You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1345071
Title (eng)
The importance of refugee literature in the EFL classroom
a practical guide to the selection and the teaching of refugee literature for and about young adults
Author
Barbara Huber
Adviser
Margarete Rubik
Assessor
Margarete Rubik
Abstract (deu)
Flüchtlingsliteratur bezieht sich in erster Linie auf Texte, die von, für und über Flüchtlinge verfasst werden. Das Hauptziel dieser Diplomarbeit ist es festzustellen, ob und inwiefern Flüchtlingsliteratur für den Englisch Fremdsprachenunterricht nützlich und wichtig ist. Im Zentrum dieser Arbeit befindet sich die Analyse von drei Romanen, die sich alle mit der Flüchtlingsthematik auseinandersetzen. Auch wenn nur zwei der Werke offiziell als Jugendliteratur betrachtet werden, Refugee Boy von Benjamin Zephaniah und Home of the Brave von Katherine Applegate, halte ich alle drei Bücher für adäquate Literatur im Fremdsprachenunterricht. Um rechtfertigen zu können warum auch Emma Jane Kirbys The Optician of Lampedusa eine Daseinsberechtigung im Englischunterricht hat, musste zunächst das Genre der Jugendliteratur (YAL) neu definiert werden. Fünf Aspekte zur Bestimmung von Jugendliteratur formuliert: Alter und Zielleserschaft, Charaktere und Erzähltechnik, Länge, Inhalt und Motive sowie Sprache. Die Hauptromane werden auch hinsichtlich dieser Aspekte analysiert. Außerdem soll diese Arbeit auch einen wertvollen Beitrag zum didaktischen Umgang mit Flüchtlingsliteratur leisten. Es werden Richtlinien zur Auswahl und dem Umgang mit den Texten angeführt.
Abstract (eng)
The term ‘refugee literature’ refers to texts which are written by, for, or about refugees. The aim of this diploma thesis is to investigate the importance of refugee literature for today’s EFL classroom. At the heart of this thesis lies the analysis of three novels which are concerned with refugees. Even if only two of them, Refugee Boy by Benjamin Zephaniah and Home of the Brave by Katherine Applegate, are officially labelled as YA fiction, I consider all three books appropriate pieces of literature for the EFL classroom. By re-defining the notion of YA literature, I aspire to justify why Emma Jane Kirby’s The Optician of Lampedusa should also be included in L2 teaching. Moreover, the primary literature will be scrutinized with regard to five characteristics determining YAL: length, language, characters & narration, content & relevant themes, as well as age of target readership. This will demonstrate in how far the selected books can be considered YA novels. This thesis also takes a didactic approach towards refugee literature. Teachers will be provided with guidelines on how to select adequate refugee literature for their learners. In total, eight guidelines have been formulated: genre-specific essentials, representation of people, natural & convincing writing, illustrations, stereotypes & prejudices, respectful understanding of identity, age and promotion of diversity. All of the three primary novels have fulfilled these guidelines and can thus be considered valuable examples of refugee literature for the EFL reading curriculum. Furthermore, numerous useful activities for the reading process are suggested.
Keywords (eng)
Refugee LiteratureEFLESLL2 teachingMulticultural ClassroomYALYAF
Keywords (deu)
FlüchtlingsliteraturFremdsprachenunterrichtJugendliteraturEnglisch als ZweitspracheEnglisch als Fremdsprache
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1345071
rdau:P60550 (deu)
146 Seiten : Illustrationen
Number of pages
151
Members (1)
Title (eng)
The importance of refugee literature in the EFL classroom
a practical guide to the selection and the teaching of refugee literature for and about young adults
Author
Barbara Huber
Abstract (deu)
Flüchtlingsliteratur bezieht sich in erster Linie auf Texte, die von, für und über Flüchtlinge verfasst werden. Das Hauptziel dieser Diplomarbeit ist es festzustellen, ob und inwiefern Flüchtlingsliteratur für den Englisch Fremdsprachenunterricht nützlich und wichtig ist. Im Zentrum dieser Arbeit befindet sich die Analyse von drei Romanen, die sich alle mit der Flüchtlingsthematik auseinandersetzen. Auch wenn nur zwei der Werke offiziell als Jugendliteratur betrachtet werden, Refugee Boy von Benjamin Zephaniah und Home of the Brave von Katherine Applegate, halte ich alle drei Bücher für adäquate Literatur im Fremdsprachenunterricht. Um rechtfertigen zu können warum auch Emma Jane Kirbys The Optician of Lampedusa eine Daseinsberechtigung im Englischunterricht hat, musste zunächst das Genre der Jugendliteratur (YAL) neu definiert werden. Fünf Aspekte zur Bestimmung von Jugendliteratur formuliert: Alter und Zielleserschaft, Charaktere und Erzähltechnik, Länge, Inhalt und Motive sowie Sprache. Die Hauptromane werden auch hinsichtlich dieser Aspekte analysiert. Außerdem soll diese Arbeit auch einen wertvollen Beitrag zum didaktischen Umgang mit Flüchtlingsliteratur leisten. Es werden Richtlinien zur Auswahl und dem Umgang mit den Texten angeführt.
Abstract (eng)
The term ‘refugee literature’ refers to texts which are written by, for, or about refugees. The aim of this diploma thesis is to investigate the importance of refugee literature for today’s EFL classroom. At the heart of this thesis lies the analysis of three novels which are concerned with refugees. Even if only two of them, Refugee Boy by Benjamin Zephaniah and Home of the Brave by Katherine Applegate, are officially labelled as YA fiction, I consider all three books appropriate pieces of literature for the EFL classroom. By re-defining the notion of YA literature, I aspire to justify why Emma Jane Kirby’s The Optician of Lampedusa should also be included in L2 teaching. Moreover, the primary literature will be scrutinized with regard to five characteristics determining YAL: length, language, characters & narration, content & relevant themes, as well as age of target readership. This will demonstrate in how far the selected books can be considered YA novels. This thesis also takes a didactic approach towards refugee literature. Teachers will be provided with guidelines on how to select adequate refugee literature for their learners. In total, eight guidelines have been formulated: genre-specific essentials, representation of people, natural & convincing writing, illustrations, stereotypes & prejudices, respectful understanding of identity, age and promotion of diversity. All of the three primary novels have fulfilled these guidelines and can thus be considered valuable examples of refugee literature for the EFL reading curriculum. Furthermore, numerous useful activities for the reading process are suggested.
Keywords (eng)
Refugee LiteratureEFLESLL2 teachingMulticultural ClassroomYALYAF
Keywords (deu)
FlüchtlingsliteraturFremdsprachenunterrichtJugendliteraturEnglisch als ZweitspracheEnglisch als Fremdsprache
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1345072
Number of pages
151