Title (eng)
Immigrant discrimination in the Austrian, German and Swiss education systems
a comparison
Parallel title (deu)
Diskriminierung von Migranten in Österreichisch, Deutschen und Schweizer Bildungssystemen : ein Vergleich
Author
Katherine Caldwell
Advisor
Christoph Reinprecht
Assessor
Christoph Reinprecht
Abstract (deu)
Die Unterschiede typischer Bildungsverläufe von Menschen mit Migrationshintergrund
zu Menschen ohne Migrationshintergrund in Österreich, Deutschland und der
Schweiz sind selbst für den Laien einfach zu erkennen. Wenn man auch annehmen
könnte jene Ungleichheit ist vor allem auf Migrationsstatus und Spracherwerb zurueck
zu fuehren, Faktoren die im geringeren Masse zwar eine Rolle spielen, können diese
Kriterien doch nur im Kontext des entscheidenden Sachverhalts, dem
sozioökonomischen Hintergrund, betrachtet werden. Ziel dieser Masterarbeit ist die
Betrachtung von Diskriminierungsfaktoren der Bildungssysteme Österreichs, Deutschlands
und der Schweiz im Bezug zu den Menschenrechten. Die Konklusionen der Arbeit
wurden durch die Kombination einer auf Menschenrechten basierenden Analyse mit
Daten aus nationalen Statistiken, PISA 2015 Ergebnissen, sowie Literatur aus den Feldern
der Bildungswissenschaften, Immigrationsgeschichte, sowie nationalen und internationalen
Rechts geschlossen.
Abstract (eng)
The difference in educational outcomes for students with a migration background
and those without a migration background are noticeably different in Austria,
Germany, and Switzerland even to the untrained eye. While it may seem that this difference
is greatly influenced by the implications of migration status and language acquisition,
which are indeed to a lesser degree influential, these only compound the major
issue at play, socioeconomics. In this thesis, a human rights based approach has been
used to bring any discrimination present in the educational systems of Austria, Germany
and Switzerland into focus under the human rights lens. Conclusions were drawn by
combining human rights based analysis with data gathered from national statistics, PISA
2015 scores, and literature from the fields of education, immigration history, and national
and international law.
Keywords (eng)
EducationHuman RightsAustriaGermanySwitzerlandImmigrationSocio-economic discriminationRight to EducationRight to Non-discriminationIndirect Discrimination
Keywords (deu)
BildungMenschenrechteÖsterreichDeutschlandSchweizZuwanderungSozioökonomische DiskriminierungRecht auf BildungRecht auf NichtdiskriminierungIndirekte Diskriminierung
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
106 Seiten : Diagramme
Number of pages
110
Study plan
Universitätslehrgang Human Rights
[UA]
[992]
[884]
Association (deu)
Title (eng)
Immigrant discrimination in the Austrian, German and Swiss education systems
a comparison
Parallel title (deu)
Diskriminierung von Migranten in Österreichisch, Deutschen und Schweizer Bildungssystemen : ein Vergleich
Author
Katherine Caldwell
Abstract (deu)
Die Unterschiede typischer Bildungsverläufe von Menschen mit Migrationshintergrund
zu Menschen ohne Migrationshintergrund in Österreich, Deutschland und der
Schweiz sind selbst für den Laien einfach zu erkennen. Wenn man auch annehmen
könnte jene Ungleichheit ist vor allem auf Migrationsstatus und Spracherwerb zurueck
zu fuehren, Faktoren die im geringeren Masse zwar eine Rolle spielen, können diese
Kriterien doch nur im Kontext des entscheidenden Sachverhalts, dem
sozioökonomischen Hintergrund, betrachtet werden. Ziel dieser Masterarbeit ist die
Betrachtung von Diskriminierungsfaktoren der Bildungssysteme Österreichs, Deutschlands
und der Schweiz im Bezug zu den Menschenrechten. Die Konklusionen der Arbeit
wurden durch die Kombination einer auf Menschenrechten basierenden Analyse mit
Daten aus nationalen Statistiken, PISA 2015 Ergebnissen, sowie Literatur aus den Feldern
der Bildungswissenschaften, Immigrationsgeschichte, sowie nationalen und internationalen
Rechts geschlossen.
Abstract (eng)
The difference in educational outcomes for students with a migration background
and those without a migration background are noticeably different in Austria,
Germany, and Switzerland even to the untrained eye. While it may seem that this difference
is greatly influenced by the implications of migration status and language acquisition,
which are indeed to a lesser degree influential, these only compound the major
issue at play, socioeconomics. In this thesis, a human rights based approach has been
used to bring any discrimination present in the educational systems of Austria, Germany
and Switzerland into focus under the human rights lens. Conclusions were drawn by
combining human rights based analysis with data gathered from national statistics, PISA
2015 scores, and literature from the fields of education, immigration history, and national
and international law.
Keywords (eng)
EducationHuman RightsAustriaGermanySwitzerlandImmigrationSocio-economic discriminationRight to EducationRight to Non-discriminationIndirect Discrimination
Keywords (deu)
BildungMenschenrechteÖsterreichDeutschlandSchweizZuwanderungSozioökonomische DiskriminierungRecht auf BildungRecht auf NichtdiskriminierungIndirekte Diskriminierung
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
110
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