Die vorliegende Masterarbeit untersucht verschiedene Formen und Spielarten der Partizipation im gegenwärtigen Theater. Dafür wird zunächst als Grundlage für eine analytische Auseinandersetzung aus dem aktuellen wissenschaftlichen Theaterdiskurs ein begriffliches Instrumentarium geschaffen, das auf die Praxis angewendet werden kann. Die vorwiegende Fragestellung mit der sich die Masterarbeit beschäftigt, ist, mit welchen Mitteln Zuschauer/innen in die Aufführung beteiligt werden und inwieweit diese körperlich oder auch auf einer sprachlichen Ebene aktiviert werden müssen, um eine Partizipation zu erreichen. Nach eingehender Analyse der Performance/Installation Wir Hunde/ Us Dogs (2016) von dem Performancekollektiv SIGNA und der nomadischen Stadtkomposition Ideal Paradise (2016) von Claudia Bosse führe ich meine eigene Inszenierung Die Serpentinen hinauf (2017) als Möglichkeit an, die Zuschauer/innen an der Aufführung über die Zuschreibung einer stückimmanenten Rollen partizipieren zu lassen.
This Master’s Thesis is a research on different forms and variations of participation in contemporary theater. I initially introduce and create on this behalf a conceptual instrument of technical terms as a basis for an analytical examination of the current academic discourse in theater and performance studies which shall be adaptable to practice. The predominant question of the Master's Thesis shall subsequently be how and by which means spectators can be involved in the performance and to what extent they must be activated physically or on a linguistic level in order to achieve participation. As examples I therefore analyze the performance/installation Wir Hunde/ Us Dogs (2016) by the performance collective SIGNA and the walking tour, a self-titled “nomadic city composition” called Ideal Paradise (2016) by Claudia Bosse. I conclude the examples by citing my own production Die Serpentinen hinauf (2017) as a possibility to create audience participation during the performance by attributing a piece-immanent role onto the audience.
Die vorliegende Masterarbeit untersucht verschiedene Formen und Spielarten der Partizipation im gegenwärtigen Theater. Dafür wird zunächst als Grundlage für eine analytische Auseinandersetzung aus dem aktuellen wissenschaftlichen Theaterdiskurs ein begriffliches Instrumentarium geschaffen, das auf die Praxis angewendet werden kann. Die vorwiegende Fragestellung mit der sich die Masterarbeit beschäftigt, ist, mit welchen Mitteln Zuschauer/innen in die Aufführung beteiligt werden und inwieweit diese körperlich oder auch auf einer sprachlichen Ebene aktiviert werden müssen, um eine Partizipation zu erreichen. Nach eingehender Analyse der Performance/Installation Wir Hunde/ Us Dogs (2016) von dem Performancekollektiv SIGNA und der nomadischen Stadtkomposition Ideal Paradise (2016) von Claudia Bosse führe ich meine eigene Inszenierung Die Serpentinen hinauf (2017) als Möglichkeit an, die Zuschauer/innen an der Aufführung über die Zuschreibung einer stückimmanenten Rollen partizipieren zu lassen.
This Master’s Thesis is a research on different forms and variations of participation in contemporary theater. I initially introduce and create on this behalf a conceptual instrument of technical terms as a basis for an analytical examination of the current academic discourse in theater and performance studies which shall be adaptable to practice. The predominant question of the Master's Thesis shall subsequently be how and by which means spectators can be involved in the performance and to what extent they must be activated physically or on a linguistic level in order to achieve participation. As examples I therefore analyze the performance/installation Wir Hunde/ Us Dogs (2016) by the performance collective SIGNA and the walking tour, a self-titled “nomadic city composition” called Ideal Paradise (2016) by Claudia Bosse. I conclude the examples by citing my own production Die Serpentinen hinauf (2017) as a possibility to create audience participation during the performance by attributing a piece-immanent role onto the audience.