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Title (eng)
Evaluation of alternative procurement and distribution network designs for the Doka GmbH in terms of transportation costs
Parallel title (deu)
Evaluierung Alternativer Beschaffungs- und Verteilungskonzepte für die Doka GmbH hinsichtlich Transportkosten
Author
Jasmin Berghofer
Advisor
Karl Franz Dörner
Assessor
Karl Franz Dörner
Abstract (deu)
Firmen-interne Prozesse und Managemententscheidungen sollten aufgrund zunehmend unbeständigerer Organisationsumgebungen regelmäßig erneut evaluiert werden. Um eine leistungsstarke Organisationsperformance aufrechtzuerhalten, führt die Doka GmbH, ein internationales Unternehmen tätig im Betonschalungswesen, derzeit eine Re-Evaluierung ihrer angewandten zentralen Versorgungsstrategie durch. Diese Masterarbeit soll eine Entscheidungshilfe für diesen Evaluierungsprozess darstellen. Dafür wird zuerst eine Literaturrecherche durchgeführt, um verschiedene Supply Chain Strategien zu bewerten. Im Detail wird besonders die Verwendung lateraler Transshipments, gemeinsame Nutzung von Lagerständen sowie eine Zusammenlegung von Läger in Bezug auf deren Anwendung in einem zentralen und dezentralen Kontext diskutiert, sowie Vor- und Nachteile analysiert. Des Weiteren wird die Problemstellung als lineares Modell formuliert und in die Optimierungssoftware FICO® Xpress implementiert. Danach werden die Resultate verglichen und die verschiedenen Zentralisierungsansätze gereiht. Diese Reihung erfolgt anhand der Kosteneffizienz dieser Ansätze in Bezug auf Transportkosten sowie aufgrund der Vor- und Nachteile, die aus der Literaturrecherche herausgefunden wurden. Die Ergebnisse zeigen einen Trend in Richtung der Beibehaltung von zentralen Merkmalen auf. Die Kombination einer zentralen Supply Chain mit dezentralen Eigenschaften wie der gemeinsamen Nutzung von Lagerständen und lateralen Transshipments legen Vorzüge hinsichtlich Transportkosten dar. Außerdem wird bewiesen, dass das zentrale Lager durchaus sinnvoll hinsichtlich Transportkosten-Einsparungen ist.
Abstract (eng)
Due to rapidly changing organizational environments, company-intern processes and managerial decisions should be frequently re-evaluated. In order to maintain a high organizational performance, the Doka GmbH, an international company active in the formwork business, is re-evaluating their applied centralized supply strategy. The aim of this Master’s Thesis is to provide decision support for the evaluation process. Therefore, a literature research is conducted to evaluate alternative supply chain concepts. In detail, especially the application of lateral transshipments, inventory pooling and warehouse consolidation are discussed concerning their application in a centralized and decentralized context and advantages and disadvantages are analyzed. Furthermore, the problem setting is formulated as a linear model and implemented in the optimization software FICO® Xpress. Afterwards, the results are compared and different centralization approaches are ranked. This ranking is conducted according to the cost efficiency potential of those approaches in terms of transportation costs and general advantages or disadvantages extracted from literature. The outcomes display a trend towards the maintenance of centralized features. The combination of a centralized managed supply chain with decentralized features such as inventory pooling and lateral transshipments show advantages in terms of total transportation costs. The central warehouse proves to be reasonable at least in terms of transportation costs.
Keywords (eng)
Centralized Supply ManagementDecentralized Supply ManagementTransportation Cost MinimizationLinear Programming
Keywords (deu)
Zentrales Supply ManagementDezentrales Supply ManagementTransportkosten-MinimierungLinear Programming
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1355890
rdau:P60550 (deu)
IX, 77 Seiten
Number of pages
86
Study plan
Masterstudium Internationale Betriebswirtschaft
[UA]
[066]
[914]
Members (1)
Title (eng)
Evaluation of alternative procurement and distribution network designs for the Doka GmbH in terms of transportation costs
Parallel title (deu)
Evaluierung Alternativer Beschaffungs- und Verteilungskonzepte für die Doka GmbH hinsichtlich Transportkosten
Author
Jasmin Berghofer
Abstract (deu)
Firmen-interne Prozesse und Managemententscheidungen sollten aufgrund zunehmend unbeständigerer Organisationsumgebungen regelmäßig erneut evaluiert werden. Um eine leistungsstarke Organisationsperformance aufrechtzuerhalten, führt die Doka GmbH, ein internationales Unternehmen tätig im Betonschalungswesen, derzeit eine Re-Evaluierung ihrer angewandten zentralen Versorgungsstrategie durch. Diese Masterarbeit soll eine Entscheidungshilfe für diesen Evaluierungsprozess darstellen. Dafür wird zuerst eine Literaturrecherche durchgeführt, um verschiedene Supply Chain Strategien zu bewerten. Im Detail wird besonders die Verwendung lateraler Transshipments, gemeinsame Nutzung von Lagerständen sowie eine Zusammenlegung von Läger in Bezug auf deren Anwendung in einem zentralen und dezentralen Kontext diskutiert, sowie Vor- und Nachteile analysiert. Des Weiteren wird die Problemstellung als lineares Modell formuliert und in die Optimierungssoftware FICO® Xpress implementiert. Danach werden die Resultate verglichen und die verschiedenen Zentralisierungsansätze gereiht. Diese Reihung erfolgt anhand der Kosteneffizienz dieser Ansätze in Bezug auf Transportkosten sowie aufgrund der Vor- und Nachteile, die aus der Literaturrecherche herausgefunden wurden. Die Ergebnisse zeigen einen Trend in Richtung der Beibehaltung von zentralen Merkmalen auf. Die Kombination einer zentralen Supply Chain mit dezentralen Eigenschaften wie der gemeinsamen Nutzung von Lagerständen und lateralen Transshipments legen Vorzüge hinsichtlich Transportkosten dar. Außerdem wird bewiesen, dass das zentrale Lager durchaus sinnvoll hinsichtlich Transportkosten-Einsparungen ist.
Abstract (eng)
Due to rapidly changing organizational environments, company-intern processes and managerial decisions should be frequently re-evaluated. In order to maintain a high organizational performance, the Doka GmbH, an international company active in the formwork business, is re-evaluating their applied centralized supply strategy. The aim of this Master’s Thesis is to provide decision support for the evaluation process. Therefore, a literature research is conducted to evaluate alternative supply chain concepts. In detail, especially the application of lateral transshipments, inventory pooling and warehouse consolidation are discussed concerning their application in a centralized and decentralized context and advantages and disadvantages are analyzed. Furthermore, the problem setting is formulated as a linear model and implemented in the optimization software FICO® Xpress. Afterwards, the results are compared and different centralization approaches are ranked. This ranking is conducted according to the cost efficiency potential of those approaches in terms of transportation costs and general advantages or disadvantages extracted from literature. The outcomes display a trend towards the maintenance of centralized features. The combination of a centralized managed supply chain with decentralized features such as inventory pooling and lateral transshipments show advantages in terms of total transportation costs. The central warehouse proves to be reasonable at least in terms of transportation costs.
Keywords (eng)
Centralized Supply ManagementDecentralized Supply ManagementTransportation Cost MinimizationLinear Programming
Keywords (deu)
Zentrales Supply ManagementDezentrales Supply ManagementTransportkosten-MinimierungLinear Programming
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1355891
Number of pages
86