Title (eng)
Understanding contemporary dance
an epistemological framework drawing on cognitive science
Parallel title (deu)
Zeitgenössischen Tanz verstehen
Author
Christina Regorosa
Advisor
Arno Böhler
Assessor
Arno Böhler
Abstract (deu)
Während der Nullerjahre war die Beziehung von Tanz und Wissen Gegenstand einer regen geführten Diskussion innerhalb der Tanzwissenschaft und der Tanzcommunity (Gehm, Husemann and Wilcke, 2007). Seither wurde sie, aufgrund der Schwierigkeit, Körper- und Erfahrungswissen diskursivierbar zu machen, nicht mehr aufgegriffen. Obwohl es durchaus philosophische Annäherungen an eine Epistemologie des zeitgenössisches Tanzes gab (Parviainen, 2002; Risner, 2000), blieb die Frage unzureichend erörtert.
Das Ziel meiner Masterarbeit ist es, diese Fragestellung aufzugreifen und den bisherigen Diskurs mit kognitionswissenschaftlichen Theorien und Erkenntnissen zu erweitern. Insbesondere werden dafür die Philosophie des Geistes und die Neurowissenschaft herangezogen. Strömungen wie die Philosophie der Verkörperung und der Enaktivismus, aber auch neuroästhetische Forschung wurden seitens der Tanzwissenschaft bislang nicht oder nicht genügend miteinbezogen. Diese Masterarbeit beruht auf der Hypothese, dass eine derart angelegte Epistemologie des zeitgenössischen Tanzes, die eine empirische Verankerung des theoretischen Diskurses vornimmt, die versiegte Diskussion wiederbeleben kann.
Die Argumentation beginnt mit einer Definition des zeitgenössischen Tanzes, die sich einer poetischen Herangehensweise bedient (Louppe, 2009). Es folgt eine Analyse des bisher geführten Diskurses und ausgewählter Arbeiten, um die argumentativen Schwächen als auch die Stärken zu identifizieren. In einem Versuch Tanz- und Kognitionswissenschaft zu synthetisieren, werden schließlich Theorien (Johnson, 2007; Varela, Thompson and Rosch, 2016) und rezente Forschungsergebnisse (Jola, Ehrenberg and Reynolds, 2012; Orgs, Caspersen and Haggard, 2016) der genannten Subdisziplinen der Kognitionswissenschaft angeführt. Das Resultat ist eine Grundlage einer Epistemologie des zeitgenössischen Tanzes.
Abstract (eng)
The relationship between dance and knowledge has been a topic of debate in the dance community (including artists and scholars alike) during the first decade of this millennium (Gehm, Husemann and Wilcke, 2007). Unfortunately, the discourse has ceased due to the challenges faced while theorizing bodily knowledge that has been considered discursively inaccessible. While in the field of philosophy few attempts have been made to work towards an epistemology of dance (Parviainen, 2002; Risner, 2000), I contend that this problem remained unsolved.
In my master thesis, I seek to extend the discussion on epistemological aspects of contemporary dance by drawing on theories and recent developments in the field of cognitive science, specifically, from philosophy of mind and neuroscience. Embodied and enactive approaches as well as recent findings in the field of neuroaesthetics have not or have only partially been considered in the field of dance scholarship thus far. My hypothesis is that an encompassing approach can ground the academic discourse with empirical insights and moreover fruitfully re-enliven the discussion on dance and knowledge.
For my endeavor, I will first give a definition of the artform drawing on a poetic approach to contemporary dance (Louppe, 2009). Then I will analyze the discourse on dance and knowledge and the first attempts of working towards an epistemology of contemporary dance to identify the weak and the strong points in that discussion. Finally, I will introduce theories (Johnson, 2007; Varela, Thompson and Rosch, 2016) and research (Jola, Ehrenberg and Reynolds, 2012; Orgs, Caspersen and Haggard, 2016) from subfields of cognitive science with the aim of uncovering confluence of insights from dance research and findings of the respective fields to lay ground for an epistemological framework of contemporary dance.
Keywords (eng)
Dance knowledgeembodimentenactivismneuroaesthetics
Keywords (deu)
TanzwissenPhilosophie der VerkörperungEnaktivismusNeuroästhetik
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
87 Seiten : Diagramme
Number of pages
93
Study plan
Masterstudium Joint Degree Programme MEi :CogSci Cognitive Science
[UA]
[066]
[013]
Association (deu)
Title (eng)
Understanding contemporary dance
an epistemological framework drawing on cognitive science
Parallel title (deu)
Zeitgenössischen Tanz verstehen
Author
Christina Regorosa
Abstract (deu)
Während der Nullerjahre war die Beziehung von Tanz und Wissen Gegenstand einer regen geführten Diskussion innerhalb der Tanzwissenschaft und der Tanzcommunity (Gehm, Husemann and Wilcke, 2007). Seither wurde sie, aufgrund der Schwierigkeit, Körper- und Erfahrungswissen diskursivierbar zu machen, nicht mehr aufgegriffen. Obwohl es durchaus philosophische Annäherungen an eine Epistemologie des zeitgenössisches Tanzes gab (Parviainen, 2002; Risner, 2000), blieb die Frage unzureichend erörtert.
Das Ziel meiner Masterarbeit ist es, diese Fragestellung aufzugreifen und den bisherigen Diskurs mit kognitionswissenschaftlichen Theorien und Erkenntnissen zu erweitern. Insbesondere werden dafür die Philosophie des Geistes und die Neurowissenschaft herangezogen. Strömungen wie die Philosophie der Verkörperung und der Enaktivismus, aber auch neuroästhetische Forschung wurden seitens der Tanzwissenschaft bislang nicht oder nicht genügend miteinbezogen. Diese Masterarbeit beruht auf der Hypothese, dass eine derart angelegte Epistemologie des zeitgenössischen Tanzes, die eine empirische Verankerung des theoretischen Diskurses vornimmt, die versiegte Diskussion wiederbeleben kann.
Die Argumentation beginnt mit einer Definition des zeitgenössischen Tanzes, die sich einer poetischen Herangehensweise bedient (Louppe, 2009). Es folgt eine Analyse des bisher geführten Diskurses und ausgewählter Arbeiten, um die argumentativen Schwächen als auch die Stärken zu identifizieren. In einem Versuch Tanz- und Kognitionswissenschaft zu synthetisieren, werden schließlich Theorien (Johnson, 2007; Varela, Thompson and Rosch, 2016) und rezente Forschungsergebnisse (Jola, Ehrenberg and Reynolds, 2012; Orgs, Caspersen and Haggard, 2016) der genannten Subdisziplinen der Kognitionswissenschaft angeführt. Das Resultat ist eine Grundlage einer Epistemologie des zeitgenössischen Tanzes.
Abstract (eng)
The relationship between dance and knowledge has been a topic of debate in the dance community (including artists and scholars alike) during the first decade of this millennium (Gehm, Husemann and Wilcke, 2007). Unfortunately, the discourse has ceased due to the challenges faced while theorizing bodily knowledge that has been considered discursively inaccessible. While in the field of philosophy few attempts have been made to work towards an epistemology of dance (Parviainen, 2002; Risner, 2000), I contend that this problem remained unsolved.
In my master thesis, I seek to extend the discussion on epistemological aspects of contemporary dance by drawing on theories and recent developments in the field of cognitive science, specifically, from philosophy of mind and neuroscience. Embodied and enactive approaches as well as recent findings in the field of neuroaesthetics have not or have only partially been considered in the field of dance scholarship thus far. My hypothesis is that an encompassing approach can ground the academic discourse with empirical insights and moreover fruitfully re-enliven the discussion on dance and knowledge.
For my endeavor, I will first give a definition of the artform drawing on a poetic approach to contemporary dance (Louppe, 2009). Then I will analyze the discourse on dance and knowledge and the first attempts of working towards an epistemology of contemporary dance to identify the weak and the strong points in that discussion. Finally, I will introduce theories (Johnson, 2007; Varela, Thompson and Rosch, 2016) and research (Jola, Ehrenberg and Reynolds, 2012; Orgs, Caspersen and Haggard, 2016) from subfields of cognitive science with the aim of uncovering confluence of insights from dance research and findings of the respective fields to lay ground for an epistemological framework of contemporary dance.
Keywords (eng)
Dance knowledgeembodimentenactivismneuroaesthetics
Keywords (deu)
TanzwissenPhilosophie der VerkörperungEnaktivismusNeuroästhetik
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
93
Association (deu)
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