Title (deu)
Barrieren, Körper, Zugehörigkeit
qualitative Einblicke in den Hochschulalltag von Studierenden mit Behinderungen in South Carolina
Parallel title (eng)
Barriers, bodies, and belonging
an ethnographic exploration of disabled students' everyday lives in South Carolina higher education
Author
Daria Dorothea Braun
Advisor
Brigitta Schmidt-Lauber
Assessor
Brigitta Schmidt-Lauber
Abstract (deu)
Diese Masterarbeit untersucht die alltäglichen Erfahrungen von Studierenden mit körperlichen und gesundheitlichen Einschränkungen im universitären Kontext der University of South Carolina (USA). Aufbauend auf den theoretischen Grundlagen der Disability Studies, raumtheoretischen Ansätzen von Lefebvre und Bourdieu sowie der Europäischen Ethnologie wird analysiert, wie Studierende Barrieren im Hochschulalltag wahrnehmen, erleben und bewältigen. Im Zentrum stehen Fragen nach Inklusion, Exklusion, dem Umgang mit Accomodations, sowie Themen wie Scham, Stigmatisierung, Dankbarkeit und Selbstoptimierung. Die empirische Grundlage bilden qualitative Interviews, teilnehmende Beobachtungen, Walking Ethnography sowie autoethnografische Reflexionen der Forscherin, deren eigene Behinderung nach einem Unfall den Zugang zum Forschungsfeld prägte. Ziel der Arbeit ist es, Barrieren sichtbar zu machen, den Stimmen von Betroffenen Gehör zu verschaffen und universitäre Räume als gesellschaftlich produzierte, teils exkludierende Strukturen zu analysieren. Die Arbeit liefert nicht nur tiefe Einblicke in individuelle Erfahrungen, sondern auch kritische Impulse für die Gestaltung inklusiver Hochschulräume.
Abstract (eng)
This master’s thesis explores the everyday experiences of university students with physical and mental disabilities at the University of South Carolina (USA). Drawing on theoretical frameworks from Disability Studies, spatial theories by Lefebvre and Bourdieu, and approaches from European Ethnology, the research examines how students encounter, experience, and navigate barriers within the academic environment. Key topics include inclusion and exclusion, the use and refusal of accommodations, and the role of stigma, shame, gratitude, and self-optimization. Empirical data was gathered through qualitative interviews, participant observation, walking ethnography, and autoethnographic reflection by the researcher, whose own disability following an accident shaped the research process and access to the field. The aim of the thesis is to make structural and invisible barriers visible, amplify the voices of disabled students, and critically analyze the university as a socially constructed space that often reproduces exclusion. The research offers both deep insight into individual experiences and critical reflections for the creation of more inclusive academic environments.
Keywords (deu)
BehinderungInklusionStigmataEthnografieUniversitätSelbstoptimierung
Keywords (eng)
DisabilityInclusionUniversityaccomodationsself-optimisationethnography
Subject (deu)
Type (deu)
Extent (deu)
102 Seiten : Illustrationen
Number of pages
102
Study plan
Masterstudium Europäische Ethnologie
[UA]
[066]
[823]
Members (1)
Title (deu)
Barrieren, Körper, Zugehörigkeit
qualitative Einblicke in den Hochschulalltag von Studierenden mit Behinderungen in South Carolina
Parallel title (eng)
Barriers, bodies, and belonging
an ethnographic exploration of disabled students' everyday lives in South Carolina higher education
Author
Daria Dorothea Braun
Abstract (deu)
Diese Masterarbeit untersucht die alltäglichen Erfahrungen von Studierenden mit körperlichen und gesundheitlichen Einschränkungen im universitären Kontext der University of South Carolina (USA). Aufbauend auf den theoretischen Grundlagen der Disability Studies, raumtheoretischen Ansätzen von Lefebvre und Bourdieu sowie der Europäischen Ethnologie wird analysiert, wie Studierende Barrieren im Hochschulalltag wahrnehmen, erleben und bewältigen. Im Zentrum stehen Fragen nach Inklusion, Exklusion, dem Umgang mit Accomodations, sowie Themen wie Scham, Stigmatisierung, Dankbarkeit und Selbstoptimierung. Die empirische Grundlage bilden qualitative Interviews, teilnehmende Beobachtungen, Walking Ethnography sowie autoethnografische Reflexionen der Forscherin, deren eigene Behinderung nach einem Unfall den Zugang zum Forschungsfeld prägte. Ziel der Arbeit ist es, Barrieren sichtbar zu machen, den Stimmen von Betroffenen Gehör zu verschaffen und universitäre Räume als gesellschaftlich produzierte, teils exkludierende Strukturen zu analysieren. Die Arbeit liefert nicht nur tiefe Einblicke in individuelle Erfahrungen, sondern auch kritische Impulse für die Gestaltung inklusiver Hochschulräume.
Abstract (eng)
This master’s thesis explores the everyday experiences of university students with physical and mental disabilities at the University of South Carolina (USA). Drawing on theoretical frameworks from Disability Studies, spatial theories by Lefebvre and Bourdieu, and approaches from European Ethnology, the research examines how students encounter, experience, and navigate barriers within the academic environment. Key topics include inclusion and exclusion, the use and refusal of accommodations, and the role of stigma, shame, gratitude, and self-optimization. Empirical data was gathered through qualitative interviews, participant observation, walking ethnography, and autoethnographic reflection by the researcher, whose own disability following an accident shaped the research process and access to the field. The aim of the thesis is to make structural and invisible barriers visible, amplify the voices of disabled students, and critically analyze the university as a socially constructed space that often reproduces exclusion. The research offers both deep insight into individual experiences and critical reflections for the creation of more inclusive academic environments.
Keywords (deu)
BehinderungInklusionStigmataEthnografieUniversitätSelbstoptimierung
Keywords (eng)
DisabilityInclusionUniversityaccomodationsself-optimisationethnography
Subject (deu)
Type (deu)
Number of pages
102