzimmer nur sehr spärlich vertreten und scheinen meist fehl am Platz. Diese Arbeit zielt darauf ab diesen Irrglauben zu verwerfen und den vorteilhaften Charakter von grafischer Literatur für das Erlernen von Englisch aufzuzeigen. Die zugrundeliegende Forschungsfrage lautet folgendermaßen: Comics, cartoons and graphic novels suffer a rather low prestige in the Austrian education system. Which benefits arise from using these kinds of pictorial literature for language learning and which methods of application ensure these benefits? Durch das Erstellen einer Sammlung an Unterrichtsideen, Vorteilen und Beispiel Literatur konnte belegt werden, dass Comics, Cartoons und Graphic Novels durchaus als sinnvolle und stattliche pädagogische Werkzeuge eingesetzt werden können. In Anbetracht der multiliteracy Theorie und des GERS (CEFR) konnte eine theoretische Basis für diese Schlussfolgerung erstellt werden, welche die vielfältigen Vorteile für das Erreichen von Lehrplanzielen und das Etablieren und Festigen diverser, so genannter literacies (visual literacy, media literacy und cultural literacy) im Österreichischen Englisch Unterricht.
Abstract (eng)
Teaching with comics and graphic novels in the Austrian EFL classroom might seem unusual at first. However, this thesis aims at proving the beneficial character of pictorial literature for learning English. The underlying research question states the following: Comics, cartoons and graphic novels suffer a rather low prestige in the Austrian education system. Which benefits arise from using these kinds of pictorial literature for language learning and which methods of application ensure these benefits? By compiling a collection of teaching ideas, benefits and example literature suitable for teaching, it has been proven, that comics, cartoons and graphic novels can be regarded as formidable pedagogical tools. Under the scope of multiliteracy and the CEFR a firm theoretical base for this assumption has been created, revealing the manifold benefits for reaching curriculum goals and establishing various literacies, such as visual literacy, media literacy and cultural literacy in the Austrian EFL classroom.
Keywords (eng)
Teaching with comicscomicscartoonsgraphic novelsEFLcomics in the classroomCEFRlanguage levelsmultiliteracymultimodality
Keywords (deu)
Comics im UnterrichtComicsCartoonsGraphic NovelsMultiliteralitätGERSSprach Niveaus
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1344505
Number of pages
170