You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1363418
Title (eng)
What's in a Game?
gamification and its potential for education
Parallel title (deu)
What's in a Game? : Gamification und Bildung
Author
Maximilian Weiskopf
Adviser
Julia Hüttner
Assessor
Julia Hüttner
Abstract (deu)
Diese Arbeit untersucht Videospielmechaniken, die sich im Unterricht umsetzen lassen, um Motivation zu steigern. Es wurden zwei Forschungsfragen formuliert: Welche Lernstrategien aus Videospielen können in der Bildung umgesetzt werden?“ und „Welche Gamification-Strategien sind unter 14-bis16-Jährigen am beliebtesten?“. Es wurde ein Online-Fragebogen an mehrere Schulen in Vorarlberg, Österreich, verschickt, anhand dessen Schülerinnen und Schüler angeben sollten, wie gerne sie verschiedene Gamification-Strategien im Unterricht ausprobieren würden. Die Ergebnisse zeigen, dass Schülerinnen und Schüler jene Strategien bevorzugen, die Feedback und Interaktion betonen und jene ablehnen, die Videospiele zu offensichtlich imitieren, wie etwa Erfahrungspunkte oder angewandte Videospielterminologie.
Abstract (eng)
This thesis looks into the question whether education can be made more engaging by applying techniques and mechanics from video games. Two research questions were formulated: “Which learning strategies found in video games can be used in education?” and “Which gamification strategies are most popular among a demographic of 14-to-16-year-olds?”. An online survey was conducted, in which participants indicate how willing they would be to try out different gamification strategies in school. The survey was sent to several schools in Vorarlberg, Austria. The results show that students prefer feedback-heavy and interactive strategies over those that too obviously imitate video games, such as XP-points and video game terminology.
Keywords (eng)
GamificationVideo GamesEducationSelf-Determination Theory
Keywords (deu)
GamificationVideospieleBildungSelf-Determination Theory
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1363418
rdau:P60550 (deu)
105 Seiten
Number of pages
109
Members (1)
Title (eng)
What's in a Game?
gamification and its potential for education
Parallel title (deu)
What's in a Game? : Gamification und Bildung
Author
Maximilian Weiskopf
Abstract (deu)
Diese Arbeit untersucht Videospielmechaniken, die sich im Unterricht umsetzen lassen, um Motivation zu steigern. Es wurden zwei Forschungsfragen formuliert: Welche Lernstrategien aus Videospielen können in der Bildung umgesetzt werden?“ und „Welche Gamification-Strategien sind unter 14-bis16-Jährigen am beliebtesten?“. Es wurde ein Online-Fragebogen an mehrere Schulen in Vorarlberg, Österreich, verschickt, anhand dessen Schülerinnen und Schüler angeben sollten, wie gerne sie verschiedene Gamification-Strategien im Unterricht ausprobieren würden. Die Ergebnisse zeigen, dass Schülerinnen und Schüler jene Strategien bevorzugen, die Feedback und Interaktion betonen und jene ablehnen, die Videospiele zu offensichtlich imitieren, wie etwa Erfahrungspunkte oder angewandte Videospielterminologie.
Abstract (eng)
This thesis looks into the question whether education can be made more engaging by applying techniques and mechanics from video games. Two research questions were formulated: “Which learning strategies found in video games can be used in education?” and “Which gamification strategies are most popular among a demographic of 14-to-16-year-olds?”. An online survey was conducted, in which participants indicate how willing they would be to try out different gamification strategies in school. The survey was sent to several schools in Vorarlberg, Austria. The results show that students prefer feedback-heavy and interactive strategies over those that too obviously imitate video games, such as XP-points and video game terminology.
Keywords (eng)
GamificationVideo GamesEducationSelf-Determination Theory
Keywords (deu)
GamificationVideospieleBildungSelf-Determination Theory
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1363419
Number of pages
109