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Title (deu)
Politische Bildung im österreichischen Schulsystem als (eigenständiges) Unterrichtsfach im Diskurs
Zukunftschancen und Herausforderungen aus Sicht von Lehrpersonen der Sekundarstufe
Parallel title (eng)
Political education in the Austrian school system as an (independent) subject in discourse
future opportunities and challenges from the perspective of secondary school teachers
Author
Julian Werner Steinberg
Adviser
Britta Breser
Assessor
Britta Breser
Abstract (deu)
Die vorliegende Masterarbeit beschäftigt sich mit der Politischen Bildung im österreichischen Schulsystem als (eigenständigem) Unterrichtsfach und soll dabei als eine Art Anregung zum Diskurs über die Thematik der Politischen Bildung darstellen. Hierbei werden empirische Daten von drei Lehrpersonen mittels problemzentrierter Interviews erhoben, welche dazu dienen, die Zukunftschancen und Herausforderungen aus Sicht von Lehrpersonen der Sekundarstufe zu skizzieren. Mittels einer qualitativen Interview-Auswertungsmethode können Erkenntnisse dargestellt werden, die in der Fachliteratur, falls vorhanden, ebenso anklingen. Die Grundkonzeption der Arbeit soll eine mögliche Eigenständigkeit des Unterrichtsfaches Politische Bildung in den Vordergrund stellen und Argumente über eine solche Konzeption erörtern. Über dieses kontrovers diskutierte Thema werden hierbei neue Denkweisen über die Herausforderungen und zukünftigen Möglichkeiten der politischen Bildung aufgezeigt. Die Arbeit verdeutlicht alternative Optionen, beispielsweise ein neues Kombinationsfach, eine stärkere Implementierung in verschiedene Fachgegenstände als auch deren Relevanz. Aufgrund der aus den Interviews entnommenen subjektiven Didaktiken und professionsspezifischen Vorstellungen der Lehrenden zur politischen Bildung werden diese Erkenntnisse erarbeitet. Die Interviews befassen sich dabei mit u.a. folgenden Themenbereichen: didaktische Grundlagen und Konzepte, Methodik, Rahmenrichtlinien und curriculare Umsetzungsmöglichkeiten, Dimensionen politischer Bildung, Themenschwerpunktsetzung, Kompetenzfeststellung, aktuelle lebensweltliche Entwicklungen und subjektive Vorstellungen.
Abstract (eng)
This master's thesis deals with political education in the Austrian school system as an (independent) subject and is intended as a kind of stimulus for discourse on the topic of political education. Empirical data is collected from three teachers by means of problem-centered interviews, which serve to outline the future opportunities and challenges from the perspective of secondary school teachers. By means of a qualitative interview evaluation method, findings can be presented that are also echoed in the specialist literature, if available. The basic concept of the work is to focus on the possible independence of the subject of political education and to discuss arguments about such a concept. New ways of thinking about the challenges and future possibilities of civic education will be presented through this controversial topic. The work illustrates alternative options, for example a new combined subject, a stronger implementation in various subject areas as well as their relevance. These findings are developed on the basis of the subjective didactics and profession-specific ideas of the teachers on political education taken from the interviews. The interviews deal with the following topics, among others: didactic principles and concepts, methodology, framework guidelines and curricular implementation options, dimensions of political education, thematic focus, skills assessment, current developments in the real world and subjective perceptions.
Keywords (deu)
Politische BildungDidaktik der politischen BildungSicht- und Denkweisen von Lehrpersoneneigenständiges Unterrichtsfach politische BildungSekundarstufeLehrpersonen-InterviewsRelevanz politisch bildenden Unterrichtsmethodisch-didaktische VorstellungenKombinationsfach
Keywords (eng)
Political educationdidactics of political educationteachers' views and ways of thinkingindependent subject of political educationsecondary educationteacher interviewsrelevance of political education lessonsmethodological and didactic conceptscombined subject
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:2022054
rdau:P60550 (deu)
138 Seiten : Illustrationen
Number of pages
139
Members (1)
Title (deu)
Politische Bildung im österreichischen Schulsystem als (eigenständiges) Unterrichtsfach im Diskurs
Zukunftschancen und Herausforderungen aus Sicht von Lehrpersonen der Sekundarstufe
Parallel title (eng)
Political education in the Austrian school system as an (independent) subject in discourse
future opportunities and challenges from the perspective of secondary school teachers
Author
Julian Werner Steinberg
Abstract (deu)
Die vorliegende Masterarbeit beschäftigt sich mit der Politischen Bildung im österreichischen Schulsystem als (eigenständigem) Unterrichtsfach und soll dabei als eine Art Anregung zum Diskurs über die Thematik der Politischen Bildung darstellen. Hierbei werden empirische Daten von drei Lehrpersonen mittels problemzentrierter Interviews erhoben, welche dazu dienen, die Zukunftschancen und Herausforderungen aus Sicht von Lehrpersonen der Sekundarstufe zu skizzieren. Mittels einer qualitativen Interview-Auswertungsmethode können Erkenntnisse dargestellt werden, die in der Fachliteratur, falls vorhanden, ebenso anklingen. Die Grundkonzeption der Arbeit soll eine mögliche Eigenständigkeit des Unterrichtsfaches Politische Bildung in den Vordergrund stellen und Argumente über eine solche Konzeption erörtern. Über dieses kontrovers diskutierte Thema werden hierbei neue Denkweisen über die Herausforderungen und zukünftigen Möglichkeiten der politischen Bildung aufgezeigt. Die Arbeit verdeutlicht alternative Optionen, beispielsweise ein neues Kombinationsfach, eine stärkere Implementierung in verschiedene Fachgegenstände als auch deren Relevanz. Aufgrund der aus den Interviews entnommenen subjektiven Didaktiken und professionsspezifischen Vorstellungen der Lehrenden zur politischen Bildung werden diese Erkenntnisse erarbeitet. Die Interviews befassen sich dabei mit u.a. folgenden Themenbereichen: didaktische Grundlagen und Konzepte, Methodik, Rahmenrichtlinien und curriculare Umsetzungsmöglichkeiten, Dimensionen politischer Bildung, Themenschwerpunktsetzung, Kompetenzfeststellung, aktuelle lebensweltliche Entwicklungen und subjektive Vorstellungen.
Abstract (eng)
This master's thesis deals with political education in the Austrian school system as an (independent) subject and is intended as a kind of stimulus for discourse on the topic of political education. Empirical data is collected from three teachers by means of problem-centered interviews, which serve to outline the future opportunities and challenges from the perspective of secondary school teachers. By means of a qualitative interview evaluation method, findings can be presented that are also echoed in the specialist literature, if available. The basic concept of the work is to focus on the possible independence of the subject of political education and to discuss arguments about such a concept. New ways of thinking about the challenges and future possibilities of civic education will be presented through this controversial topic. The work illustrates alternative options, for example a new combined subject, a stronger implementation in various subject areas as well as their relevance. These findings are developed on the basis of the subjective didactics and profession-specific ideas of the teachers on political education taken from the interviews. The interviews deal with the following topics, among others: didactic principles and concepts, methodology, framework guidelines and curricular implementation options, dimensions of political education, thematic focus, skills assessment, current developments in the real world and subjective perceptions.
Keywords (deu)
Politische BildungDidaktik der politischen BildungSicht- und Denkweisen von Lehrpersoneneigenständiges Unterrichtsfach politische BildungSekundarstufeLehrpersonen-InterviewsRelevanz politisch bildenden Unterrichtsmethodisch-didaktische VorstellungenKombinationsfach
Keywords (eng)
Political educationdidactics of political educationteachers' views and ways of thinkingindependent subject of political educationsecondary educationteacher interviewsrelevance of political education lessonsmethodological and didactic conceptscombined subject
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:2043826
Number of pages
139