You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:2040120
Title (deu)
Die Rekonstruktion der Pädagogik von Badr ad-Dīn Ibn Ǧamāʿa al-Kinānī
Author
Ömer Cancetin
Adviser
Henning Schluß
Assessor
Henning Schluß
Abstract (deu)
Diese Masterarbeit widmet sich der Rekonstruktion der Pädagogik von Badr ad-Dīn ibn Muḥammad ibn Ǧamāʿa al-Kinānī, einem bedeutenden islamischen Gelehrten des Spätmittelalters. Durch die eingehende Analyse seines Werkes Taḏkirat as-sāmiʿ w-al-mutakallim fī adab al-ʿālim w-al-mutaʿllim (Die Erinnerung des Hörenden und Sprechenden an die guten Verhaltensformen des Gelehrten und Lernenden) bietet die vorliegende Arbeit einen kritischen Einblick in die klassischen pädagogischen Ansätze und Erziehungspraktiken im islamischen Bildungswesen. Das historische Bildungskonzept Ibn Ǧamāʿas wird mittels herme-neutischer Methoden auf seine Relevanz für aktuelle pädagogische Diskurse geprüft. Die Arbeit beleuchtet die Eigenschaften und didaktischen Methoden, die von Ibn Ǧamāʿa für Lehrer und Schüler empfohlen wurden, und diskutiert deren Bedeutung für die Bildungsethik und -praxis.
Abstract (eng)
This master's thesis is dedicated to reconstructing the pedagogy of Badr ad-Dīn ibn Muḥammad ibn Ǧamāʿa al-Kinānī, a prominent Islamic scholar of the late Middle Ages. Through an in-depth analysis of his work Taḏkirat as-sāmiʿ w-al-mutakallim fī adab al-ʿālim w-al-mutaʿllim (The Memorandum of the Listener and the Speaker on the Etiquette of the Scholar and the Learner) the study provides a critical insight into the classical pedagogical approaches and educational practices in Islamic education. Employing hermeneutic meth-ods, Ibn Ǧamāʿa's historical educational concept is contextualized and examined for its rele-vance to current pedagogical discourses. The thesis highlights the characteristics and di-dactic methods recommended by Ibn Ǧamāʿa for teachers and students, discussing their sig-nificance for educational ethics and practice.
Keywords (deu)
Die Rekonstruktion der Pädagogik von Badr ad-Dīn ibn Ǧamāʿa al-Kinānī
Keywords (eng)
The Reconstruction of the Pedagogy of Ibn Jamāʿa al-Kinānī
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:2040120
rdau:P60550 (deu)
VIII, 115 Seiten : Illustrationen
Number of pages
123
Members (1)
Title (deu)
Die Rekonstruktion der Pädagogik von Badr ad-Dīn Ibn Ǧamāʿa al-Kinānī
Author
Ömer Cancetin
Abstract (deu)
Diese Masterarbeit widmet sich der Rekonstruktion der Pädagogik von Badr ad-Dīn ibn Muḥammad ibn Ǧamāʿa al-Kinānī, einem bedeutenden islamischen Gelehrten des Spätmittelalters. Durch die eingehende Analyse seines Werkes Taḏkirat as-sāmiʿ w-al-mutakallim fī adab al-ʿālim w-al-mutaʿllim (Die Erinnerung des Hörenden und Sprechenden an die guten Verhaltensformen des Gelehrten und Lernenden) bietet die vorliegende Arbeit einen kritischen Einblick in die klassischen pädagogischen Ansätze und Erziehungspraktiken im islamischen Bildungswesen. Das historische Bildungskonzept Ibn Ǧamāʿas wird mittels herme-neutischer Methoden auf seine Relevanz für aktuelle pädagogische Diskurse geprüft. Die Arbeit beleuchtet die Eigenschaften und didaktischen Methoden, die von Ibn Ǧamāʿa für Lehrer und Schüler empfohlen wurden, und diskutiert deren Bedeutung für die Bildungsethik und -praxis.
Abstract (eng)
This master's thesis is dedicated to reconstructing the pedagogy of Badr ad-Dīn ibn Muḥammad ibn Ǧamāʿa al-Kinānī, a prominent Islamic scholar of the late Middle Ages. Through an in-depth analysis of his work Taḏkirat as-sāmiʿ w-al-mutakallim fī adab al-ʿālim w-al-mutaʿllim (The Memorandum of the Listener and the Speaker on the Etiquette of the Scholar and the Learner) the study provides a critical insight into the classical pedagogical approaches and educational practices in Islamic education. Employing hermeneutic meth-ods, Ibn Ǧamāʿa's historical educational concept is contextualized and examined for its rele-vance to current pedagogical discourses. The thesis highlights the characteristics and di-dactic methods recommended by Ibn Ǧamāʿa for teachers and students, discussing their sig-nificance for educational ethics and practice.
Keywords (deu)
Die Rekonstruktion der Pädagogik von Badr ad-Dīn ibn Ǧamāʿa al-Kinānī
Keywords (eng)
The Reconstruction of the Pedagogy of Ibn Jamāʿa al-Kinānī
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:2044984
Number of pages
123