You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1346875
Title (eng)
Video games in the Biology classroom - game concept for a pollination game with evolutionary background
Parallel title (deu)
Videospiele im Biologieunterricht- Spielkonzept für ein Bestäubungsspiel mit evolutionärem Hintergrund
Author
Bernadette Sophie Auberger
Advisor
Michael Kiehn
Assessor
Michael Kiehn
Abstract (deu)
Videospiele haben sich in den letzten Jahren erfolgreich im Unterricht und als Lehr,- und Lernmethode etabliert. Allerdings ist es schwierig ein gutes Videospiel zu entwickeln und umzusetzen, welches die Vorteile von kommerziellen und Lernspielen vereint. Diese Diplomarbeit untersucht, welche Elemente in einem Videospiel vorhanden sein müssen, damit konkretes Lernen und zusammenhängendes Verständnis vermittelt wird, ohne den spielerischen Aspekt zu vernachlässigen. Dieses interdisziplinäres Unterfangen vereint Theorien von Blütenökologie, Fachdidaktik, Ludologie und Spieldesign. Durch die Erkenntnisse aus Metaanalysen zum Einsatz von Videospielen im Bildungsbereich, sowie der Analyse von Brett- und Videospielen mit Fokus auf biologische Themen wurde ein Spielkonzept entwickelt, welches geeignet ist um Blütenbiologie ergänzend zum Regulärunterricht in der Unterstufe in Österreich zu unterrichten.
Abstract (eng)
Video games have successfully entered the classroom and can be considered a new learning tool. However, developing a good video game with the advantageous properties of COTS games and educational games is challenging. This diploma thesis examines which elements a video game on pollination biology must include to facilitate concrete learning and conceptual understanding, without neglecting the entertainment aspect. This interdisciplinary endeavour includes the theory of pollination biology, subject didactics, game studies and game design. By studying meta-analyses about the use of video games in educational settings, as well as finding and analysing tabletop and video games with focus on biology and also pollination, a video game concept suitable to complement teaching pollination biology in Austrian secondary school was developed.
Keywords (eng)
video gamesserious gamesgame-based learninggame designgame conceptpollination biology
Keywords (deu)
VideospieleSerious gamesSpielbasiertes LernenSpieldesignSpielkonzeptBestäubungsbiologie
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1346875
rdau:P60550 (deu)
81 Seiten : Illustrationen
Number of pages
88
Members (1)
Title (eng)
Video games in the Biology classroom - game concept for a pollination game with evolutionary background
Parallel title (deu)
Videospiele im Biologieunterricht- Spielkonzept für ein Bestäubungsspiel mit evolutionärem Hintergrund
Author
Bernadette Sophie Auberger
Abstract (deu)
Videospiele haben sich in den letzten Jahren erfolgreich im Unterricht und als Lehr,- und Lernmethode etabliert. Allerdings ist es schwierig ein gutes Videospiel zu entwickeln und umzusetzen, welches die Vorteile von kommerziellen und Lernspielen vereint. Diese Diplomarbeit untersucht, welche Elemente in einem Videospiel vorhanden sein müssen, damit konkretes Lernen und zusammenhängendes Verständnis vermittelt wird, ohne den spielerischen Aspekt zu vernachlässigen. Dieses interdisziplinäres Unterfangen vereint Theorien von Blütenökologie, Fachdidaktik, Ludologie und Spieldesign. Durch die Erkenntnisse aus Metaanalysen zum Einsatz von Videospielen im Bildungsbereich, sowie der Analyse von Brett- und Videospielen mit Fokus auf biologische Themen wurde ein Spielkonzept entwickelt, welches geeignet ist um Blütenbiologie ergänzend zum Regulärunterricht in der Unterstufe in Österreich zu unterrichten.
Abstract (eng)
Video games have successfully entered the classroom and can be considered a new learning tool. However, developing a good video game with the advantageous properties of COTS games and educational games is challenging. This diploma thesis examines which elements a video game on pollination biology must include to facilitate concrete learning and conceptual understanding, without neglecting the entertainment aspect. This interdisciplinary endeavour includes the theory of pollination biology, subject didactics, game studies and game design. By studying meta-analyses about the use of video games in educational settings, as well as finding and analysing tabletop and video games with focus on biology and also pollination, a video game concept suitable to complement teaching pollination biology in Austrian secondary school was developed.
Keywords (eng)
video gamesserious gamesgame-based learninggame designgame conceptpollination biology
Keywords (deu)
VideospieleSerious gamesSpielbasiertes LernenSpieldesignSpielkonzeptBestäubungsbiologie
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1346876
Number of pages
88