Title (deu)
Generative KI im Marketing - zwischen Paradigmenwechsel und Hype
Parallel title (eng)
Generative AI in marketing - a paradigm shift or just hype?
Author
August Hans Ellison
Advisor
Gerit Götzenbrucker
Assessor
Gerit Götzenbrucker
Abstract (deu)
Diese Arbeit untersucht die Auswirkungen, Potenziale und Trends generativer Künstlicher Intelligenz (KI) in österreichischen Werbeagenturen, mit einem besonderen Fokus auf die Nutzung von ChatGPT. Generative KI ermöglicht nicht nur signifikante Effizienzsteigerungen bei Kernaufgaben der Werbebranche, sondern auch die Entwicklung neuer kreativer Prozesse. Die Analyse umfasst sowohl die Arbeitsprozesse innerhalb verschiedener Agenturen als auch die sozialen und ethischen Herausforderungen, die mit der Integration dieser Technologien einhergehen. Zudem werden aktuelle Trends hervorgehoben, um ein umfassendes Verständnis der Rolle und Zukunftsperspektiven generativer KI im Marketing zu vermitteln.
Abstract (eng)
This paper examines the impacts, potentials, and trends of generative Artificial Intelligence (AI) in Austrian advertising agencies, with a particular focus on the use of ChatGPT. Generative AI not only enables significant efficiency increases in core tasks of the advertising industry but also the development of new creative processes. The analysis covers both the work processes within various agencies and the social and ethical challenges associated with the integration of these technologies. Additionally, current trends are highlighted to provide a comprehensive understanding of the role and future perspectives of generative AI in marketing.
Keywords (deu)
Generative Künstliche IntelligenzWerbeagenturenChatGPTEffizienzsteigerungKreative ProzesseArbeitsprozesseEthische HerausforderungenMarketingtrends
Keywords (eng)
Generative Artificial IntelligenceAdvertising AgenciesChatGPTEfficiency ImprovementCreative ProcessesEthical ChallengesMarketing Trends
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
316 Seiten : Illustrationen
Number of pages
327
Study plan
Masterstudium Publizistik- und Kommunikationswissenschaft
[UA]
[066]
[841]
Association (deu)
Title (deu)
Generative KI im Marketing - zwischen Paradigmenwechsel und Hype
Parallel title (eng)
Generative AI in marketing - a paradigm shift or just hype?
Author
August Hans Ellison
Abstract (deu)
Diese Arbeit untersucht die Auswirkungen, Potenziale und Trends generativer Künstlicher Intelligenz (KI) in österreichischen Werbeagenturen, mit einem besonderen Fokus auf die Nutzung von ChatGPT. Generative KI ermöglicht nicht nur signifikante Effizienzsteigerungen bei Kernaufgaben der Werbebranche, sondern auch die Entwicklung neuer kreativer Prozesse. Die Analyse umfasst sowohl die Arbeitsprozesse innerhalb verschiedener Agenturen als auch die sozialen und ethischen Herausforderungen, die mit der Integration dieser Technologien einhergehen. Zudem werden aktuelle Trends hervorgehoben, um ein umfassendes Verständnis der Rolle und Zukunftsperspektiven generativer KI im Marketing zu vermitteln.
Abstract (eng)
This paper examines the impacts, potentials, and trends of generative Artificial Intelligence (AI) in Austrian advertising agencies, with a particular focus on the use of ChatGPT. Generative AI not only enables significant efficiency increases in core tasks of the advertising industry but also the development of new creative processes. The analysis covers both the work processes within various agencies and the social and ethical challenges associated with the integration of these technologies. Additionally, current trends are highlighted to provide a comprehensive understanding of the role and future perspectives of generative AI in marketing.
Keywords (deu)
Generative Künstliche IntelligenzWerbeagenturenChatGPTEffizienzsteigerungKreative ProzesseArbeitsprozesseEthische HerausforderungenMarketingtrends
Keywords (eng)
Generative Artificial IntelligenceAdvertising AgenciesChatGPTEfficiency ImprovementCreative ProcessesEthical ChallengesMarketing Trends
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
327
Association (deu)
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