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Title (eng)
Non-conformity, androgyny, and camp
gender expression through artistic experimentation in the avant-garde movements of the interwar period
Parallel title (deu)
Nicht-Konformität, Androgynie und Camp
Geschlechtsausdruck durch künstlerische Selbstdarstellung in den avantgardistischen Bewegungen der Zwischenkriegszeit
Author
Karoline-Rosina Strauch
Adviser
Sylvia Mieszkowski
Assessor
Sylvia Mieszkowski
Abstract (deu)

Diese Masterarbeit analysiert und interpretiert die ‚Gender Non-Conformity‘ und Methoden der queeren Selbstdarstellung von fünf kunstschaffenden Personen der Zwischenkriegszeit. Die ausgewählten FLINTA* Personen stammen aus den Kunstströmungen Modernismus, Dadaismus und Surrealismus. Romaine Brooks, Gluck, Baroness Elsa von Freytag-Loringhoven, Claude Cahun und Marcel Moore werden genauer untersucht und es wird die interpretative Methode des ‚close readings‘ angewendet, um ausgewählte (Selbst-)Portraits, Fotocollagen, Beschreibungen performativer Kunst und literarischer Textpassagen zu analysieren. Diese Kunstwerke werden in Folge mit theoretischen Ansätzen der Gender Studies und Queer Theory verknüpft. Folgende Konzepte werden hierfür verwendet: Jack Halberstams Konzept von ‚Female Masculinity‘, Ansätze zu Camp Sensibilität von Susan Sontag, Moe Meyer, Mark Booth und Fabio Cleto. Weiters wird Levi Hords Begriff der ‚Non-Binary Lesbian Specificity‘ und Judith Butlers Performativität angewendet. Das Ziel dieser Arbeit ist es, die Sichtbarkeit von (gender-)queeren Personen der Zwischenkriegszeit zu erhöhen, deren unterschiedliche Zugänge zur ‚Gender Non-Conformity‘ und queerer Selbstdarstellung aufzuzeigen, sowie eine Rekonstruktion queerer Geschichte zu erzielen.

Abstract (eng)

This master’s thesis investigates the gender non-conformity and modes of self-expression by five FLINTA* artists of the interwar avant-garde art movements Modernism, Dadaism, and Surrealism. The selected artists are the Modernists Romaine Brooks and Gluck, the Dadaist Baroness Elsa von Freytag-Loringhoven, and the Surrealists Claude Cahun and Marcel Moore. Through the interpretative method of close reading, I analyse the selected (self-)portraits, photomontages, performance descriptions, and literary text passages and connect the artworks to broader issues in gender studies and queer theory. I use the theoretical framework of Jack Halberstam’s female masculinity to analyse Brook’s and Gluck’s portraiture. The Dadaist performance art by the Baroness is read as a form of (proto-) Camp performativity, in this my argument builds on aspects of Camp as described by Susan Sontag, Moe Meyer, Mark Booth, and Fabio Cleto. Lastly, I analyse Cahun and Moore through the lens of Levi Hord’s non-binary lesbian specificity and connect their work on gender and masquerades to Judith Butler’s notion of gender performativity. Ultimately, this research project highlights the diversity of gender non-conformity in avant-garde art and reconstructs a history of genderqueerness in the interwar period.

Keywords (deu)
LGBTQ+QueerGender Nicht-KonformitätCampPerformativitätAndrogyniequeere SelbstdarstellungModernismusSurrealismusDadaismusKunstgeschichteGender StudiesQueer Theory
Keywords (eng)
LGBTQ+QueerGender Non-ConformityAndrogynyCampGender PerformativityFemale MasculinityNon-Binary Lesbian SpecificityModernismDadaismSurrealismQueer Art HistoryGender StudiesQueer Theory
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1647834
rdau:P60550 (deu)
vii, 99 Seiten : Illustrationen
Number of pages
106
Study plan
Masterstudium Gender Studies
[UA]
[066]
[808]
Members (1)
Title (eng)
Non-conformity, androgyny, and camp
gender expression through artistic experimentation in the avant-garde movements of the interwar period
Parallel title (deu)
Nicht-Konformität, Androgynie und Camp
Geschlechtsausdruck durch künstlerische Selbstdarstellung in den avantgardistischen Bewegungen der Zwischenkriegszeit
Author
Karoline-Rosina Strauch
Abstract (deu)

Diese Masterarbeit analysiert und interpretiert die ‚Gender Non-Conformity‘ und Methoden der queeren Selbstdarstellung von fünf kunstschaffenden Personen der Zwischenkriegszeit. Die ausgewählten FLINTA* Personen stammen aus den Kunstströmungen Modernismus, Dadaismus und Surrealismus. Romaine Brooks, Gluck, Baroness Elsa von Freytag-Loringhoven, Claude Cahun und Marcel Moore werden genauer untersucht und es wird die interpretative Methode des ‚close readings‘ angewendet, um ausgewählte (Selbst-)Portraits, Fotocollagen, Beschreibungen performativer Kunst und literarischer Textpassagen zu analysieren. Diese Kunstwerke werden in Folge mit theoretischen Ansätzen der Gender Studies und Queer Theory verknüpft. Folgende Konzepte werden hierfür verwendet: Jack Halberstams Konzept von ‚Female Masculinity‘, Ansätze zu Camp Sensibilität von Susan Sontag, Moe Meyer, Mark Booth und Fabio Cleto. Weiters wird Levi Hords Begriff der ‚Non-Binary Lesbian Specificity‘ und Judith Butlers Performativität angewendet. Das Ziel dieser Arbeit ist es, die Sichtbarkeit von (gender-)queeren Personen der Zwischenkriegszeit zu erhöhen, deren unterschiedliche Zugänge zur ‚Gender Non-Conformity‘ und queerer Selbstdarstellung aufzuzeigen, sowie eine Rekonstruktion queerer Geschichte zu erzielen.

Abstract (eng)

This master’s thesis investigates the gender non-conformity and modes of self-expression by five FLINTA* artists of the interwar avant-garde art movements Modernism, Dadaism, and Surrealism. The selected artists are the Modernists Romaine Brooks and Gluck, the Dadaist Baroness Elsa von Freytag-Loringhoven, and the Surrealists Claude Cahun and Marcel Moore. Through the interpretative method of close reading, I analyse the selected (self-)portraits, photomontages, performance descriptions, and literary text passages and connect the artworks to broader issues in gender studies and queer theory. I use the theoretical framework of Jack Halberstam’s female masculinity to analyse Brook’s and Gluck’s portraiture. The Dadaist performance art by the Baroness is read as a form of (proto-) Camp performativity, in this my argument builds on aspects of Camp as described by Susan Sontag, Moe Meyer, Mark Booth, and Fabio Cleto. Lastly, I analyse Cahun and Moore through the lens of Levi Hord’s non-binary lesbian specificity and connect their work on gender and masquerades to Judith Butler’s notion of gender performativity. Ultimately, this research project highlights the diversity of gender non-conformity in avant-garde art and reconstructs a history of genderqueerness in the interwar period.

Keywords (deu)
LGBTQ+QueerGender Nicht-KonformitätCampPerformativitätAndrogyniequeere SelbstdarstellungModernismusSurrealismusDadaismusKunstgeschichteGender StudiesQueer Theory
Keywords (eng)
LGBTQ+QueerGender Non-ConformityAndrogynyCampGender PerformativityFemale MasculinityNon-Binary Lesbian SpecificityModernismDadaismSurrealismQueer Art HistoryGender StudiesQueer Theory
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1660130
Number of pages
106