You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1395172
Title (deu)
Memes und ihr Einfluss auf politische Kommunikation
Parallel title (eng)
Memes and their influence on political communication
Author
Stefan Schett
Advisor
Ursula Naue
Assessor
Ursula Naue
Abstract (deu)
Die Durchdringung aller gesellschaftlichen Bereiche durch das Internet bietet auch neue Kanäle und Formate für politische Kommunikation. So werden auch Memes, alltagssprachlich als „lustige Bilder im Internet“ bezeichnet, verstärkt zum Mittel politischer Kommunikation. Wie sich der Einsatz von Memes in der politischen Kommunikation auswirkt, wird in dieser Masterarbeit untersucht. In einem Experiment wurde überprüft, wie sich die wahrgenommene Sympathie und Professionalität politischer Akteure verändert, wenn statt eines klassischen Sujets ein Meme verwendet wird, um politische Inhalte zu kommunizieren. Die Ergebnisse zeigen, dass politische Kandidat*innen durch den Einsatz von Memes anders wahrgenommen werden, allerdings weder sympathischer noch professioneller als Kandidat*innen, die auf klassische Sujets mit Text-Bild-Kombinationen setzen.
Abstract (eng)
The penetration of all areas of society by the Internet also offers new channels and formats for political communication. Memes, mostly regarded as "funny pictures on the internet", are increasingly becoming a part of political communication. This master’s thesis examines how the use of memes affects political communication. In an experiment it was examined how the perceived sympathy and professionalism of political actors changes when a meme is used instead of a classic political image to communicate political content. The results show that political candidates are perceived differently through their usage of memes, but neither more sympathetic nor more professional than candidates who rely on classic images with text-image combinations.
Keywords (eng)
Memesmemepolitical sciencepolitical communicationinternetelection campaign
Keywords (deu)
MemesMemePolitikwissenschaftPolitische KommunikationInternetWahlkampf
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1395172
rdau:P60550 (deu)
98 Seiten : Illustrationen, Diagramme
Number of pages
103
Study plan
Masterstudium Politikwissenschaft
[UA]
[066]
[824]
Members (1)
Title (deu)
Memes und ihr Einfluss auf politische Kommunikation
Parallel title (eng)
Memes and their influence on political communication
Author
Stefan Schett
Abstract (deu)
Die Durchdringung aller gesellschaftlichen Bereiche durch das Internet bietet auch neue Kanäle und Formate für politische Kommunikation. So werden auch Memes, alltagssprachlich als „lustige Bilder im Internet“ bezeichnet, verstärkt zum Mittel politischer Kommunikation. Wie sich der Einsatz von Memes in der politischen Kommunikation auswirkt, wird in dieser Masterarbeit untersucht. In einem Experiment wurde überprüft, wie sich die wahrgenommene Sympathie und Professionalität politischer Akteure verändert, wenn statt eines klassischen Sujets ein Meme verwendet wird, um politische Inhalte zu kommunizieren. Die Ergebnisse zeigen, dass politische Kandidat*innen durch den Einsatz von Memes anders wahrgenommen werden, allerdings weder sympathischer noch professioneller als Kandidat*innen, die auf klassische Sujets mit Text-Bild-Kombinationen setzen.
Abstract (eng)
The penetration of all areas of society by the Internet also offers new channels and formats for political communication. Memes, mostly regarded as "funny pictures on the internet", are increasingly becoming a part of political communication. This master’s thesis examines how the use of memes affects political communication. In an experiment it was examined how the perceived sympathy and professionalism of political actors changes when a meme is used instead of a classic political image to communicate political content. The results show that political candidates are perceived differently through their usage of memes, but neither more sympathetic nor more professional than candidates who rely on classic images with text-image combinations.
Keywords (eng)
Memesmemepolitical sciencepolitical communicationinternetelection campaign
Keywords (deu)
MemesMemePolitikwissenschaftPolitische KommunikationInternetWahlkampf
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1395173
Number of pages
103