Diese Arbeit untersucht wie zeitgenössische historische Romane von irischen Autorinnen die Ereignisse des Osteraufstandes von 1916 aus einer weiblichen Perspektive wiedergeben. Dabei handelt es sich um historische Romane der letzten zehn Jahre, in denen die weibliche Geschichtserfahrung im Vordergrund steht. Weiters wird die Bedeutung von historischen Romanen im Kontext der Konzepte des kulturellen Gedächtnisses und der ethischen Erinnerung in der Republik Irland nachgewiesen. In Anlehnung an Konzepte aus den Bereichen Literatur- und Kulturtheorie sowie Irish Studies werden vier historische Romane der Gegenwart analysiert, nämlich Rebel Sisters von Marita Conlon-McKenna (2015), Fallen von Lia Mills (2014), The Rising of Bella Casey von Mary Morrissy (2013) und What Becomes of Us von Henrietta McKervey (2015). Durch die Analyse wird gezeigt,
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dass diese Romane an der feministischen Rückgewinnung der irischen Geschichte mitwirken. Weiters wird argumentiert, dass diese Werke einen bedeutsamen literarischen Beitrag zur gegenwärtigen irischen Entwicklung einer inklusiveren Erinnerung leisten.
This paper examines how contemporary historical novels by Irish women authors re-tell the story of the Easter Rising of 1916 from a female perspective. Furthermore, it outlines the value of historical novels in a broader cultural project of responsible remembrance, in an Irish context. This will be done by outlining the major strands of research concerned with historical novels written by Irish women, then linking these to the concepts of cultural memory and ethical memory and the current situation in the Republic of Ireland. In the main section of the paper, four contemporary novels will be analysed: Rebel Sisters by Marita Conlon-McKenna (2015), Fallen by Lia Mills (2014), The Rising of Bella Casey by Mary Morrissy (2013) and What Becomes of Us by Henrietta McKervey (2015). These analyses will show that each novel contributes to feminist re-visionary endeavours to foreground women’s experiences of the past. Taken together, these four novels are a literary contribution to the larger trend in Irish culture of re-membering the Irish past in a way that is inclusive of a wide range of Irish identities.
Diese Arbeit untersucht wie zeitgenössische historische Romane von irischen Autorinnen die Ereignisse des Osteraufstandes von 1916 aus einer weiblichen Perspektive wiedergeben. Dabei handelt es sich um historische Romane der letzten zehn Jahre, in denen die weibliche Geschichtserfahrung im Vordergrund steht. Weiters wird die Bedeutung von historischen Romanen im Kontext der Konzepte des kulturellen Gedächtnisses und der ethischen Erinnerung in der Republik Irland nachgewiesen. In Anlehnung an Konzepte aus den Bereichen Literatur- und Kulturtheorie sowie Irish Studies werden vier historische Romane der Gegenwart analysiert, nämlich Rebel Sisters von Marita Conlon-McKenna (2015), Fallen von Lia Mills (2014), The Rising of Bella Casey von Mary Morrissy (2013) und What Becomes of Us von Henrietta McKervey (2015). Durch die Analyse wird gezeigt,
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dass diese Romane an der feministischen Rückgewinnung der irischen Geschichte mitwirken. Weiters wird argumentiert, dass diese Werke einen bedeutsamen literarischen Beitrag zur gegenwärtigen irischen Entwicklung einer inklusiveren Erinnerung leisten.
This paper examines how contemporary historical novels by Irish women authors re-tell the story of the Easter Rising of 1916 from a female perspective. Furthermore, it outlines the value of historical novels in a broader cultural project of responsible remembrance, in an Irish context. This will be done by outlining the major strands of research concerned with historical novels written by Irish women, then linking these to the concepts of cultural memory and ethical memory and the current situation in the Republic of Ireland. In the main section of the paper, four contemporary novels will be analysed: Rebel Sisters by Marita Conlon-McKenna (2015), Fallen by Lia Mills (2014), The Rising of Bella Casey by Mary Morrissy (2013) and What Becomes of Us by Henrietta McKervey (2015). These analyses will show that each novel contributes to feminist re-visionary endeavours to foreground women’s experiences of the past. Taken together, these four novels are a literary contribution to the larger trend in Irish culture of re-membering the Irish past in a way that is inclusive of a wide range of Irish identities.