You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1346731
Title (deu)
Die Oper im Zeitalter ihrer digitalen Reproduzierbarkeit
der Einfluss von Internet-Streaming auf die Kunstform Oper und ihre Rezeption
Parallel title (eng)
The opera in the age of digital reproduction : the influence of internet-streaming on the opera as an art form and its reception
Author
Jakob Pitzer
Adviser
Petra Herczeg
Assessor
Petra Herczeg
Abstract (deu)
Mit dem Streamen von Opernvorstellungen hält die voranschreitende Digitalisierung auch Einzug in ein altes, als konservativ geltendes Medium. Obwohl die Vermutung, dass somit ein neues, junges, „digital native“ Publikum angesprochen wird, nahe liegt, ist dies nicht der Fall. Im Gegenteil: Das Opernstreaming wird hauptsächlich von jenen älteren, formal hoch gebildeten Personen genutzt, die ohnehin viele Vorstellungen besuchen. Es ist deshalb mehr als eine Erweiterung zum klassischen Konsum zu sehen und weniger als ein Ersatz dazu. Für die Opernhäuser ist ein wichtiger Grund für das Streamen, dass sie Bereitschaft zur zeitgemäßen Anpassung signalisieren, auch um nicht von anderen Unterhaltungsangeboten verdrängt zu werden. Obwohl eine Übertragung mit sehr vielen Kompromissen behaftet ist, genießt sie jedenfalls ein hohes Ansehen unter ihren NutzerInnen.
Abstract (eng)
With the online streaming of opera performances the ever progressing digitalisation also finds its way into a medium that is usually perceived as old-fashioned and conservative. Even though it might be presumed that as a consequence it addresses a young, „digital native“ audience, this, in fact, is not the case. On the contrary: online streaming of operas is mainly used by an older audience of high formal education who regularly attend opera performances anyway. For this reason, it is rather seen as complementary to the traditional way of consuming opera performances. For the opera houses themselves, a significant reason for the online streaming of operas is the thereby signalizing of a willingness to adapt to more contemporary ways of media consumption in order to not be displaced by other facilities for entertainment. While streaming is associated with various compromises, it is still held in high esteem among its users.
Keywords (eng)
OperaDigitalisationInternet-StreamOnline-StreamStreamingMediaInternetMusic TheatreTheatreTVWalter Benjamin
Keywords (deu)
OperDigitalisierungInternet-StreamOnline-StreamStreamingMedienInternetMusiktheaterTheaterFernsehenWalter Benjamin
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1346731
rdau:P60550 (deu)
154 Seiten : Diagramme
Number of pages
154
Members (1)
Title (deu)
Die Oper im Zeitalter ihrer digitalen Reproduzierbarkeit
der Einfluss von Internet-Streaming auf die Kunstform Oper und ihre Rezeption
Parallel title (eng)
The opera in the age of digital reproduction : the influence of internet-streaming on the opera as an art form and its reception
Author
Jakob Pitzer
Abstract (deu)
Mit dem Streamen von Opernvorstellungen hält die voranschreitende Digitalisierung auch Einzug in ein altes, als konservativ geltendes Medium. Obwohl die Vermutung, dass somit ein neues, junges, „digital native“ Publikum angesprochen wird, nahe liegt, ist dies nicht der Fall. Im Gegenteil: Das Opernstreaming wird hauptsächlich von jenen älteren, formal hoch gebildeten Personen genutzt, die ohnehin viele Vorstellungen besuchen. Es ist deshalb mehr als eine Erweiterung zum klassischen Konsum zu sehen und weniger als ein Ersatz dazu. Für die Opernhäuser ist ein wichtiger Grund für das Streamen, dass sie Bereitschaft zur zeitgemäßen Anpassung signalisieren, auch um nicht von anderen Unterhaltungsangeboten verdrängt zu werden. Obwohl eine Übertragung mit sehr vielen Kompromissen behaftet ist, genießt sie jedenfalls ein hohes Ansehen unter ihren NutzerInnen.
Abstract (eng)
With the online streaming of opera performances the ever progressing digitalisation also finds its way into a medium that is usually perceived as old-fashioned and conservative. Even though it might be presumed that as a consequence it addresses a young, „digital native“ audience, this, in fact, is not the case. On the contrary: online streaming of operas is mainly used by an older audience of high formal education who regularly attend opera performances anyway. For this reason, it is rather seen as complementary to the traditional way of consuming opera performances. For the opera houses themselves, a significant reason for the online streaming of operas is the thereby signalizing of a willingness to adapt to more contemporary ways of media consumption in order to not be displaced by other facilities for entertainment. While streaming is associated with various compromises, it is still held in high esteem among its users.
Keywords (eng)
OperaDigitalisationInternet-StreamOnline-StreamStreamingMediaInternetMusic TheatreTheatreTVWalter Benjamin
Keywords (deu)
OperDigitalisierungInternet-StreamOnline-StreamStreamingMedienInternetMusiktheaterTheaterFernsehenWalter Benjamin
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1346732
Number of pages
154