Title (eng)
Collaborative consumption & cultural diversity
the impact of meal sharing experiences on social capital & cohesion in Amsterdam
Parallel title (deu)
Gemeinsamer Konsum und kulturelle Vielfalt : die Auswirkungen des Erfahrungsaustausches von Mahlzeiten auf das Sozialkapital und den Zusammenhalt in Amsterdam
Author
James Vandenberg
Advisor
Yvonne Franz
Assessor
Yvonne Franz
Abstract (deu)
Collaborative consumption platforms have rampantly increased societies usage of online Peer-2-Peer sharing systems, resulting in new virtual networks and infrastructure that augment previous societal integration and cultural adaption processes. However, despite the increasing ‘super diversity’ of city’s like Amsterdam, no evident line of research has analyzed the impacts of different sharing economy platforms on social capital and cohesion. In turn, this thesis employed a case study approach and a grounded theory methodological framework to investigate the various narratives being endorsed by Amsterdam municipality’s Sharing Economy Action Plan, its main design partner Share NL, and a 127 collaborative consumption platforms currently operating in Amsterdam. In turn, the theoretical sampling process derived from qualitative coding and semi-structured interviews, provided substantial evidence that the Tasty Talks meal sharing platform diverged from the Action Plan and other sharing economy sectors in its capacity and motivation to strengthen the city’s societal fabric. More specifically, Tasty Talk experiences harness Amsterdam’s historical development trajectory, open and tolerant urban imaginary, and current majority-minority demographic profile, through the creation of personal home dining experiences that foster intimate, interethnic, collaborative cooking activities and cultural learning opportunities. Subsequently, this demonstration of collective agency and enhancement of participants social cognitive capacities, aids in the development of social cohesion by improving societal integration and cultural adaption processes.
Abstract (eng)
Plattformen für den kollaborativen Konsum haben die Nutzung von Online-Peer-2-Peer-Sharing-Systemen in den Gesellschaften stark zugenommen, was zu neuen virtuellen Netzwerken und Infrastrukturen geführt hat, die die bisherigen gesellschaftlichen Integrations- und kulturellen Anpassungsprozesse ergänzen. Trotz der zunehmenden "Supervielfalt" in Städten wie Amsterdam hat jedoch keine offensichtliche Forschungsrichtung die Auswirkungen verschiedener Plattformen für die gemeinsame Nutzung von Wirtschaftsgütern auf das Sozialkapital und den sozialen Zusammenhalt analysiert. Im Rahmen dieser Arbeit wiederum wurden die verschiedenen Narrative, die vom Aktionsplan der Stadt Amsterdam, ihrem Hauptdesignpartner Share NL und 127 derzeit in Amsterdam betriebenen kollaborativen Konsumplattformen befürwortet werden, mit einem Fallstudienansatz und einem theoretisch fundierten methodischen Rahmen untersucht. Im Gegenzug lieferte der theoretische Stichprobenprozess, der aus qualitativer Kodierung und halbstrukturierten Interviews abgeleitet wurde, substanzielle Beweise dafür, dass sich die Essensplattform der Tasty Talks in ihrer Fähigkeit und Motivation, das gesellschaftliche Gefüge der Stadt zu stärken, vom SEAP und anderen Sektoren der Sharing Economy unterschied. Genauer gesagt machen sich die Tasty-Talk-Erfahrungen den historischen Entwicklungspfad Amsterdams, die offene und tolerante städtische Imagination und das aktuelle demografische Profil der Mehrheit-Minderheit zunutze, indem sie persönliche Essenserfahrungen zu Hause schaffen, die intime, interethnische, gemeinschaftliche Kochaktivitäten und kulturelle Lernmöglichkeiten fördern. In der Folge trägt diese Demonstration kollektiven Handelns und die Stärkung der sozialen kognitiven Fähigkeiten der Teilnehmer zur Entwicklung des sozialen Zusammenhalts bei, indem sie die gesellschaftliche Integration und die kulturellen Anpassungsprozesse verbessert.
Keywords (eng)
Collaborative ConsumptionSharing EConomyIntegrationCultural Diversity
Keywords (deu)
Kollaborativer Konsumgemeinsame WirtschaftIntegrationkulturelle Vielfalt
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
83 Seiten : Illustrationen, Diagramme
Number of pages
83
Study plan
Masterstudium DDP Urban Studies
[UA]
[066]
[664]
Association (deu)
Title (eng)
Collaborative consumption & cultural diversity
the impact of meal sharing experiences on social capital & cohesion in Amsterdam
Parallel title (deu)
Gemeinsamer Konsum und kulturelle Vielfalt : die Auswirkungen des Erfahrungsaustausches von Mahlzeiten auf das Sozialkapital und den Zusammenhalt in Amsterdam
Author
James Vandenberg
Abstract (deu)
Collaborative consumption platforms have rampantly increased societies usage of online Peer-2-Peer sharing systems, resulting in new virtual networks and infrastructure that augment previous societal integration and cultural adaption processes. However, despite the increasing ‘super diversity’ of city’s like Amsterdam, no evident line of research has analyzed the impacts of different sharing economy platforms on social capital and cohesion. In turn, this thesis employed a case study approach and a grounded theory methodological framework to investigate the various narratives being endorsed by Amsterdam municipality’s Sharing Economy Action Plan, its main design partner Share NL, and a 127 collaborative consumption platforms currently operating in Amsterdam. In turn, the theoretical sampling process derived from qualitative coding and semi-structured interviews, provided substantial evidence that the Tasty Talks meal sharing platform diverged from the Action Plan and other sharing economy sectors in its capacity and motivation to strengthen the city’s societal fabric. More specifically, Tasty Talk experiences harness Amsterdam’s historical development trajectory, open and tolerant urban imaginary, and current majority-minority demographic profile, through the creation of personal home dining experiences that foster intimate, interethnic, collaborative cooking activities and cultural learning opportunities. Subsequently, this demonstration of collective agency and enhancement of participants social cognitive capacities, aids in the development of social cohesion by improving societal integration and cultural adaption processes.
Abstract (eng)
Plattformen für den kollaborativen Konsum haben die Nutzung von Online-Peer-2-Peer-Sharing-Systemen in den Gesellschaften stark zugenommen, was zu neuen virtuellen Netzwerken und Infrastrukturen geführt hat, die die bisherigen gesellschaftlichen Integrations- und kulturellen Anpassungsprozesse ergänzen. Trotz der zunehmenden "Supervielfalt" in Städten wie Amsterdam hat jedoch keine offensichtliche Forschungsrichtung die Auswirkungen verschiedener Plattformen für die gemeinsame Nutzung von Wirtschaftsgütern auf das Sozialkapital und den sozialen Zusammenhalt analysiert. Im Rahmen dieser Arbeit wiederum wurden die verschiedenen Narrative, die vom Aktionsplan der Stadt Amsterdam, ihrem Hauptdesignpartner Share NL und 127 derzeit in Amsterdam betriebenen kollaborativen Konsumplattformen befürwortet werden, mit einem Fallstudienansatz und einem theoretisch fundierten methodischen Rahmen untersucht. Im Gegenzug lieferte der theoretische Stichprobenprozess, der aus qualitativer Kodierung und halbstrukturierten Interviews abgeleitet wurde, substanzielle Beweise dafür, dass sich die Essensplattform der Tasty Talks in ihrer Fähigkeit und Motivation, das gesellschaftliche Gefüge der Stadt zu stärken, vom SEAP und anderen Sektoren der Sharing Economy unterschied. Genauer gesagt machen sich die Tasty-Talk-Erfahrungen den historischen Entwicklungspfad Amsterdams, die offene und tolerante städtische Imagination und das aktuelle demografische Profil der Mehrheit-Minderheit zunutze, indem sie persönliche Essenserfahrungen zu Hause schaffen, die intime, interethnische, gemeinschaftliche Kochaktivitäten und kulturelle Lernmöglichkeiten fördern. In der Folge trägt diese Demonstration kollektiven Handelns und die Stärkung der sozialen kognitiven Fähigkeiten der Teilnehmer zur Entwicklung des sozialen Zusammenhalts bei, indem sie die gesellschaftliche Integration und die kulturellen Anpassungsprozesse verbessert.
Keywords (eng)
Collaborative ConsumptionSharing EConomyIntegrationCultural Diversity
Keywords (deu)
Kollaborativer Konsumgemeinsame WirtschaftIntegrationkulturelle Vielfalt
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
83
Association (deu)
License
- Citable links
- Other links
- Managed by
- DetailsObject typeContainerCreated04.12.2021 12:51:02 UTC
- Usage statistics-
- Metadata
- Export formats
