Title (eng)
Critical news assessment by Montessori, Steiner and traditional students
Parallel title (deu)
Kritische Nachrichten Beurteilung von Montessori, Steiner und traditionell Studierenden
Author
Natia Vardzelashvili
Advisor
Jörg Matthes
Assessor
Jörg Matthes
Abstract (deu)
Unterschiedliche Studien auf der ganzen Welt zeigen wachsendes Interesse an den Methoden von Maria Montessri und Rudolf Steiner. Montessori meinte, Erziehung (Edukation) sei ein „natürlicher Prozess“, (Montessori, 1949, p.7) Kinder sollten mit Freude und Enthusiasmus lernen, worauf ihr Fokus jeweils gerichtet ist.Dies würde Kindern helfen, später unabhängig zu werden und kritisch zu denken. Steiner, der die Theorie der Anthroposophie entwickelt hatte, betont die spirituelle Entwicklung des Kindes. Lernen mit „Herz, Hand ebenso wie Geist (Verstand) unterstützt Kinder“ (Easton 2009; p. 87) mehr involviert und begeistert zu sein. Anderseits wurde der Lernprozess von Kindern in den letzten Jahrzehnten zu einem bedeutsamen Thema.Kritisches Denken, speziell gegenüber Medien und der freie Zugang zum Internet erfordert bestimmte Fähigkeiten. Jedenfalls soll dieser Artikel Argumente für die unterschiedlichen pädagogischen Richtungen und die Kritikfähigkeit von Kindern gegenüber sozialen Medien wie etwa FB untersuchen.
Abstract (eng)
Studies of different approaches in education, such as Maria Montessori’s method and Rudolf Steiner’s method, became more widely implemented around the world in the last few decades. Maria Montessori argued that “education is a natural process” (Montessori, 1949, p. 7) and children have to learn with joy and enthusiasm while focusing on their interests, which helps the child later to become an independent individual with the ability to think critically. Rudolf Steiner, who developed a theory of “Anthroposophy”, focuses on, in his method of education, a child’s spiritual development. He argued that learning by “heart and hands as well as head” helps children to become more involved and enthusiastic about learning (Easton 2009; p. 87). On the other hand in the last decades, children's ability to critically assess news, became one of the big topics for scholars. Thinking critically about the media, especially in of the era of internet requires certain skills. However, this article is exploring if the different education methods have an impact on children's skills of critical assessment of news on social media such as Facebook.
Keywords (eng)
Social mediaNewsCritical assessmentMontessoriSteinerTraditional schools
Keywords (deu)
Soziale MedienMontessoriSteinerTraditionelle Schulen
Type (deu)
Extent (deu)
41 Seiten
Number of pages
41
Study plan
Masterstudium Communication Science
[UA]
[066]
[550]
Members (1)
Title (eng)
Critical news assessment by Montessori, Steiner and traditional students
Parallel title (deu)
Kritische Nachrichten Beurteilung von Montessori, Steiner und traditionell Studierenden
Author
Natia Vardzelashvili
Abstract (deu)
Unterschiedliche Studien auf der ganzen Welt zeigen wachsendes Interesse an den Methoden von Maria Montessri und Rudolf Steiner. Montessori meinte, Erziehung (Edukation) sei ein „natürlicher Prozess“, (Montessori, 1949, p.7) Kinder sollten mit Freude und Enthusiasmus lernen, worauf ihr Fokus jeweils gerichtet ist.Dies würde Kindern helfen, später unabhängig zu werden und kritisch zu denken. Steiner, der die Theorie der Anthroposophie entwickelt hatte, betont die spirituelle Entwicklung des Kindes. Lernen mit „Herz, Hand ebenso wie Geist (Verstand) unterstützt Kinder“ (Easton 2009; p. 87) mehr involviert und begeistert zu sein. Anderseits wurde der Lernprozess von Kindern in den letzten Jahrzehnten zu einem bedeutsamen Thema.Kritisches Denken, speziell gegenüber Medien und der freie Zugang zum Internet erfordert bestimmte Fähigkeiten. Jedenfalls soll dieser Artikel Argumente für die unterschiedlichen pädagogischen Richtungen und die Kritikfähigkeit von Kindern gegenüber sozialen Medien wie etwa FB untersuchen.
Abstract (eng)
Studies of different approaches in education, such as Maria Montessori’s method and Rudolf Steiner’s method, became more widely implemented around the world in the last few decades. Maria Montessori argued that “education is a natural process” (Montessori, 1949, p. 7) and children have to learn with joy and enthusiasm while focusing on their interests, which helps the child later to become an independent individual with the ability to think critically. Rudolf Steiner, who developed a theory of “Anthroposophy”, focuses on, in his method of education, a child’s spiritual development. He argued that learning by “heart and hands as well as head” helps children to become more involved and enthusiastic about learning (Easton 2009; p. 87). On the other hand in the last decades, children's ability to critically assess news, became one of the big topics for scholars. Thinking critically about the media, especially in of the era of internet requires certain skills. However, this article is exploring if the different education methods have an impact on children's skills of critical assessment of news on social media such as Facebook.
Keywords (eng)
Social mediaNewsCritical assessmentMontessoriSteinerTraditional schools
Keywords (deu)
Soziale MedienMontessoriSteinerTraditionelle Schulen
Type (deu)
Number of pages
41