You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1352499
Title (eng)
Double pleasure
chewing the fat and chewing a burger : the analysis of idiom creativity in three corpus sections
Parallel title (deu)
Die Analyse der idiomatischen Kreativität
Author
Alina Zhukova
Adviser
Mathilde Eveline Keizer
Assessor
Mathilde Eveline Keizer
Abstract (deu)

Zusammenfassung
Sprachkreativität und Metaphorik sind einzigartige Eigenschaften der Menschen. In der vorlie-genden Masterarbeit sind diverse Ansichten über die Kreativität der Idiome dargestellt: linguisti-sche, psycholinguistische und kognitiv-linguistische. Darüber hinaus wird auch die Genre- und Diskurstheorie dazu angewendet, um die Kreativität der Idiome unter dem Aspekt der Gestaltung der Identität und des Autor-Rezipient-Verhältnisses zu analysieren. Die Kreativität der Idiome wird aus der Sicht der Memetik betrachtet, die die Sprachkreativität im Sinne der normalen und veränderten Wiedergabe erklärt. Die wichtigste Feststellung der Studie ist, dass die Kombination der Faktoren, nämlich Kontext, Genre/Diskurs, Zerlegbarkeit und Kenntnis des Idioms, das Kre-ativitätspotenzial der Idiome vorbestimmt.

Abstract (eng)

Abstract
Linguistic creativity and metaphoricity are unique qualities of human beings. The thesis has at-tempted to shed light on the creative usage of idioms from linguistic, psycholinguistic, and cog-nitive linguistic perspectives. Besides, genre/discourse theory is integrated into the analysis in order to explain idiomatic creativity from the point of view of identity construction and the rela-tion between the writer and the discourse community. Moreover, idiomatic creativity is ap-proached from a memetic perspective, according to which linguistic innovation could be ex-plained in terms of normal and altered replication. The most important conclusion of the research is that the combination of factors predetermines the creative potential of idiomatic language, namely context, genre/discourse, decomposability and familiarity.

Keywords (eng)
Idiomsidiomatic creativitydecomposability
Keywords (deu)
Idiomeidiomatische Kreativität
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1352499
rdau:P60550 (deu)
i, 71 Seiten
Number of pages
74
Study plan
Masterstudium English Language and Linguistics
[UA]
[066]
[812]
Members (1)
Title (eng)
Double pleasure
chewing the fat and chewing a burger : the analysis of idiom creativity in three corpus sections
Parallel title (deu)
Die Analyse der idiomatischen Kreativität
Author
Alina Zhukova
Abstract (deu)

Zusammenfassung
Sprachkreativität und Metaphorik sind einzigartige Eigenschaften der Menschen. In der vorlie-genden Masterarbeit sind diverse Ansichten über die Kreativität der Idiome dargestellt: linguisti-sche, psycholinguistische und kognitiv-linguistische. Darüber hinaus wird auch die Genre- und Diskurstheorie dazu angewendet, um die Kreativität der Idiome unter dem Aspekt der Gestaltung der Identität und des Autor-Rezipient-Verhältnisses zu analysieren. Die Kreativität der Idiome wird aus der Sicht der Memetik betrachtet, die die Sprachkreativität im Sinne der normalen und veränderten Wiedergabe erklärt. Die wichtigste Feststellung der Studie ist, dass die Kombination der Faktoren, nämlich Kontext, Genre/Diskurs, Zerlegbarkeit und Kenntnis des Idioms, das Kre-ativitätspotenzial der Idiome vorbestimmt.

Abstract (eng)

Abstract
Linguistic creativity and metaphoricity are unique qualities of human beings. The thesis has at-tempted to shed light on the creative usage of idioms from linguistic, psycholinguistic, and cog-nitive linguistic perspectives. Besides, genre/discourse theory is integrated into the analysis in order to explain idiomatic creativity from the point of view of identity construction and the rela-tion between the writer and the discourse community. Moreover, idiomatic creativity is ap-proached from a memetic perspective, according to which linguistic innovation could be ex-plained in terms of normal and altered replication. The most important conclusion of the research is that the combination of factors predetermines the creative potential of idiomatic language, namely context, genre/discourse, decomposability and familiarity.

Keywords (eng)
Idiomsidiomatic creativitydecomposability
Keywords (deu)
Idiomeidiomatische Kreativität
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1352500
Number of pages
74