Title (deu)
Wahrscheinlichkeitsrechnung in den USA und England – Folgerungen für die Sekundarstufe I in Österreich
Parallel title (eng)
Probability in USA and England – implications for Austrian lower secondary education
Author
Andreea Bugoiu
Advisor
Stefan Götz
Assessor
Stefan Götz
Abstract (deu)
Das Ziel dieser Diplomarbeit ist es, eine wissenschaftliche Begründung für eine frühere Einbettung der Wahrscheinlichkeitsrechnung in der österreichischen Schulmathematik zu diskutieren und Rückschlüsse darauf zu ziehen, an welcher Stelle im österreichischen Lehrplan der Sekundarstufe I bestimmte stochastische Inhalte eingeführt werden können. Um dieser Zielsetzung zu entsprechen, werden einerseits Ergebnisse der empirischen Forschung aus der Mathematikdidaktik und der kognitiven Psychologie sowie fachdidaktische Prinzipien herangezogen. Andererseits wird die Implementierung der Wahrscheinlichkeitsrechnung in den Lehrplänen und Unterrichtsmaterialien englischsprachiger Länder (USA und England) mit dem Schwerpunkt der Sekundarstufe I verglichen. Dieses Bild wird durch ein paar Beispiele für unterstützenden Technologieeinsatz im Stochastikunterricht abgerundet.
Abstract (eng)
The aim of this thesis is to debate the scientific arguments for an earlier introduction of probability into Austrian school mathematics and to draw inferences about the grades at which certain stochastic content could be introduced into the Austrian lower secondary curriculum. For this purpose, results of empirical research from the disciplines of mathematics didactics and cognitive psychology as well as didactical principles will be discussed. Furthermore, the implementation of probability in the standards, curricular documents and teaching materials of anglophone countries (the US and England) will be compared with special regards to lower secondary education. Additionally, examples for the use of technology to support stochastics education will be presented.
Keywords (eng)
probabilitylower secondary educationschool mathematics /stochasticsUSAEnglandmathematics didactics
Keywords (deu)
WahrscheinlichkeitsrechnungStochastikMathematikunterrichtSekundarstufe IUnterstufeUSAEnglandMathematikdidaktik
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Extent (deu)
IV, 102 Seiten : Illustrationen, Diagramme
Number of pages
108
Study plan
Lehramtsstudium UF Physik UF Mathematik
[UA]
[190]
[412]
[406]
Association (deu)
Members (1)
Title (deu)
Wahrscheinlichkeitsrechnung in den USA und England – Folgerungen für die Sekundarstufe I in Österreich
Parallel title (eng)
Probability in USA and England – implications for Austrian lower secondary education
Author
Andreea Bugoiu
Abstract (deu)
Das Ziel dieser Diplomarbeit ist es, eine wissenschaftliche Begründung für eine frühere Einbettung der Wahrscheinlichkeitsrechnung in der österreichischen Schulmathematik zu diskutieren und Rückschlüsse darauf zu ziehen, an welcher Stelle im österreichischen Lehrplan der Sekundarstufe I bestimmte stochastische Inhalte eingeführt werden können. Um dieser Zielsetzung zu entsprechen, werden einerseits Ergebnisse der empirischen Forschung aus der Mathematikdidaktik und der kognitiven Psychologie sowie fachdidaktische Prinzipien herangezogen. Andererseits wird die Implementierung der Wahrscheinlichkeitsrechnung in den Lehrplänen und Unterrichtsmaterialien englischsprachiger Länder (USA und England) mit dem Schwerpunkt der Sekundarstufe I verglichen. Dieses Bild wird durch ein paar Beispiele für unterstützenden Technologieeinsatz im Stochastikunterricht abgerundet.
Abstract (eng)
The aim of this thesis is to debate the scientific arguments for an earlier introduction of probability into Austrian school mathematics and to draw inferences about the grades at which certain stochastic content could be introduced into the Austrian lower secondary curriculum. For this purpose, results of empirical research from the disciplines of mathematics didactics and cognitive psychology as well as didactical principles will be discussed. Furthermore, the implementation of probability in the standards, curricular documents and teaching materials of anglophone countries (the US and England) will be compared with special regards to lower secondary education. Additionally, examples for the use of technology to support stochastics education will be presented.
Keywords (eng)
probabilitylower secondary educationschool mathematics /stochasticsUSAEnglandmathematics didactics
Keywords (deu)
WahrscheinlichkeitsrechnungStochastikMathematikunterrichtSekundarstufe IUnterstufeUSAEnglandMathematikdidaktik
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Number of pages
108
Association (deu)