Title (deu)
Zweitspracherwerb in Deutschförderklassen während COVID-19
Parallel title (eng)
Second language acquisition in Deutschförderklassen during COVID-19
Author
Janine Habison
Advisor
Katharina-Theresa Lindner
Assessor
Katharina-Theresa Lindner
Abstract (deu)
Die Jahre 2020 und 2021 waren weltweit durch die COVID-19 Pandemie und die Auswirkungen der Maßnahmen zur Eindämmung, wie etwa mehrwöchige Schulschließungen, geprägt, was den schulischen Alltag maßgeblich beeinflusste. Die erst im Schuljahr 2018/19 eingeführten Deutschförderklassen in Österreich standen somit vor einer großen Herausforderung. Es galt den Präsenzunterricht während den Schulschließungen durch verschiedene Modelle des Distance Learning zu ersetzen, sodass den Schüler*innen weiterhin das Recht auf Unterricht ermöglicht werden konnte. Die vorliegende Masterarbeit untersucht ebendiese Gestaltung des Unterrichts während der zweiten COVID-19-bedingten Schulschließung, welche Wünsche und Forderungen sich daraus ableiten lassen und was dies für den Zweitspracherwerb im Allgemeinen bedeutet. Es wurden 37 Lehrkräfte von Deutschförderklassen in Wien als Expert*innen mithilfe eines Leitfadens zur Situation der Deutschförderklassen während COVID-19 interviewt. Die Daten wurden im Zuge des Forschungsprojekts Inclusive Home Learning in Deutschförderklassen (INCL-LEA-DFK) erhoben und mittels der Methode der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring (2015) ausgewertet. Die Ergebnisse werden im empirischen Teil der Arbeit dargestellt und anschließend hinsichtlich der zentralen Forschungsfragen diskutiert und interpretiert.
Abstract (eng)
The years 2020 and 2021 were marked worldwide by the COVID-19 pandemic and the effects of containment measures, such as closing schools for several weeks, had a significant impact on everyday school life. German language support classes in Austria, which were only introduced in 2018/19, thus faced major challenges. During school closures, face-to-face classes had to be replaced by different models of distance learning, so that students could make use of their right to attend classes. This master's thesis examines this very design of distance learning during the second COVID-19-related school closure, which wishes and demands can be derived from it, and what this means for second language acquisition in general. 37 teachers of German classes in Vienna were interviewed as experts using a guideline on the situation of German classes during COVID-19. The data were collected in the course of the research project Inclusive Home Learning in Deutschförderklassen (INCL-LEA-DFK) and analyzed using the method of qualitative content analysis according to Mayring (2015). The results are presented in the empirical part of the paper and subsequently discussed and interpreted with regard to the central research questions.
Keywords (deu)
COVID-19SchulschließungenMigrationSprachfördermodelleZweitspracherwerbDeutschförderklasseDistance LearningDigitalisierung
Keywords (eng)
COVID-19school closuresmigrationlanguage support modelssecond language learningGerman language support classesdistance learningdigitisation
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Extent (deu)
VIII, 111 Seiten : Illustrationen
Number of pages
119
Study plan
Masterstudium Bildungswissenschaft
[UA]
[066]
[848]
Association (deu)
Title (deu)
Zweitspracherwerb in Deutschförderklassen während COVID-19
Parallel title (eng)
Second language acquisition in Deutschförderklassen during COVID-19
Author
Janine Habison
Abstract (deu)
Die Jahre 2020 und 2021 waren weltweit durch die COVID-19 Pandemie und die Auswirkungen der Maßnahmen zur Eindämmung, wie etwa mehrwöchige Schulschließungen, geprägt, was den schulischen Alltag maßgeblich beeinflusste. Die erst im Schuljahr 2018/19 eingeführten Deutschförderklassen in Österreich standen somit vor einer großen Herausforderung. Es galt den Präsenzunterricht während den Schulschließungen durch verschiedene Modelle des Distance Learning zu ersetzen, sodass den Schüler*innen weiterhin das Recht auf Unterricht ermöglicht werden konnte. Die vorliegende Masterarbeit untersucht ebendiese Gestaltung des Unterrichts während der zweiten COVID-19-bedingten Schulschließung, welche Wünsche und Forderungen sich daraus ableiten lassen und was dies für den Zweitspracherwerb im Allgemeinen bedeutet. Es wurden 37 Lehrkräfte von Deutschförderklassen in Wien als Expert*innen mithilfe eines Leitfadens zur Situation der Deutschförderklassen während COVID-19 interviewt. Die Daten wurden im Zuge des Forschungsprojekts Inclusive Home Learning in Deutschförderklassen (INCL-LEA-DFK) erhoben und mittels der Methode der qualitativen Inhaltsanalyse nach Mayring (2015) ausgewertet. Die Ergebnisse werden im empirischen Teil der Arbeit dargestellt und anschließend hinsichtlich der zentralen Forschungsfragen diskutiert und interpretiert.
Abstract (eng)
The years 2020 and 2021 were marked worldwide by the COVID-19 pandemic and the effects of containment measures, such as closing schools for several weeks, had a significant impact on everyday school life. German language support classes in Austria, which were only introduced in 2018/19, thus faced major challenges. During school closures, face-to-face classes had to be replaced by different models of distance learning, so that students could make use of their right to attend classes. This master's thesis examines this very design of distance learning during the second COVID-19-related school closure, which wishes and demands can be derived from it, and what this means for second language acquisition in general. 37 teachers of German classes in Vienna were interviewed as experts using a guideline on the situation of German classes during COVID-19. The data were collected in the course of the research project Inclusive Home Learning in Deutschförderklassen (INCL-LEA-DFK) and analyzed using the method of qualitative content analysis according to Mayring (2015). The results are presented in the empirical part of the paper and subsequently discussed and interpreted with regard to the central research questions.
Keywords (deu)
COVID-19SchulschließungenMigrationSprachfördermodelleZweitspracherwerbDeutschförderklasseDistance LearningDigitalisierung
Keywords (eng)
COVID-19school closuresmigrationlanguage support modelssecond language learningGerman language support classesdistance learningdigitisation
Subject (deu)
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
Number of pages
119
Association (deu)
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