You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1344925
Title (eng)
Men in space/space in men - spatial resignifications in Tom McCarthy's novels
Parallel title (deu)
Men in space/space in men : Raumresignifikationen in Tom McCarthys Romanen
Author
Richard Ehmann
Advisor
Eva Zettelmann
Assessor
Eva Zettelmann
Abstract (deu)
Die Konstruktion von solchen Charaktere in Erzähltexten, die die Leser als fiktionale Bewusstseine nachvollziehen können, bedingt die Einbindung der Charaktere in die Welt der Erzählung nicht nur durch ihre Unterbringung darin und dadurch, dass sie ihre Aktionen dort ausüben, sondern zusätzlich dadurch, dass darauf Rücksicht genommen wird, wie sie ihre Umgebung verstehen und interpretieren. Die Strategie der Rücksichtnahme in der Charakterisierung und Perspektivierung auf die Wahrnehmung der Charaktere von Raum generell und von spezifischen Räumen und auf dazugehörige kognitive Vorgänge kann nicht nur für die Stärkung der Mimesis in der Erzählung eingesetzt werden, sondern für die Hervorhebung der konstanten kulturellen Produktion und Reproduktion der Bedeutung von Raum und Räumen. Dies kann dazu führen, dass bestehende Raumsignifikationen in Frage gestellt werden. Die Arbeit argumentiert, dass die vier belletristischen Werke der zeitgenössischen britischen Autor Tom McCarthy, „Men in Space“, „Remainder“, „C“ und „Satin Island“, alle Raumresignifikationen in den Vordergrund stellen, wobei sie den Akzent auf jeweils verschiedene Aspekte des Prozesses setzen.
Abstract (eng)
Realizing characters as fictional consciousnesses in narratives that readers can relate to entails embedding them into a story world not just by situating and letting them act in it but by considering how they understand and interpret their surroundings. The strategy of considering in narration the perception of spaces and contributing cognitive processes for characterization and the establishment of a point of view can be utilized not only to strengthen mimesis but to highlight how the meaning of spaces is constantly culturally produced and reproduced. This can lead to the challenging of established meanings of spaces. The thesis argues that he contemporary British novelist Tom McCarthy’s four fictional works, Men in Space, Remainder, C, and Satin Island, all prominently feature resignifications of spaces in such a way that processes that contribute to the resignification of spaces are foregrounded, but with each focusing on different aspects of the process.
Keywords (eng)
space in fictionnarrative spacespatial resignificationTom McCarthy
Keywords (deu)
Erzählraumsemiotische RaumkonstitutionTom McCarthyRaum in der Literatur
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1344925
rdau:P60550 (deu)
86 Seiten
Number of pages
90
Study plan
Masterstudium Anglophone Literatures and Cultures
[UA]
[066]
[844]
Members (1)
Title (eng)
Men in space/space in men - spatial resignifications in Tom McCarthy's novels
Parallel title (deu)
Men in space/space in men : Raumresignifikationen in Tom McCarthys Romanen
Author
Richard Ehmann
Abstract (deu)
Die Konstruktion von solchen Charaktere in Erzähltexten, die die Leser als fiktionale Bewusstseine nachvollziehen können, bedingt die Einbindung der Charaktere in die Welt der Erzählung nicht nur durch ihre Unterbringung darin und dadurch, dass sie ihre Aktionen dort ausüben, sondern zusätzlich dadurch, dass darauf Rücksicht genommen wird, wie sie ihre Umgebung verstehen und interpretieren. Die Strategie der Rücksichtnahme in der Charakterisierung und Perspektivierung auf die Wahrnehmung der Charaktere von Raum generell und von spezifischen Räumen und auf dazugehörige kognitive Vorgänge kann nicht nur für die Stärkung der Mimesis in der Erzählung eingesetzt werden, sondern für die Hervorhebung der konstanten kulturellen Produktion und Reproduktion der Bedeutung von Raum und Räumen. Dies kann dazu führen, dass bestehende Raumsignifikationen in Frage gestellt werden. Die Arbeit argumentiert, dass die vier belletristischen Werke der zeitgenössischen britischen Autor Tom McCarthy, „Men in Space“, „Remainder“, „C“ und „Satin Island“, alle Raumresignifikationen in den Vordergrund stellen, wobei sie den Akzent auf jeweils verschiedene Aspekte des Prozesses setzen.
Abstract (eng)
Realizing characters as fictional consciousnesses in narratives that readers can relate to entails embedding them into a story world not just by situating and letting them act in it but by considering how they understand and interpret their surroundings. The strategy of considering in narration the perception of spaces and contributing cognitive processes for characterization and the establishment of a point of view can be utilized not only to strengthen mimesis but to highlight how the meaning of spaces is constantly culturally produced and reproduced. This can lead to the challenging of established meanings of spaces. The thesis argues that he contemporary British novelist Tom McCarthy’s four fictional works, Men in Space, Remainder, C, and Satin Island, all prominently feature resignifications of spaces in such a way that processes that contribute to the resignification of spaces are foregrounded, but with each focusing on different aspects of the process.
Keywords (eng)
space in fictionnarrative spacespatial resignificationTom McCarthy
Keywords (deu)
Erzählraumsemiotische RaumkonstitutionTom McCarthyRaum in der Literatur
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1344926
Number of pages
90