You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1344783
Title (deu)
Immersive "Virtual Reality"-Lernanwendungen – Entwicklungsgrundlagen und Implementation einer Webapplikation für den Geographie- und Wirtschaftskundeunterricht zum Thema Klima
Parallel title (eng)
Immersive virtual reality learning environments
Author
Matthias Treitler
Author
Melissa Grasl
Advisor
Helmut Wohlschlägl
Assessor
Helmut Wohlschlägl
Abstract (deu)
In den letzten Jahren wurde der Einsatz von Virtual Reality (VR) in Lehr- und Lernszenarien zu einer praktikablen und leistbaren Option. Obowhl die Zahl der verfügbaren Anwendungen im Steigen begriffen ist, sind viele nicht von zufriedenstellendem pädagogischem Wert. Das Ziel der folgenden Arbeit ist es diese Problematik zu adressieren, indem eine VR-Lernumgebung für den Geographie- und Wirtschaftskundeunterricht für die Sekunderstufe entwickelt wird. Um die Entwicklungsgrundlagen festzulegen, wurde eine umfassende Literaturrecherche durchgeführt und Essentielles gefiltert und zusammengefasst. Es wurden Kriterien wie beispielsweise theoretische Vorüberlegungen sowie der praktische Einsatz im Unterricht berücksichtigt. Das Resultat ist eine webbasierte VR-Applikation welche für Low Cost VR-Systeme geeignet ist und damit auch in Mobile Learning Szenarien einsetzbar ist.
Abstract (eng)
The use of virtual reality (VR) for teaching and learning purposes has become a practical and affordable option over the last few years. Eventhough the number of VR applications is steadily growing a lot of them lack pedagogical value. The aim of the following paper is to adress this issue by developing a VR learning environment for teaching Geography at the secondary level based on a theoretical framework. To develop the framework an extensive literature research was undertaken filtering and focusing on relevant criteria such as learning affordances of the technology and how to integrate VR applications into teaching scenarios as well as evaluating what the conditions the austrian school system offers in this regard. The result is a web-based VR application which is designed for low cost VR-systems and is therefore suitable for mobile learning. The results of the literature research stress the need for basing VR applications focusing on facilitaing learning on theoretical frameworks in order to improve their pedagogical value. Furthermore, the paper includes various hypothesese and questions which could be used as a starting point for further empirical research.
Keywords (eng)
Virtual RealityLearning EnvironementMobile LearningGeography TeachingGlobeClimate
Keywords (deu)
Virtual RealityMobiles LernenGeographie- und WirtschaftskundeGlobusKlima
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1344783
rdau:P60550 (deu)
xxii, 217 Seiten : Illustrationen, Diagramme, Karten
Number of pages
240
Members (1)
Title (deu)
Immersive "Virtual Reality"-Lernanwendungen – Entwicklungsgrundlagen und Implementation einer Webapplikation für den Geographie- und Wirtschaftskundeunterricht zum Thema Klima
Parallel title (eng)
Immersive virtual reality learning environments
Author
Matthias Treitler
Author
Melissa Grasl
Abstract (deu)
In den letzten Jahren wurde der Einsatz von Virtual Reality (VR) in Lehr- und Lernszenarien zu einer praktikablen und leistbaren Option. Obowhl die Zahl der verfügbaren Anwendungen im Steigen begriffen ist, sind viele nicht von zufriedenstellendem pädagogischem Wert. Das Ziel der folgenden Arbeit ist es diese Problematik zu adressieren, indem eine VR-Lernumgebung für den Geographie- und Wirtschaftskundeunterricht für die Sekunderstufe entwickelt wird. Um die Entwicklungsgrundlagen festzulegen, wurde eine umfassende Literaturrecherche durchgeführt und Essentielles gefiltert und zusammengefasst. Es wurden Kriterien wie beispielsweise theoretische Vorüberlegungen sowie der praktische Einsatz im Unterricht berücksichtigt. Das Resultat ist eine webbasierte VR-Applikation welche für Low Cost VR-Systeme geeignet ist und damit auch in Mobile Learning Szenarien einsetzbar ist.
Abstract (eng)
The use of virtual reality (VR) for teaching and learning purposes has become a practical and affordable option over the last few years. Eventhough the number of VR applications is steadily growing a lot of them lack pedagogical value. The aim of the following paper is to adress this issue by developing a VR learning environment for teaching Geography at the secondary level based on a theoretical framework. To develop the framework an extensive literature research was undertaken filtering and focusing on relevant criteria such as learning affordances of the technology and how to integrate VR applications into teaching scenarios as well as evaluating what the conditions the austrian school system offers in this regard. The result is a web-based VR application which is designed for low cost VR-systems and is therefore suitable for mobile learning. The results of the literature research stress the need for basing VR applications focusing on facilitaing learning on theoretical frameworks in order to improve their pedagogical value. Furthermore, the paper includes various hypothesese and questions which could be used as a starting point for further empirical research.
Keywords (eng)
Virtual RealityLearning EnvironementMobile LearningGeography TeachingGlobeClimate
Keywords (deu)
Virtual RealityMobiles LernenGeographie- und WirtschaftskundeGlobusKlima
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1344784
Number of pages
240