Title (eng)
Essays on consumer participation in pricing
Parallel title (deu)
Essays zur Preissetzung mit Konsumentenbeteiligung
Author
Karl Behruz Homayun Akbari
Advisor
Udo Wagner
Assessor
Ju-Young Kim
Martin Spann
Abstract (deu)
Die Dissertation besteht aus vier Artikeln. Artikel 1 entwickelt ein mikroökonomisches Modell, das das Konsumentenverhalten unter PWYW-Bedingungen konsistent abbildet und es ermöglicht, die Bedingungen zu verstehen, unter denen der Verkäufer mit PWYW profitabel wirtschaften kann. Der Artikel erläutert, unter welchen Rahmenbedingungen ein PWYW-Verkäufer seine Gewinne mit der Einführung von Preisempfehlungen und Mindestpreisen steigern kann. Artikel 2 ist ein Forschungsbericht mit zusätzlichen Analysen zur Modellierung von PWYW. Artikel 3 modelliert PWYW für zwei Produkte. In diesem Artikel wird die Profitabilität eines Verkäufers analysiert, der zwischen PWYW, festen Preisen und einer Kombination der beiden Optionen wählen kann. Artikel 4 befasst sich mit dem Konsumentenverhalten bei Preisaktionen mit Glückskomponente. Diese Art von Rabatt ermöglicht es dem Verbraucher, sich an der Festlegung des Preises zu beteiligen, ohne die Möglichkeit zu haben, den Preis direkt zu beeinflussen. Stattdessen spielt der Verbraucher ein Glücksspiel, und das Ergebnis dieses Spiels bestimmt den Endpreis. Der Artikel untersucht den Einfluss solcher Preisaktionen auf die Kundenzufriedenheit und die Mund-zu-Mund-Propaganda und zeigt, dass diese positiv beeinflusst werden.
Abstract (eng)
This dissertation seeks to shed light on two approaches to engaging the consumer in pricing ⎯ the participative pricing scheme ‘pay-what-you-want’ (PWYW) and the pricing tactic ‘gambled price promotions’. The dissertation consists of four articles. The purpose of Article 1 is to develop a model that consistently portrays consumer behavior in PWYW. Furthermore, it aims at understanding the conditions under which the seller can operate profitably when using PWYW. Furthermore, it seeks to explain the circumstances under which the seller can increase profits by introducing a suggested and a minimum price. Article 2 contains a research report with additional analyses on the modeling of PWYW. Article 3 models PWYW for two goods. In this paper, the seller’s profitability under traditional prices, PWYW, and combinations between the two options is modeled. Article 4 deals with consumer behavior in gambled price promotions. This type of rebate policy allows the consumer to participate in determining the price without having the opportunity of directly influencing the price. Instead, the consumer plays a promotional game, and the result of this game determines the final price. This article examines gambled price promotions framed as in-store events and their impact on two consequences of such campaigns: customer satisfaction and word-of-mouth intention and shows that gambled promotions have a positive effect on both.
Keywords (eng)
pricingPay-what-you-wantpay what you wantPWYWgambled price promotionprobabilistic discountexperiential value
Keywords (deu)
PricingPreispolitikBezahle was du willstPay what you wantPreisaktionen mit GlückskomponenteProbabilistische Rabatte
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
264 Seiten : Illustrationen, Diagramme
Number of pages
264
Study plan
Doctor of Philosophy-Doktoratsstudium Wirtschaftswissenschaften Management
[UA]
[794]
[370]
[146]
Association (deu)
Title (eng)
Essays on consumer participation in pricing
Parallel title (deu)
Essays zur Preissetzung mit Konsumentenbeteiligung
Author
Karl Behruz Homayun Akbari
Abstract (deu)
Die Dissertation besteht aus vier Artikeln. Artikel 1 entwickelt ein mikroökonomisches Modell, das das Konsumentenverhalten unter PWYW-Bedingungen konsistent abbildet und es ermöglicht, die Bedingungen zu verstehen, unter denen der Verkäufer mit PWYW profitabel wirtschaften kann. Der Artikel erläutert, unter welchen Rahmenbedingungen ein PWYW-Verkäufer seine Gewinne mit der Einführung von Preisempfehlungen und Mindestpreisen steigern kann. Artikel 2 ist ein Forschungsbericht mit zusätzlichen Analysen zur Modellierung von PWYW. Artikel 3 modelliert PWYW für zwei Produkte. In diesem Artikel wird die Profitabilität eines Verkäufers analysiert, der zwischen PWYW, festen Preisen und einer Kombination der beiden Optionen wählen kann. Artikel 4 befasst sich mit dem Konsumentenverhalten bei Preisaktionen mit Glückskomponente. Diese Art von Rabatt ermöglicht es dem Verbraucher, sich an der Festlegung des Preises zu beteiligen, ohne die Möglichkeit zu haben, den Preis direkt zu beeinflussen. Stattdessen spielt der Verbraucher ein Glücksspiel, und das Ergebnis dieses Spiels bestimmt den Endpreis. Der Artikel untersucht den Einfluss solcher Preisaktionen auf die Kundenzufriedenheit und die Mund-zu-Mund-Propaganda und zeigt, dass diese positiv beeinflusst werden.
Abstract (eng)
This dissertation seeks to shed light on two approaches to engaging the consumer in pricing ⎯ the participative pricing scheme ‘pay-what-you-want’ (PWYW) and the pricing tactic ‘gambled price promotions’. The dissertation consists of four articles. The purpose of Article 1 is to develop a model that consistently portrays consumer behavior in PWYW. Furthermore, it aims at understanding the conditions under which the seller can operate profitably when using PWYW. Furthermore, it seeks to explain the circumstances under which the seller can increase profits by introducing a suggested and a minimum price. Article 2 contains a research report with additional analyses on the modeling of PWYW. Article 3 models PWYW for two goods. In this paper, the seller’s profitability under traditional prices, PWYW, and combinations between the two options is modeled. Article 4 deals with consumer behavior in gambled price promotions. This type of rebate policy allows the consumer to participate in determining the price without having the opportunity of directly influencing the price. Instead, the consumer plays a promotional game, and the result of this game determines the final price. This article examines gambled price promotions framed as in-store events and their impact on two consequences of such campaigns: customer satisfaction and word-of-mouth intention and shows that gambled promotions have a positive effect on both.
Keywords (eng)
pricingPay-what-you-wantpay what you wantPWYWgambled price promotionprobabilistic discountexperiential value
Keywords (deu)
PricingPreispolitikBezahle was du willstPay what you wantPreisaktionen mit GlückskomponenteProbabilistische Rabatte
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
264
Association (deu)
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