You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1347345
Title (eng)
Tense and aspect in Italian interlanguage
the influence of lexical aspect and discourse grounding on the development of tense and aspect marking
Parallel title (deu)
Tempus und Aspekt in der italienischen Interlanguage : der Effekt von lexikalischem Aspekt und Reliefgebung auf die Entwicklung der Tempus- und Aspektmarkierung
Author
Zuzana Toth
Advisor
Eva Vetter
Advisor
Maria Lo Duca
Assessor
Eva Wiberg
Assessor
Fabiana Rosi
Abstract (deu)
Das Ziel der vorliegenden Studie ist die Entwicklung der Tempus- und Aspektmarkierung in der italienischen Interlanguage zu erforschen. Die Konzeptualisierung von Tempus und Aspekt wird als Teil von der grammatischen Kompetenz angesehen, die als „Kenntnis der grammatischen Mittel einer Sprache und die Fähigkeit, diese zu verwenden“ (Europarat, 2001, p. 113) definiert werden kann. Da Kompetenz nicht direkt beobachtbar ist, wird in dieser Studie Kompetenz durch Beobachtung der Sprachproduktion erschlossen (Ellis & Barkhuizen, 2005, p. 6). Die Studie basiert auf der Analyse der Sprachproduktion von Italienischlernenden. Es werden 151 narrativen Texte untersucht, die von Italienischlernenden des Instituts für Romanistik der Universität Wien geschrieben worden sind. Die zentrale Fragestellung ist, wie sich die Tempus- und Aspektmarkierung in der Interlanguage entwickelt; und inwiefern der Entwicklungsprozess durch Faktoren wie der lexikalische Aspekt und der Tempusgebrauch als Mittel der Reliefgebung des Textes (d.h. die Unterscheidung zwischen Vordergrund- und Hintergrundereignissen) beeinflusst wird. Dabei werden der lexikalische Aspekt und die Reliefgebung als “two manifestations of a single construct: a continuum of aspectual meanings” angesehen (Salaberry, 2011, p. 188). Die Daten weisen darauf hin, dass sowohl der lexikalische Aspekt, als auch der Tempusgebrauch als Mittel der Reliefgebung die Tempus- und Aspektmarkierung in der Interlanguage beeinflussen. Semantisch kongruente Kombinationen von lexikalischem Aspekt, Tempus und Reliefgebung (z.B. telische Verben mit Perfektivmarkierung im Vordergrund, oder stative Verben mit Imperfektivmarkierung im Hintergrund) sind häufiger verwendet als nicht-prototypische Kombinationen (z.B. telische Verben mit Imperfektivmarkierung im Hintergrund). Die Häufigkeit der prototypischen Kombinationen steigt zusammen mit der Entwicklung der Sprachkompetenz.
Abstract (eng)
The present study aims to investigate the development of temporal and aspectual distinctions in the acquisition of Italian as a non-native language. The conceptualisation of tense-aspect distinctions is seen as a component of the grammatical competence, defined as “knowledge of, and ability to use, the grammatical resources of a language” (Council of Europe, 2001, p. 112). Since competence is not directly observable, this study represents an attempt to infer competence from performance (Ellis & Barkhuizen, 2005, p. 6), and is based on the analysis of a learner corpus designed for studying the use of verbal morphology by plurilingual learners of Italian. The corpus is composed of 151 narrative texts, collected from learners enrolled in Italian language courses at the Institute of Romance languages at the University of Vienna. The questions being looked into are how the tense-aspect system develops in the interlanguage and how the acquisition process is shaped by factors such as the lexical aspectual value of the predicates and discourse grounding, seen as “two manifestations of a single construct: a continuum of aspectual meanings” (Salaberry, 2011, p. 188). The data presented in this study indicate that both lexical aspect and discourse grounding influence the distribution of verbal morphology in the interlanguage. Semantically congruent pairings of lexical aspect, verbal morphology and discourse grounding (e.g., telic predicates marked with perfective morphology in the foreground) are used more frequently and appropriately than less prototypical combinations (e.g., telic predicates marked with imperfective morphology in the background). The use of prototypical combinations increases alongside proficiency.
Keywords (eng)
tensegrammatical aspectlexical aspectinterlanguage
Keywords (deu)
TempusAspektAktionsartInterlanguage
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1347345
rdau:P60550 (deu)
247 Seiten : Diagramme
Number of pages
255
Members (1)
Title (eng)
Tense and aspect in Italian interlanguage
the influence of lexical aspect and discourse grounding on the development of tense and aspect marking
Parallel title (deu)
Tempus und Aspekt in der italienischen Interlanguage : der Effekt von lexikalischem Aspekt und Reliefgebung auf die Entwicklung der Tempus- und Aspektmarkierung
Author
Zuzana Toth
Abstract (deu)
Das Ziel der vorliegenden Studie ist die Entwicklung der Tempus- und Aspektmarkierung in der italienischen Interlanguage zu erforschen. Die Konzeptualisierung von Tempus und Aspekt wird als Teil von der grammatischen Kompetenz angesehen, die als „Kenntnis der grammatischen Mittel einer Sprache und die Fähigkeit, diese zu verwenden“ (Europarat, 2001, p. 113) definiert werden kann. Da Kompetenz nicht direkt beobachtbar ist, wird in dieser Studie Kompetenz durch Beobachtung der Sprachproduktion erschlossen (Ellis & Barkhuizen, 2005, p. 6). Die Studie basiert auf der Analyse der Sprachproduktion von Italienischlernenden. Es werden 151 narrativen Texte untersucht, die von Italienischlernenden des Instituts für Romanistik der Universität Wien geschrieben worden sind. Die zentrale Fragestellung ist, wie sich die Tempus- und Aspektmarkierung in der Interlanguage entwickelt; und inwiefern der Entwicklungsprozess durch Faktoren wie der lexikalische Aspekt und der Tempusgebrauch als Mittel der Reliefgebung des Textes (d.h. die Unterscheidung zwischen Vordergrund- und Hintergrundereignissen) beeinflusst wird. Dabei werden der lexikalische Aspekt und die Reliefgebung als “two manifestations of a single construct: a continuum of aspectual meanings” angesehen (Salaberry, 2011, p. 188). Die Daten weisen darauf hin, dass sowohl der lexikalische Aspekt, als auch der Tempusgebrauch als Mittel der Reliefgebung die Tempus- und Aspektmarkierung in der Interlanguage beeinflussen. Semantisch kongruente Kombinationen von lexikalischem Aspekt, Tempus und Reliefgebung (z.B. telische Verben mit Perfektivmarkierung im Vordergrund, oder stative Verben mit Imperfektivmarkierung im Hintergrund) sind häufiger verwendet als nicht-prototypische Kombinationen (z.B. telische Verben mit Imperfektivmarkierung im Hintergrund). Die Häufigkeit der prototypischen Kombinationen steigt zusammen mit der Entwicklung der Sprachkompetenz.
Abstract (eng)
The present study aims to investigate the development of temporal and aspectual distinctions in the acquisition of Italian as a non-native language. The conceptualisation of tense-aspect distinctions is seen as a component of the grammatical competence, defined as “knowledge of, and ability to use, the grammatical resources of a language” (Council of Europe, 2001, p. 112). Since competence is not directly observable, this study represents an attempt to infer competence from performance (Ellis & Barkhuizen, 2005, p. 6), and is based on the analysis of a learner corpus designed for studying the use of verbal morphology by plurilingual learners of Italian. The corpus is composed of 151 narrative texts, collected from learners enrolled in Italian language courses at the Institute of Romance languages at the University of Vienna. The questions being looked into are how the tense-aspect system develops in the interlanguage and how the acquisition process is shaped by factors such as the lexical aspectual value of the predicates and discourse grounding, seen as “two manifestations of a single construct: a continuum of aspectual meanings” (Salaberry, 2011, p. 188). The data presented in this study indicate that both lexical aspect and discourse grounding influence the distribution of verbal morphology in the interlanguage. Semantically congruent pairings of lexical aspect, verbal morphology and discourse grounding (e.g., telic predicates marked with perfective morphology in the foreground) are used more frequently and appropriately than less prototypical combinations (e.g., telic predicates marked with imperfective morphology in the background). The use of prototypical combinations increases alongside proficiency.
Keywords (eng)
tensegrammatical aspectlexical aspectinterlanguage
Keywords (deu)
TempusAspektAktionsartInterlanguage
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1347346
Number of pages
255