Title (eng)
When our people say "Where is your country", they are asking something deeper. "Who is your family?"
de-essentializing the white Australian family in Tara June Winch’s The Yield and Gail Jones’s Sorry
Parallel title (deu)
When our people say "Where is your country", they are asking something deeper. "Who is your family?"
eine De-Essentialisierung der weißen australischen Familie
Author
Theresa Weber
Advisor
Sarah Heinz
Assessor
Sarah Heinz
Abstract (deu)
Während das Konstrukt ‚Familie‘ im weitesten Sinne mit der Idee der ‚Zugehörigkeit‘ verbunden wird, stellt es im praktischen Sinne ein heiß diskutiertes Thema im öffentlichen wie auch im privaten Raum dar, das intensive emotionale Reaktionen hervorruft. In meiner Arbeit untersuche ich wie die Romane Sorry von Gail Jones und The Yield von Tara June Winch das Zusammenspiel der Essentialisierung von Familie sowie von ‚race‘ in Australien darstellen und beteilige mich dadurch an der fortlaufenden Diskussion darüber, wie ‚gute‘ und ‚dysfunktionale‘ Familien innerhalb eurozentrischer Nationen definiert werden. Meine Analyse basiert auf dem interdisziplinären Konzept des Essentialismus und stützt sich auf Erkenntnisse über den soziohistorischen australischen Charakter als weiße Siedlernation. Ausgehend von dieser theoretischen Basis zeigt meine Arbeit auf, dass essentialistische Überzeugungen über die ‚Natur‘ indigener australischer Familien aus der Zeit der assimilatorischen Bemühungen Australiens – bekannt als die ‚Stolen Generations‘ – auch heute noch fest im Mainstreamdiskurs der Nation verankert sind. Diese ständige diskursive Repräsentation des essentialistischen Glaubens an die inhärente ‚Dysfunktionalität‘ indigener australischer Familien hat den Effekt, dass die Probleme früherer und gegenwärtiger Generationen ohne Kontext dargestellt werden. Signifikante Hintergrundfaktoren wie generationenübergreifende Traumata und institutionalisierte Diskriminierung werden dadurch erfolgreich verschleiert.
Abstract (eng)
While, in its broadest sense, the concept of ‘family’ is predominantly connected to the idea of ‘belonging’, in reality, it constitutes a highly contested area in both the private as well as the public space, generally evoking strong emotional reactions. In addressing how Gail Jones’s and Tara June Winch’s novels Sorry and The Yield illustrate the interconnection of the essentialization of both family and ‘race’ in Australia, my thesis is part of the ongoing discussion of what constitutes ‘good’ and ‘dysfunctional’ families in Eurocentric nation-states. In my close reading of the primary literature, I draw on the interdisciplinary concept of essentialism as well as the sociohistorical Australian background as a White settler nation in order to demonstrate how the discursive assessment of Australian families has been informed by essentialist beliefs on family, Whiteness and Indigeneity. In my thesis, I argue that the essentialist convictions at the heart of the assimilationist efforts known as the ‘Stolen Generations’, namely the belief in the families’ inherent ‘dysfunctional nature’, have prevailed within mainstream discourse. As a result, the struggles faced by past and present generations of First Nations families are presented in a decontextualized fashion, effectively obscuring significant factors such as intergenerational trauma and institutionalized discrimination.
Keywords (eng)
essentialismchild neglectfamilyraceAustralia
Keywords (deu)
EssentialismusKindesvernachlässigungFamilieraceAustralien
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
101 Seiten
Number of pages
107
Study plan
Masterstudium Lehramt Sek (AB) UF Deutsch UF Englisch
[UA]
[199]
[506]
[507]
[02]
Association (deu)
Title (eng)
When our people say "Where is your country", they are asking something deeper. "Who is your family?"
de-essentializing the white Australian family in Tara June Winch’s The Yield and Gail Jones’s Sorry
Parallel title (deu)
When our people say "Where is your country", they are asking something deeper. "Who is your family?"
eine De-Essentialisierung der weißen australischen Familie
Author
Theresa Weber
Abstract (deu)
Während das Konstrukt ‚Familie‘ im weitesten Sinne mit der Idee der ‚Zugehörigkeit‘ verbunden wird, stellt es im praktischen Sinne ein heiß diskutiertes Thema im öffentlichen wie auch im privaten Raum dar, das intensive emotionale Reaktionen hervorruft. In meiner Arbeit untersuche ich wie die Romane Sorry von Gail Jones und The Yield von Tara June Winch das Zusammenspiel der Essentialisierung von Familie sowie von ‚race‘ in Australien darstellen und beteilige mich dadurch an der fortlaufenden Diskussion darüber, wie ‚gute‘ und ‚dysfunktionale‘ Familien innerhalb eurozentrischer Nationen definiert werden. Meine Analyse basiert auf dem interdisziplinären Konzept des Essentialismus und stützt sich auf Erkenntnisse über den soziohistorischen australischen Charakter als weiße Siedlernation. Ausgehend von dieser theoretischen Basis zeigt meine Arbeit auf, dass essentialistische Überzeugungen über die ‚Natur‘ indigener australischer Familien aus der Zeit der assimilatorischen Bemühungen Australiens – bekannt als die ‚Stolen Generations‘ – auch heute noch fest im Mainstreamdiskurs der Nation verankert sind. Diese ständige diskursive Repräsentation des essentialistischen Glaubens an die inhärente ‚Dysfunktionalität‘ indigener australischer Familien hat den Effekt, dass die Probleme früherer und gegenwärtiger Generationen ohne Kontext dargestellt werden. Signifikante Hintergrundfaktoren wie generationenübergreifende Traumata und institutionalisierte Diskriminierung werden dadurch erfolgreich verschleiert.
Abstract (eng)
While, in its broadest sense, the concept of ‘family’ is predominantly connected to the idea of ‘belonging’, in reality, it constitutes a highly contested area in both the private as well as the public space, generally evoking strong emotional reactions. In addressing how Gail Jones’s and Tara June Winch’s novels Sorry and The Yield illustrate the interconnection of the essentialization of both family and ‘race’ in Australia, my thesis is part of the ongoing discussion of what constitutes ‘good’ and ‘dysfunctional’ families in Eurocentric nation-states. In my close reading of the primary literature, I draw on the interdisciplinary concept of essentialism as well as the sociohistorical Australian background as a White settler nation in order to demonstrate how the discursive assessment of Australian families has been informed by essentialist beliefs on family, Whiteness and Indigeneity. In my thesis, I argue that the essentialist convictions at the heart of the assimilationist efforts known as the ‘Stolen Generations’, namely the belief in the families’ inherent ‘dysfunctional nature’, have prevailed within mainstream discourse. As a result, the struggles faced by past and present generations of First Nations families are presented in a decontextualized fashion, effectively obscuring significant factors such as intergenerational trauma and institutionalized discrimination.
Keywords (eng)
essentialismchild neglectfamilyraceAustralia
Keywords (deu)
EssentialismusKindesvernachlässigungFamilieraceAustralien
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
107
Association (deu)
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