You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1364734
Title (eng)
Developmental sequences in Austrian lower secondary learners' acquisition of English negation
Parallel title (deu)
Entwicklungssequenzen im Zweitspracherwerb von österreichischen Unterstufenschüler/innen
Author
Charlotte Maria Thöny
Adviser
Christiane Dalton-Puffer
Assessor
Christiane Dalton-Puffer
Abstract (deu)
Die vorliegende Masterarbeit befasst sich mit den Entwicklungssequenzen im Zweitspracherwerb von österreichischen Unterstufenschüler/innen. Generell wurden Prozesse und Stadien des Zweitspracherwerbs bereits erforscht, jedoch gibt es nur wenige die sich mit dem Erwerb von englischen Negationen, vor allem im österreichischen Kontext, befassten. Diese Masterarbeit erforscht das Beherrschen von Negationen von 292 Unterstufenschüler/innen aus zwei Neuen Mittelschulen Österreichs. Dafür wird ein Grammatiktest entworfen, um die Stadien der Zweit-, Dritt- und Viertklässler festzustellen. Bevor die Daten ausgewertet und analysiert werden können, wird ein Literaturüberblick zur Verfügung gestellt, wobei vor allem Studien von Pienemann (1998), Coder (1967) und Dulay und Burt (1978) dargestellt werden. Forschungen zu englischen Negationen (z.B. Cancino, Rosansky und Schumann 1978, Wode 1978 usw.) werden ebenfalls erläutert. Die Daten werden anhand von drei verschiedenen Methoden ausgewertet, wobei die ‚Developmental Sequence method‘ speziell für diese Studie entwickelt wurde. Die Ergebnisse werden anschließend interpretiert und mit dem vorherigem Literaturüberblick in Verbindung gebracht.
Abstract (eng)
The topic ‘developmental stages in second language acquisition’ has generally been examined quite extensively; however, developmental sequences in second language acquisition of English negation in Austrian lower secondary settings have not been investigated thoroughly. The present thesis examines learner language and the mastery of English negation of 292 participants of two lower secondary schools. A grammar test is designed in order to determine developmental sequences of sixth, seventh and eighth graders. Before data analysis, a theoretical background is provided. The literature review includes Pienemann’s (1998) Processability Theory, Corder’s (1967) ‘built-in syllabus’, as well as Dulay and Burt’s (1978) research. Moreover, studies concerned with negation (e.g. Cancino, Rosansky & Schumann 1978, Wode (1978), etc.) are discussed. Data are analysed by means of the Group Score Measure method and the Acquisition Index, according to Dulay and Burt (1978), and the Developmental Sequence method, which is specifically designed for this thesis. Results are evaluated on the basis of theories concerning developmental sequences.
Keywords (eng)
SLAdevelopmental sequenceslanguage development
Keywords (deu)
ZweitspracherwerbStadien des ZweitspracherwerbsEntwicklungssequenzen
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1364734
rdau:P60550 (deu)
84 Seiten : Illustrationen, Diagramme
Number of pages
84
Members (1)
Title (eng)
Developmental sequences in Austrian lower secondary learners' acquisition of English negation
Parallel title (deu)
Entwicklungssequenzen im Zweitspracherwerb von österreichischen Unterstufenschüler/innen
Author
Charlotte Maria Thöny
Abstract (deu)
Die vorliegende Masterarbeit befasst sich mit den Entwicklungssequenzen im Zweitspracherwerb von österreichischen Unterstufenschüler/innen. Generell wurden Prozesse und Stadien des Zweitspracherwerbs bereits erforscht, jedoch gibt es nur wenige die sich mit dem Erwerb von englischen Negationen, vor allem im österreichischen Kontext, befassten. Diese Masterarbeit erforscht das Beherrschen von Negationen von 292 Unterstufenschüler/innen aus zwei Neuen Mittelschulen Österreichs. Dafür wird ein Grammatiktest entworfen, um die Stadien der Zweit-, Dritt- und Viertklässler festzustellen. Bevor die Daten ausgewertet und analysiert werden können, wird ein Literaturüberblick zur Verfügung gestellt, wobei vor allem Studien von Pienemann (1998), Coder (1967) und Dulay und Burt (1978) dargestellt werden. Forschungen zu englischen Negationen (z.B. Cancino, Rosansky und Schumann 1978, Wode 1978 usw.) werden ebenfalls erläutert. Die Daten werden anhand von drei verschiedenen Methoden ausgewertet, wobei die ‚Developmental Sequence method‘ speziell für diese Studie entwickelt wurde. Die Ergebnisse werden anschließend interpretiert und mit dem vorherigem Literaturüberblick in Verbindung gebracht.
Abstract (eng)
The topic ‘developmental stages in second language acquisition’ has generally been examined quite extensively; however, developmental sequences in second language acquisition of English negation in Austrian lower secondary settings have not been investigated thoroughly. The present thesis examines learner language and the mastery of English negation of 292 participants of two lower secondary schools. A grammar test is designed in order to determine developmental sequences of sixth, seventh and eighth graders. Before data analysis, a theoretical background is provided. The literature review includes Pienemann’s (1998) Processability Theory, Corder’s (1967) ‘built-in syllabus’, as well as Dulay and Burt’s (1978) research. Moreover, studies concerned with negation (e.g. Cancino, Rosansky & Schumann 1978, Wode (1978), etc.) are discussed. Data are analysed by means of the Group Score Measure method and the Acquisition Index, according to Dulay and Burt (1978), and the Developmental Sequence method, which is specifically designed for this thesis. Results are evaluated on the basis of theories concerning developmental sequences.
Keywords (eng)
SLAdevelopmental sequenceslanguage development
Keywords (deu)
ZweitspracherwerbStadien des ZweitspracherwerbsEntwicklungssequenzen
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1364735
Number of pages
84