You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1536220
Title (deu)
Demokratie in Aktion
Demokratie im Bewegungs- und Sportunterricht
Parallel title (eng)
Democracy in action
Author
Barbara Bumberger
Adviser
Stefan Meier
Assessor
Stefan Meier
Abstract (deu)
Demokratie in Aktion! Demokratie, ein gesellschaftlich relevantes Phänomen, das ihre Anwendung in der Schule und konkret im Bewegungs- und Sportunterricht zeigt. Basierend auf John Deweys (1916/2011) Termini von democracy und experience, nähert sich diese Abhandlung einer leibphänomenologischen Perspektive, sowie einer des symbolischen Interaktionismus. Das Erkenntnisinteresse forciert die retrospektive Wahrnehmung von Demokratie im Sport, sowie Demokratie im Bewegungs- und Sportunterricht aller beteiligten Akteuer*innen im Kontext der Schule. Das qualitative Forschungsdesign verspricht differenzierte Ergebnisse, sowie konkrete Handlungsableitungen. Es werden die Möglichkeiten und Chancen, der bereits gesetzlich verankerten Bestrebung für Demokratie (in Aktion) im Anwendungsfeld der Schule aufgezeigt. Die Bedeutsamkeit des symbolischen Interaktionismus wird dadurch erkennbar, sowie konzise Ansätze der körperbezogenen Leibphänomenologie.
Abstract (eng)
Democracy in action! Democracy is a socially relevant phenomenon, showing its application in school and concretely in physical education. Based on John Deweys (1916/2011) terms of democracy and experience, this paper approaches a body phenomenological perspective, as well as one of symbolic interactionism. The research interest forces the retrospective perception of democracy in sport, as well as democracy in physical activity and physical education of all involved actors in the context of school. The qualitative research-design promises differentiated results, as well as concrete action derivations. The possibilities and chances of the already legally anchored endeavor for democracy (in action) in the application field of the school are shown. The significance of symbolic interactionism becomes recognizable, as well as concise approaches of body phenomenology.
Keywords (deu)
DemokratiebildungDemokratie im SportunterrichtDemokratie in Aktion
Keywords (eng)
democracy and educationdemocracy in physical educationdemocracy in action
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1536220
Number of pages
60
Members (1)
Title (deu)
Demokratie in Aktion
Demokratie im Bewegungs- und Sportunterricht
Parallel title (eng)
Democracy in action
Author
Barbara Bumberger
Abstract (deu)
Demokratie in Aktion! Demokratie, ein gesellschaftlich relevantes Phänomen, das ihre Anwendung in der Schule und konkret im Bewegungs- und Sportunterricht zeigt. Basierend auf John Deweys (1916/2011) Termini von democracy und experience, nähert sich diese Abhandlung einer leibphänomenologischen Perspektive, sowie einer des symbolischen Interaktionismus. Das Erkenntnisinteresse forciert die retrospektive Wahrnehmung von Demokratie im Sport, sowie Demokratie im Bewegungs- und Sportunterricht aller beteiligten Akteuer*innen im Kontext der Schule. Das qualitative Forschungsdesign verspricht differenzierte Ergebnisse, sowie konkrete Handlungsableitungen. Es werden die Möglichkeiten und Chancen, der bereits gesetzlich verankerten Bestrebung für Demokratie (in Aktion) im Anwendungsfeld der Schule aufgezeigt. Die Bedeutsamkeit des symbolischen Interaktionismus wird dadurch erkennbar, sowie konzise Ansätze der körperbezogenen Leibphänomenologie.
Abstract (eng)
Democracy in action! Democracy is a socially relevant phenomenon, showing its application in school and concretely in physical education. Based on John Deweys (1916/2011) terms of democracy and experience, this paper approaches a body phenomenological perspective, as well as one of symbolic interactionism. The research interest forces the retrospective perception of democracy in sport, as well as democracy in physical activity and physical education of all involved actors in the context of school. The qualitative research-design promises differentiated results, as well as concrete action derivations. The possibilities and chances of the already legally anchored endeavor for democracy (in action) in the application field of the school are shown. The significance of symbolic interactionism becomes recognizable, as well as concise approaches of body phenomenology.
Keywords (deu)
DemokratiebildungDemokratie im SportunterrichtDemokratie in Aktion
Keywords (eng)
democracy and educationdemocracy in physical educationdemocracy in action
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1541605
Number of pages
60