Impressionen Schottlands werden auf prominente Art und Weise, durch den von der schottischen Tourismusbranche kreierten Diskurs, verbreitet. Letzterer wirkt sich insbesondere auf die Darstellung des schottischen Kulturguts aus. Basierend auf dem Werk von McCrone, Morris und Kiely, Scotland the Brand – the Making of Scottish Heritage (1995), argumentiert diese Arbeit, dass die touristische Darstellung Schottlands in der Kommodifikation des schottischen Kulturguts resultiert. Daher untersucht diese Arbeit die Repräsentation von „Scottishness“ und dem schottischen Kulturgut durch die schottische Tourismusbranche am
Beispiel von VisitScotland, Schottlands nationaler Tourismusorganisation. Die Analyse dieser Arbeit besteht aus einem Korpus von drei YouTube Videos des YouTube Kanals von VisitScotland, nämlich “Scottish Highland Games: Explained” (SHGE), “Scottish Gaelic: Explained” (SGaE), “Scotch Whisky: Explained” (SWE). Jede dieser Analysen ist nach den Aspekten Tradition, Herkunft bzw. Abstammung und natürlichen Landschaften gegliedert und wird ebendiese beleuchten. Die Resultate der Analyse bestätigen McCrone, Morris und Kielys Annahme, dass die schottische Tourismusbranche auf stereotypische, schottische Ikonographie zurückgreift, um „Scottishness“ zu repräsentieren. Zudem zeigen die Ergebnisse, dass VisitScotland auch Symbole und geschichtliche Elemente einsetzt, um Schottland als Kommodität zu bewerben.
Images of Scotland are prominently distributed through the discourse created by the Scottish tourism industry. The latter particularly affects the representation of Scottish heritage. Based on McCrone, Morris and Kiely’s work, Scotland the Brand – the Making of Scottish Heritage (1995), this thesis argues that the touristic narrative of Scotland results in the commodification of Scottish heritage. Therefore, this thesis investigates the representation of Scottishness and Scottish heritage by the Scottish tourism industry, by using the example of VisitScotland, Scotland’s national tourist organisation. The analysis of this thesis consists of a corpus of three YouTube video clips from VisitScotland’s YouTube channel, namely “Scottish Highland Games: Explained” (SHGE), “Scottish Gaelic: Explained” (SGaE), “Scotch Whisky: Explained” (SWE). Each video analysis is structured according to and will highlight aspects of tradition, ancestry and natural landscapes. The results of the analysis confirm McCrone, Morris and Kiely’s assumption that the Scottish tourism industry reverts back to stereotypically Scottish iconography in order to represent Scottishness. Moreover, the findings show that VisitScotland also uses symbolism and elements of history in order to advertise Scotland as a commodity.
Impressionen Schottlands werden auf prominente Art und Weise, durch den von der schottischen Tourismusbranche kreierten Diskurs, verbreitet. Letzterer wirkt sich insbesondere auf die Darstellung des schottischen Kulturguts aus. Basierend auf dem Werk von McCrone, Morris und Kiely, Scotland the Brand – the Making of Scottish Heritage (1995), argumentiert diese Arbeit, dass die touristische Darstellung Schottlands in der Kommodifikation des schottischen Kulturguts resultiert. Daher untersucht diese Arbeit die Repräsentation von „Scottishness“ und dem schottischen Kulturgut durch die schottische Tourismusbranche am
Beispiel von VisitScotland, Schottlands nationaler Tourismusorganisation. Die Analyse dieser Arbeit besteht aus einem Korpus von drei YouTube Videos des YouTube Kanals von VisitScotland, nämlich “Scottish Highland Games: Explained” (SHGE), “Scottish Gaelic: Explained” (SGaE), “Scotch Whisky: Explained” (SWE). Jede dieser Analysen ist nach den Aspekten Tradition, Herkunft bzw. Abstammung und natürlichen Landschaften gegliedert und wird ebendiese beleuchten. Die Resultate der Analyse bestätigen McCrone, Morris und Kielys Annahme, dass die schottische Tourismusbranche auf stereotypische, schottische Ikonographie zurückgreift, um „Scottishness“ zu repräsentieren. Zudem zeigen die Ergebnisse, dass VisitScotland auch Symbole und geschichtliche Elemente einsetzt, um Schottland als Kommodität zu bewerben.
Images of Scotland are prominently distributed through the discourse created by the Scottish tourism industry. The latter particularly affects the representation of Scottish heritage. Based on McCrone, Morris and Kiely’s work, Scotland the Brand – the Making of Scottish Heritage (1995), this thesis argues that the touristic narrative of Scotland results in the commodification of Scottish heritage. Therefore, this thesis investigates the representation of Scottishness and Scottish heritage by the Scottish tourism industry, by using the example of VisitScotland, Scotland’s national tourist organisation. The analysis of this thesis consists of a corpus of three YouTube video clips from VisitScotland’s YouTube channel, namely “Scottish Highland Games: Explained” (SHGE), “Scottish Gaelic: Explained” (SGaE), “Scotch Whisky: Explained” (SWE). Each video analysis is structured according to and will highlight aspects of tradition, ancestry and natural landscapes. The results of the analysis confirm McCrone, Morris and Kiely’s assumption that the Scottish tourism industry reverts back to stereotypically Scottish iconography in order to represent Scottishness. Moreover, the findings show that VisitScotland also uses symbolism and elements of history in order to advertise Scotland as a commodity.