Title (eng)
Dehumanization of male and female targets in the context of sexual objectification
Parallel title (deu)
Dehumanisierung männlicher und weiblicher Zielpersonen im Kontext der sexuellen Objektifizierung
Author
Jacob Zimmermann
Advisor
Giorgia Silani
Assessor
Giorgia Silani
Abstract (deu)
Diese Studie bietet einen umfassenden theoretischen Hintergrund zur Dehumanisierung im Kontext der sexuellen Objektifizierung. Es werden die zentralen Konstrukte Objektifizierung, Dehumanisierung (bzw. Entmenschlichung) und mentale Zuschreibung vorstellt und ihre Wurzeln im frühen philosophischen Denken aufgezeigt. Aufbauend auf bestehenden Erkenntnissen zeigt die Studie, dass männliche und weibliche Zielpersonen in vergleichbarem Maße dehumanisiert werden, unabhängig vom Geschlecht der beurteilenden Personen. Dehumanisierung und mentale Zuschreibung werden anhand zweier grundlegender Dimensionen differenziert analysiert: uniquely human und human nature, die die Menschlichkeit konstituieren, und mental agency und mental experience, die die Zuschreibung mentaler Zustände bilden. Entgegen unseren Hypothesen wurden keine Unterschiede zwischen männlichen und weiblichen Zielpersonen bezüglich der mechanistischen und animalistischen Dehumanisierung festgestellt. Darüber hinaus wird in dieser Studie die wahrgenommene Suggestivität („Wie aufreizend ist diese Person?“) als Einflussfaktor für die Dehumanisierung untersucht. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass die wahrgenommene Suggestivität - und nicht die Sexualisierung an sich - eine Schlüsselrolle bei der Entmenschlichung spielt, insbesondere durch eine reduzierte Zuschreibung mentaler Zustände. Diese Erkenntnisse liefern neue Einblicke in die subtilen Mechanismen, die der sexuellen Objektifizierung zugrunde liegen, und unterstreichen die Bedeutung der subjektiven Wahrnehmung bei der Bildung sozialer Urteile.
Abstract (eng)
This study provides a broad theoretical background on dehumanization in the context of sexual objectification, showcasing the constructs objectification, dehumanization and mental attribution, tracing their roots in early philosophical thinking. It confirms prior findings in the research area, showing that male and female targets are dehumanized to a similar degree, regardless of the gender of the participants. Dehumanization and mental attribution are examined in detail by analyzing their two underlying dimensions: uniquely human and human nature traits, constituting humanness, and mental agency and mental experience or patiency, constituting mind attribution. Contrary to our hypotheses, no differences were found between male and female targets in terms of mechanistic versus animalistic dehumanization. Additionally, this study includes the perceived suggestiveness of the targets as a factor influencing dehumanization. The findings suggest that perceived suggestiveness, rather than sexualization per se, plays a key role in driving dehumanization, particularly by reducing mental state attribution. These results offer new insights into the subtle mechanisms underlying sexual objectification and highlight the importance of subjective perception in shaping social judgments.
Keywords (deu)
Sexuelle ObjektifizierungDehumanisierungMentale AttribuierungGeschlechtsstereotypeAnimalistische DehumanisierungMechanistische Dehumanisierung
Keywords (eng)
sexual objectificationdehumanizationmental attributiongender stereotypesstereotype-content-modeluniquely human and human naturemental agency and mental experienceanimalistic dehumanizationmechanistic dehumanizationsuggestiveness
Type (deu)
Extent (deu)
62 Seiten : Illustrationen
Number of pages
62
Study plan
Masterstudium Psychologie
[UA]
[066]
[840]
Association (deu)
Members (1)
Title (eng)
Dehumanization of male and female targets in the context of sexual objectification
Parallel title (deu)
Dehumanisierung männlicher und weiblicher Zielpersonen im Kontext der sexuellen Objektifizierung
Author
Jacob Zimmermann
Abstract (deu)
Diese Studie bietet einen umfassenden theoretischen Hintergrund zur Dehumanisierung im Kontext der sexuellen Objektifizierung. Es werden die zentralen Konstrukte Objektifizierung, Dehumanisierung (bzw. Entmenschlichung) und mentale Zuschreibung vorstellt und ihre Wurzeln im frühen philosophischen Denken aufgezeigt. Aufbauend auf bestehenden Erkenntnissen zeigt die Studie, dass männliche und weibliche Zielpersonen in vergleichbarem Maße dehumanisiert werden, unabhängig vom Geschlecht der beurteilenden Personen. Dehumanisierung und mentale Zuschreibung werden anhand zweier grundlegender Dimensionen differenziert analysiert: uniquely human und human nature, die die Menschlichkeit konstituieren, und mental agency und mental experience, die die Zuschreibung mentaler Zustände bilden. Entgegen unseren Hypothesen wurden keine Unterschiede zwischen männlichen und weiblichen Zielpersonen bezüglich der mechanistischen und animalistischen Dehumanisierung festgestellt. Darüber hinaus wird in dieser Studie die wahrgenommene Suggestivität („Wie aufreizend ist diese Person?“) als Einflussfaktor für die Dehumanisierung untersucht. Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass die wahrgenommene Suggestivität - und nicht die Sexualisierung an sich - eine Schlüsselrolle bei der Entmenschlichung spielt, insbesondere durch eine reduzierte Zuschreibung mentaler Zustände. Diese Erkenntnisse liefern neue Einblicke in die subtilen Mechanismen, die der sexuellen Objektifizierung zugrunde liegen, und unterstreichen die Bedeutung der subjektiven Wahrnehmung bei der Bildung sozialer Urteile.
Abstract (eng)
This study provides a broad theoretical background on dehumanization in the context of sexual objectification, showcasing the constructs objectification, dehumanization and mental attribution, tracing their roots in early philosophical thinking. It confirms prior findings in the research area, showing that male and female targets are dehumanized to a similar degree, regardless of the gender of the participants. Dehumanization and mental attribution are examined in detail by analyzing their two underlying dimensions: uniquely human and human nature traits, constituting humanness, and mental agency and mental experience or patiency, constituting mind attribution. Contrary to our hypotheses, no differences were found between male and female targets in terms of mechanistic versus animalistic dehumanization. Additionally, this study includes the perceived suggestiveness of the targets as a factor influencing dehumanization. The findings suggest that perceived suggestiveness, rather than sexualization per se, plays a key role in driving dehumanization, particularly by reducing mental state attribution. These results offer new insights into the subtle mechanisms underlying sexual objectification and highlight the importance of subjective perception in shaping social judgments.
Keywords (deu)
Sexuelle ObjektifizierungDehumanisierungMentale AttribuierungGeschlechtsstereotypeAnimalistische DehumanisierungMechanistische Dehumanisierung
Keywords (eng)
sexual objectificationdehumanizationmental attributiongender stereotypesstereotype-content-modeluniquely human and human naturemental agency and mental experienceanimalistic dehumanizationmechanistic dehumanizationsuggestiveness
Type (deu)
Number of pages
62
Association (deu)