You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1350618
Title (eng)
The uncomfortable American neo-realism of Philip Roth
Parallel title (deu)
Der ungemütliche amerikanische Neo-Realismus von Philip Roth
Author
Stefanie Kemminger
Adviser
Alexandra Ganser-Blumenau
Assessor
Alexandra Ganser-Blumenau
Abstract (deu)
Diese Diplomarbeit beginnt mit einer Einführung in die geschichtliche Entwicklung des Neo-Realismus. Unter Einbezug der Wurzeln des Genres im neunzehnten Jahrhundert wird veranschaulicht, dass der traditionelle Realismus sich bewährt und im Laufe des zwanzigsten Jahrhunderts zum Neo-Realismus hin weiterentwi-ckelt hat. Literatur dieser Kategorie eignet sich durch ihre Eigenschaften sowie dem angestrebten „Reality-Effect“ besonders gut zur Analyse von „Affective Narratology“ (Patrick Colm Hogan) und dem „Feeling of Body“ (Gallese und Wojciehowski), wes-halb sich eine Zusammenfassung dieser Konzepte im Kapitel 2 findet. Anschlie-ßend werden drei Romane von Philip Roth im Detail betrachtet: When She Was Good (1967), Portnoy’s Complaint (1969) und Everyman (2006). Die Arbeit zeigt auf welche Techniken der Erzähltheorie der Autor verwendet hat, um eine zu Weilen ungemütliche Leseerfahrung zu provozieren. Verstärkt wird dieser Effekt durch die Form der Erzählung, der den Leser mit dem Übertreten von sozialen Normen oder sogar moralischen Konflikten konfrontiert.
Abstract (eng)
This thesis starts by exploring the historical background and development of neo-realism. By looking at its origins in the nineteenth century, one will see how tradi-tional realism has survived the test of time and evolved into neo-realism. Due to the characteristics of the genre and the intended reality-effect, it presents ideal material to apply the rather new approach of Affective Narratology (coined by Patrick Colm Hogan) and the Feeling of Body (developed by Gallese and Wojciehowski); there-fore, an introduction to these concepts will be provided. Subsequently, three of Roth’s novels are analyzed–When She Was Good (1967), Portnoy’s Complaint (1969) and Everyman (2006)–accordingly and it is shown which narrative tech-niques were used by the author in order to create a, sometimes, uncomfortable read-ing experience. This effect is enhanced through narrative situations, infringing so-cial conventions and may even create a conflict of moral as a reader’s response.
Keywords (eng)
Philip Rothneo-realismaffective narratologyempathyreader response theory"When She Was Good""Portnoy's Complaint""Everyman""Feeling of Body"narrative situation
Keywords (deu)
Philip RothRealismusNeo-RealismusErzähltheorie"Affective Narratology"EmpathieSympathie
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1350618
rdau:P60550 (deu)
82 Seiten
Number of pages
83
Members (1)
Title (eng)
The uncomfortable American neo-realism of Philip Roth
Parallel title (deu)
Der ungemütliche amerikanische Neo-Realismus von Philip Roth
Author
Stefanie Kemminger
Abstract (deu)
Diese Diplomarbeit beginnt mit einer Einführung in die geschichtliche Entwicklung des Neo-Realismus. Unter Einbezug der Wurzeln des Genres im neunzehnten Jahrhundert wird veranschaulicht, dass der traditionelle Realismus sich bewährt und im Laufe des zwanzigsten Jahrhunderts zum Neo-Realismus hin weiterentwi-ckelt hat. Literatur dieser Kategorie eignet sich durch ihre Eigenschaften sowie dem angestrebten „Reality-Effect“ besonders gut zur Analyse von „Affective Narratology“ (Patrick Colm Hogan) und dem „Feeling of Body“ (Gallese und Wojciehowski), wes-halb sich eine Zusammenfassung dieser Konzepte im Kapitel 2 findet. Anschlie-ßend werden drei Romane von Philip Roth im Detail betrachtet: When She Was Good (1967), Portnoy’s Complaint (1969) und Everyman (2006). Die Arbeit zeigt auf welche Techniken der Erzähltheorie der Autor verwendet hat, um eine zu Weilen ungemütliche Leseerfahrung zu provozieren. Verstärkt wird dieser Effekt durch die Form der Erzählung, der den Leser mit dem Übertreten von sozialen Normen oder sogar moralischen Konflikten konfrontiert.
Abstract (eng)
This thesis starts by exploring the historical background and development of neo-realism. By looking at its origins in the nineteenth century, one will see how tradi-tional realism has survived the test of time and evolved into neo-realism. Due to the characteristics of the genre and the intended reality-effect, it presents ideal material to apply the rather new approach of Affective Narratology (coined by Patrick Colm Hogan) and the Feeling of Body (developed by Gallese and Wojciehowski); there-fore, an introduction to these concepts will be provided. Subsequently, three of Roth’s novels are analyzed–When She Was Good (1967), Portnoy’s Complaint (1969) and Everyman (2006)–accordingly and it is shown which narrative tech-niques were used by the author in order to create a, sometimes, uncomfortable read-ing experience. This effect is enhanced through narrative situations, infringing so-cial conventions and may even create a conflict of moral as a reader’s response.
Keywords (eng)
Philip Rothneo-realismaffective narratologyempathyreader response theory"When She Was Good""Portnoy's Complaint""Everyman""Feeling of Body"narrative situation
Keywords (deu)
Philip RothRealismusNeo-RealismusErzähltheorie"Affective Narratology"EmpathieSympathie
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1350619
Number of pages
83