Title (ita)
L'Italia e gli italiani su Instagram
cultura e social media
Parallel title (eng)
Italy and Italians on Instagram
culture and social media
Author
Theresa Veronika Schatz
Advisor
Gualtiero Boaglio
Assessor
Gualtiero Boaglio
Abstract (deu)
Diese Masterarbeit verbindet im Wesentlichen drei wissenschaftliche Disziplinen miteinander: Kulturwissenschaft, Medienwissenschaft und Bildwissenschaft. Der Forschungsgegenstand ist hierbei die Repräsentation der italienischen Kultur auf dem sozialen Netzwerk Instagram. Bei der Auseinandersetzung mit diesem Thema ergeben sich Fragen auf diversen Fachgebieten, etwa zu Definition und Verständnis von Kultur bzw. Nationalkultur, zu Funktionsweisen und Besonderheiten digitaler Kommunikation und Medien sowie zu Entstehung und Popularität des Medium Bildes und der gesellschaftlichen Präferenz visueller Medien. Die theoretische Auseinandersetzung mit den oben genannten Forschungsdisziplinen sowie eine bildwissenschaftliche Analyse diverser Bilder der Plattform Instagram ermöglichen die Beantwortung dieser Fragen und zeichnen ein umfassendes Bild der Möglichkeiten des Kulturtransfers auf sozialen Medien.
Abstract (eng)
This master’s thesis essentially combines three academic disciplines: cultural studies, media studies and visual studies. The object of research here is the representation of Italian culture on the social network Instagram. In examining this topic, questions arise in various fields, such as the definition and understanding of culture and national culture, the functioning and characteristics of digital communication and media, as well as the emergence and popularity of the medium of the image and the social preference for visual media. The theoretical examination of the above-mentioned research disciplines as well as an image science analysis of various images of the Instagram platform make it possible to answer these questions and draw a comprehensive picture of the possibilities of cultural transfer on social media.
Keywords (deu)
KulturKulturtransferKommunikationSoziale MedienBildsemiotik
Keywords (eng)
culturecultural transfercommunicationsocial mediavisual cultureimage semiotics
Subject (deu)
Type (deu)
Extent (deu)
109 Seiten : Illustrationen
Number of pages
109
Study plan
Masterstudium Lehramt Sek (AB) Unterrichtsfach Französisch Unterrichtsfach Italienisch
[UA]
[199]
[509]
[517]
[02]
Members (1)
Title (ita)
L'Italia e gli italiani su Instagram
cultura e social media
Parallel title (eng)
Italy and Italians on Instagram
culture and social media
Author
Theresa Veronika Schatz
Abstract (deu)
Diese Masterarbeit verbindet im Wesentlichen drei wissenschaftliche Disziplinen miteinander: Kulturwissenschaft, Medienwissenschaft und Bildwissenschaft. Der Forschungsgegenstand ist hierbei die Repräsentation der italienischen Kultur auf dem sozialen Netzwerk Instagram. Bei der Auseinandersetzung mit diesem Thema ergeben sich Fragen auf diversen Fachgebieten, etwa zu Definition und Verständnis von Kultur bzw. Nationalkultur, zu Funktionsweisen und Besonderheiten digitaler Kommunikation und Medien sowie zu Entstehung und Popularität des Medium Bildes und der gesellschaftlichen Präferenz visueller Medien. Die theoretische Auseinandersetzung mit den oben genannten Forschungsdisziplinen sowie eine bildwissenschaftliche Analyse diverser Bilder der Plattform Instagram ermöglichen die Beantwortung dieser Fragen und zeichnen ein umfassendes Bild der Möglichkeiten des Kulturtransfers auf sozialen Medien.
Abstract (eng)
This master’s thesis essentially combines three academic disciplines: cultural studies, media studies and visual studies. The object of research here is the representation of Italian culture on the social network Instagram. In examining this topic, questions arise in various fields, such as the definition and understanding of culture and national culture, the functioning and characteristics of digital communication and media, as well as the emergence and popularity of the medium of the image and the social preference for visual media. The theoretical examination of the above-mentioned research disciplines as well as an image science analysis of various images of the Instagram platform make it possible to answer these questions and draw a comprehensive picture of the possibilities of cultural transfer on social media.
Keywords (deu)
KulturKulturtransferKommunikationSoziale MedienBildsemiotik
Keywords (eng)
culturecultural transfercommunicationsocial mediavisual cultureimage semiotics
Subject (deu)
Type (deu)
Number of pages
109