You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1646964
Title (deu)
Per speculum in aenigmate
eine ideengeschichtliche Analyse der Bibelkommentare Radulfus Nigers (ca. 1140-1200)
Parallel title (eng)
Per speculum in aenigmate
the biblical commentaries of Radulfus Niger (ca. 1140-1200) and their significance for the history of ideas in the 12th century
Author
Reinhild Elisabeth Bues
Adviser
Philippe Buc
Adviser
Kenneth Pennington
Assessor
Thomas Prügl
Assessor
Martial Staub
Abstract (deu)

Im vorliegenden Dissertationsprojekt wurden die alttestamentlichen Bibelkommentare des englischen Gelehrten Radulfus Niger (ca. 1140-1200) erstmals ganzheitlich ideengeschichtlich untersucht. Dabei wird deutlich gemacht, dass die politische Exegese Radulfus Nigers sich als „strukturale Exegese“ beschreiben lässt. Durch typologische und allegorische Bibelauslegung begründet er politische und rechtliche Strukturen innerhalb der Bibel (genauer in den Büchern Levitikus, Deuteronomium, Numeri, den Samuel- und Königsbüchern, den Chroniken und dem Buch Esra). Dies wird in der vorliegenden Dissertation anhand der drei Themenbereiche Kirche, Recht und Geschichte in seinen Kommentaren belegt. Für diese drei Bereiche werden sowohl die spezifischen Vorstellungen Nigers herausgearbeitet und in den ideengeschichtlichen Kontext gestellt, als auch die darunterliegende Denkweise deutlich gemacht, die insbesondere das Recht als grundlegende Struktur für eine funktionierende politische Gesellschaft versteht. Es tritt dabei als Garant der iustitia als gesellschaftlich konstituierendes Element in den Vordergrund. Durch die Erweiterung der typologischen Auslegungsweise, welche kirchengeschichtliche Ereignisse bis hin zur Gegenwart des Autors als Typen biblischer Antitypen darstellt, schafft Radulfus Niger eine biblische Verankerung seiner (römisch-)rechtlichen und politischen Vorstellungen, welche diesen eine theologische Legitimation verleiht. Seine Argumentation besteht aus einer Kombination analytischer und typologischer Auslegung, welche unter seinen Zeitgenossen einzigartig ist. Diese Originalität wird nicht zuletzt in seinem Geschichtsverständnis deutlich, das insbesondere in der exegetischen Einordnung historischer Personen und Ereignisse ein Mittel sieht, politische und historische Strukturen moralisch einzuordnen und somit einen biblisch-historischen Spiegel für die Gegenwart zu schaffen. Insbesondere an dieser Stelle tritt auch die eigene politische Positionierung Radulfus Nigers hervor, der als Anhänger Thomas Beckets ein deutlicher Kritiker des englischen Königs Heinrichs II. war. Die vorliegende Arbeit zeigt jedoch, dass Radulfus Nigers Bibelkommentare keineswegs als politische Streitschriften verstanden werden können, sondern vielmehr den systematischen Ansatz verfolgten aus den biblischen Texten politische, rechtliche und ekklesiologische Strukturen herauszuarbeiten, welche Radulfus als Schlüssel zu einer funktionierenden Gesellschaft verstand.

Abstract (eng)

This doctoral thesis examines the Old Testament biblical commentaries of English scholar Radulfus Niger (ca. 1140-1200) holistically in terms of the history of ideas. It highlights that Radulfus Niger's political exegesis can be described as "structural exegesis." Through typological and allegorical biblical interpretation, Niger anchors political and legal structures within the Bible, specifically in the books of Leviticus, Deuteronomy, Numbers, the Books of Samuel and Kings, Chronicles, and the Book of Ezra. This is evidenced in this dissertation by looking at the three areas of church, law, and history in his commentaries. This thesis elaborates on Niger's ideas in this three areas, placing them in the context of the history of ideas. It also clarifies his underlying way of thinking, which particularly emphasizes law as the fundamental structure for a functioning political society. Law comes to the fore as the guarantor of iustitia as a socially constituent element. Radulfus Niger's extension of the typological mode of interpretation presents church-historical events up to the author’s present as types of biblical antitypes. This creates a biblical anchoring of his (Roman-)legal and political ideas, giving them theological legitimacy. His argumentation includes a distinctive combination of analytical and typological interpretation that sets him apart from his contemporaries. The uniqueness of Radulfus Niger's writing is apparent in his interpretation of history. He believes that the exegetical classification of historical persons and events is a way to morally classify political and historical structures, and create a biblical-historical mirror for the present. This also reveals Radulfus Niger's own political stance, as a follower of Thomas Becket and a clear critic of the English king Henry II and his interventions in the English Church. The present work demonstrates that Radulfus Niger's biblical commentaries are not political polemics, but rather pursue a systematic approach of working out political, legal, and ecclesiological structures from the biblical texts. Radulfus understood these texts as the key to a functioning society.

Keywords (deu)
BibelExegesestrukturale ExegeseGeschichteIdeengeschichteHochmittelalterRechtsgeschichteRömisches RechtKirchenrechtPolitikpolitische IdeenEkklesiologieGeschichtsbildGeschichtsphilosophie
Keywords (eng)
exegesishistory of ideasbiblehistoryHigh Middle Ageslawhistory of lawRoman lawcanon lawphilosophy of historyecclesiologypolitical ideas
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1646964
rdau:P60550 (deu)
395 Seiten
Number of pages
401
Study plan
Dr.-Studium der Philosophie (Dissertationsgebiet: Geschichte)
[UA]
[792]
[312]
Members (1)
Title (deu)
Per speculum in aenigmate
eine ideengeschichtliche Analyse der Bibelkommentare Radulfus Nigers (ca. 1140-1200)
Parallel title (eng)
Per speculum in aenigmate
the biblical commentaries of Radulfus Niger (ca. 1140-1200) and their significance for the history of ideas in the 12th century
Author
Reinhild Elisabeth Bues
Abstract (deu)

Im vorliegenden Dissertationsprojekt wurden die alttestamentlichen Bibelkommentare des englischen Gelehrten Radulfus Niger (ca. 1140-1200) erstmals ganzheitlich ideengeschichtlich untersucht. Dabei wird deutlich gemacht, dass die politische Exegese Radulfus Nigers sich als „strukturale Exegese“ beschreiben lässt. Durch typologische und allegorische Bibelauslegung begründet er politische und rechtliche Strukturen innerhalb der Bibel (genauer in den Büchern Levitikus, Deuteronomium, Numeri, den Samuel- und Königsbüchern, den Chroniken und dem Buch Esra). Dies wird in der vorliegenden Dissertation anhand der drei Themenbereiche Kirche, Recht und Geschichte in seinen Kommentaren belegt. Für diese drei Bereiche werden sowohl die spezifischen Vorstellungen Nigers herausgearbeitet und in den ideengeschichtlichen Kontext gestellt, als auch die darunterliegende Denkweise deutlich gemacht, die insbesondere das Recht als grundlegende Struktur für eine funktionierende politische Gesellschaft versteht. Es tritt dabei als Garant der iustitia als gesellschaftlich konstituierendes Element in den Vordergrund. Durch die Erweiterung der typologischen Auslegungsweise, welche kirchengeschichtliche Ereignisse bis hin zur Gegenwart des Autors als Typen biblischer Antitypen darstellt, schafft Radulfus Niger eine biblische Verankerung seiner (römisch-)rechtlichen und politischen Vorstellungen, welche diesen eine theologische Legitimation verleiht. Seine Argumentation besteht aus einer Kombination analytischer und typologischer Auslegung, welche unter seinen Zeitgenossen einzigartig ist. Diese Originalität wird nicht zuletzt in seinem Geschichtsverständnis deutlich, das insbesondere in der exegetischen Einordnung historischer Personen und Ereignisse ein Mittel sieht, politische und historische Strukturen moralisch einzuordnen und somit einen biblisch-historischen Spiegel für die Gegenwart zu schaffen. Insbesondere an dieser Stelle tritt auch die eigene politische Positionierung Radulfus Nigers hervor, der als Anhänger Thomas Beckets ein deutlicher Kritiker des englischen Königs Heinrichs II. war. Die vorliegende Arbeit zeigt jedoch, dass Radulfus Nigers Bibelkommentare keineswegs als politische Streitschriften verstanden werden können, sondern vielmehr den systematischen Ansatz verfolgten aus den biblischen Texten politische, rechtliche und ekklesiologische Strukturen herauszuarbeiten, welche Radulfus als Schlüssel zu einer funktionierenden Gesellschaft verstand.

Abstract (eng)

This doctoral thesis examines the Old Testament biblical commentaries of English scholar Radulfus Niger (ca. 1140-1200) holistically in terms of the history of ideas. It highlights that Radulfus Niger's political exegesis can be described as "structural exegesis." Through typological and allegorical biblical interpretation, Niger anchors political and legal structures within the Bible, specifically in the books of Leviticus, Deuteronomy, Numbers, the Books of Samuel and Kings, Chronicles, and the Book of Ezra. This is evidenced in this dissertation by looking at the three areas of church, law, and history in his commentaries. This thesis elaborates on Niger's ideas in this three areas, placing them in the context of the history of ideas. It also clarifies his underlying way of thinking, which particularly emphasizes law as the fundamental structure for a functioning political society. Law comes to the fore as the guarantor of iustitia as a socially constituent element. Radulfus Niger's extension of the typological mode of interpretation presents church-historical events up to the author’s present as types of biblical antitypes. This creates a biblical anchoring of his (Roman-)legal and political ideas, giving them theological legitimacy. His argumentation includes a distinctive combination of analytical and typological interpretation that sets him apart from his contemporaries. The uniqueness of Radulfus Niger's writing is apparent in his interpretation of history. He believes that the exegetical classification of historical persons and events is a way to morally classify political and historical structures, and create a biblical-historical mirror for the present. This also reveals Radulfus Niger's own political stance, as a follower of Thomas Becket and a clear critic of the English king Henry II and his interventions in the English Church. The present work demonstrates that Radulfus Niger's biblical commentaries are not political polemics, but rather pursue a systematic approach of working out political, legal, and ecclesiological structures from the biblical texts. Radulfus understood these texts as the key to a functioning society.

Keywords (deu)
BibelExegesestrukturale ExegeseGeschichteIdeengeschichteHochmittelalterRechtsgeschichteRömisches RechtKirchenrechtPolitikpolitische IdeenEkklesiologieGeschichtsbildGeschichtsphilosophie
Keywords (eng)
exegesishistory of ideasbiblehistoryHigh Middle Ageslawhistory of lawRoman lawcanon lawphilosophy of historyecclesiologypolitical ideas
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:2001724
Number of pages
401