Title (eng)
The ceaseless wheel of World War
revisiting long cycle theory
Parallel title (deu)
Der endlose Kreislauf der Weltkriege
eine Überprüfung der Langzyklustheorie
Author
William Kerry Kennedy Southworth
Advisor
Robert Schuett
Assessor
Robert Schuett
Abstract (deu)
Diese Master-Thesis ist eine zweiteilige Rezension der „Long Cycle Theory“ (Theorie der langen Zyklen). Dieses Projekt stützt sich auf die Theorie, wie sie in „Long Cycles in World Politics“ von George Modelski dargelegt wird. Die Long Cycle Theory ist ein Geschichtsmodell, das besagt, dass der Wettbewerb der Großmächte die internationale Politik zwischen etwa 1500 und 1980 geprägt hat. Diese Theorie behauptet weiter, dass: (1) die internationale Politik relativ organisiert ist, (2) diese Organisation mit Hilfe des Wettbewerbs der Großmächte und der Führung einer Weltmacht mit maritimer, wirtschaftlicher und politischer Dominanz zustande kommt, (3) Zyklen der Weltmacht jedes Jahrhundert auftreten, wobei sich zwischen jedem Zyklus globale Kriege wiederholen. Diese Masterarbeit ist eine kritische Betrachtung dieser drei zentralen Ideen, und ihre Analyse betont die Wiederholung globaler Konflikte, die in diesem Text als „GCP“ (Global Conflict phases/globale Konfliktphasen) bezeichnet werden. Um das Konzept zu analysieren, das sich GCPs jedes Jahrhundert wiederholen, stellt dieses Projekt die Frage: „Überspringt der Krieg der Großmächte Generationen von Politikern?“ Diese kritische Analyse besteht aus zwei Komponenten: zum einen aus einer Literaturrecherche zum Originaltext, zum anderen aus einer empirischen Analyse der politischen Psychologie zwischen den Generationen. Die Literaturrecherche analysiert die spezifischen historischen Annahmen des Buches von George Modelski und vergleicht diese mit denen antiker Gelehrter, ähnlichen Forschungen aus dem 20. Jahrhundert und neueren wissenschaftlichen Arbeiten. Dieser Literaturteil war erfolgreich und zeigt, wo dieses Modell nützlich ist und wo nicht. Die empirische Studie verglich 92 wichtige Politiker aus den „Großmachtländern“ vor Beginn der GCPs (Großmachtkriege). Diese Politiker waren Könige, Minister und Generäle. Jeder von ihnen wurde hinsichtlich seiner Erfahrungen mit dem Krieg vor dem Erhalt seiner politischen Position bewertet. Es wurde eine schwache Korrelation zwischen begrenzter Kriegserfahrung und der Bereitschaft, in einen Konflikt einzutreten, festgestellt, aber die Gruppe war zu klein, um eine nützliche akademische Analyse durchzuführen. Dieses Projekt ist ein einfacher Versuch, die Long-Cycle-Theorie zu analysieren, und es kommt zu dem Schluss, dass viele ihrer Annahmen zur frühneuzeitlichen Geschichte von akademischem Nutzen sind. Diese Theorie erfordert sicherlich weitere Forschung.
Abstract (eng)
This thesis project is a two-part inspection of Long Cycle Theory, the world systems model as expressed in George Modelski’s Long Cycles in World Politics. This theory posits that, after transoceanic sealanes opened at fifteenth century’s conclusion approximately until the end of Cold War, the following was true of international geopolitics: (1) it was more ordered than anarchic on the international plane of differentiation, (2) this international order was upheld by relatively stable cycles wherein Great Power coalitions are managed by a World Power enjoying temporary political, naval and technological preeminence (3) and during the previously cited period, this dance of Great Powers progressed through five such one-hundred year cycles of World Power predominance, delegitimation and then deconcentration bookended by multi-decade Global Conflict phases, hereafter GCP. This thesis qualitatively and quantitatively deconstructs the Theory's core assumptions regarding historical replicability, which states rank as Great and World Powers, and which wars waged between these constituted a GCP. The mission of this thesis project is to qualitatively and quantitatively approach the question: “Do Global Conflict phases skip multiple policymaking generations” through the lens of Long Cycle Theory. This approach involved, firstly, critical analysis of the theory’s core assumptions about world order and, secondly, indexing of its empirical claims about the length and character of its cyclical sub-phases through the turnover of policymaking generations. In the former, it holds itself successful, reevaluating the theory’s usefulness as a historical explanatory model and an analytical tool for contemporary geopolitics through cross-comparison of the relevant literature with foundational works, parallel 20th-century scholarship, and more recent scholarly work. In the latter, there is much to be desired, given a lack of data for earlier generations, seventeenth and eighteenth-century outlier conflicts, and ambiguities about what constitutes a ‘policymaking generation’. Using this model, ninety-two different statesmen and monarchs across five warring generations were identified based on involvement in their state’s decision to enter a GCP, then judged on a point system indexing their formative exposure to prior interstatal conflicts, regional or otherwise. Following the temporal guidelines laid out in the four to six overlapping phases in Long Cycle’s Systemic and Learning subcycles, this thesis sought to empirically prove that (A) three to four policymaking generations lapse between each (B) GCP, and the Great Power policymakers initiating each new phase lack formative exposure to war compared to prior generations. Despite a loose correspondence, the sample size of ninety-two individuals was deemed statistically insignificant, given the vast sample size, cultural complexity, and relative pools of comparable psychological studies on intergenerational trauma and cultural transmission. This thesis is a call for further empirical research into the quantitative vectors of the developmental cog in Long Cycle Theory, either via economic study or psychological review. Ultimately, this thesis revisits Long Cycle Theory forty years on, not as a predictive script for global war but as a historically grounded model illuminating phases of international order, leadership, and conflict repeating across one of the most varied five-hundred-year periods in human History.
Keywords (deu)
WeltsystemWeltkriegGenerationDiplomatieHistoriografieGroßmacht
Keywords (eng)
World SystemsWorld WarInterngenerationalDiplomacyHistoriographyGreat Power
Extent (deu)
76 Seiten : Illustrationen
Number of pages
77
Study plan
Universitätslehrgang für Internationale Studien (M.A.I.S.-Lehrgang)
[UA]
[992]
[940]
Members (1)
Title (eng)
The ceaseless wheel of World War
revisiting long cycle theory
Parallel title (deu)
Der endlose Kreislauf der Weltkriege
eine Überprüfung der Langzyklustheorie
Author
William Kerry Kennedy Southworth
Abstract (deu)
Diese Master-Thesis ist eine zweiteilige Rezension der „Long Cycle Theory“ (Theorie der langen Zyklen). Dieses Projekt stützt sich auf die Theorie, wie sie in „Long Cycles in World Politics“ von George Modelski dargelegt wird. Die Long Cycle Theory ist ein Geschichtsmodell, das besagt, dass der Wettbewerb der Großmächte die internationale Politik zwischen etwa 1500 und 1980 geprägt hat. Diese Theorie behauptet weiter, dass: (1) die internationale Politik relativ organisiert ist, (2) diese Organisation mit Hilfe des Wettbewerbs der Großmächte und der Führung einer Weltmacht mit maritimer, wirtschaftlicher und politischer Dominanz zustande kommt, (3) Zyklen der Weltmacht jedes Jahrhundert auftreten, wobei sich zwischen jedem Zyklus globale Kriege wiederholen. Diese Masterarbeit ist eine kritische Betrachtung dieser drei zentralen Ideen, und ihre Analyse betont die Wiederholung globaler Konflikte, die in diesem Text als „GCP“ (Global Conflict phases/globale Konfliktphasen) bezeichnet werden. Um das Konzept zu analysieren, das sich GCPs jedes Jahrhundert wiederholen, stellt dieses Projekt die Frage: „Überspringt der Krieg der Großmächte Generationen von Politikern?“ Diese kritische Analyse besteht aus zwei Komponenten: zum einen aus einer Literaturrecherche zum Originaltext, zum anderen aus einer empirischen Analyse der politischen Psychologie zwischen den Generationen. Die Literaturrecherche analysiert die spezifischen historischen Annahmen des Buches von George Modelski und vergleicht diese mit denen antiker Gelehrter, ähnlichen Forschungen aus dem 20. Jahrhundert und neueren wissenschaftlichen Arbeiten. Dieser Literaturteil war erfolgreich und zeigt, wo dieses Modell nützlich ist und wo nicht. Die empirische Studie verglich 92 wichtige Politiker aus den „Großmachtländern“ vor Beginn der GCPs (Großmachtkriege). Diese Politiker waren Könige, Minister und Generäle. Jeder von ihnen wurde hinsichtlich seiner Erfahrungen mit dem Krieg vor dem Erhalt seiner politischen Position bewertet. Es wurde eine schwache Korrelation zwischen begrenzter Kriegserfahrung und der Bereitschaft, in einen Konflikt einzutreten, festgestellt, aber die Gruppe war zu klein, um eine nützliche akademische Analyse durchzuführen. Dieses Projekt ist ein einfacher Versuch, die Long-Cycle-Theorie zu analysieren, und es kommt zu dem Schluss, dass viele ihrer Annahmen zur frühneuzeitlichen Geschichte von akademischem Nutzen sind. Diese Theorie erfordert sicherlich weitere Forschung.
Abstract (eng)
This thesis project is a two-part inspection of Long Cycle Theory, the world systems model as expressed in George Modelski’s Long Cycles in World Politics. This theory posits that, after transoceanic sealanes opened at fifteenth century’s conclusion approximately until the end of Cold War, the following was true of international geopolitics: (1) it was more ordered than anarchic on the international plane of differentiation, (2) this international order was upheld by relatively stable cycles wherein Great Power coalitions are managed by a World Power enjoying temporary political, naval and technological preeminence (3) and during the previously cited period, this dance of Great Powers progressed through five such one-hundred year cycles of World Power predominance, delegitimation and then deconcentration bookended by multi-decade Global Conflict phases, hereafter GCP. This thesis qualitatively and quantitatively deconstructs the Theory's core assumptions regarding historical replicability, which states rank as Great and World Powers, and which wars waged between these constituted a GCP. The mission of this thesis project is to qualitatively and quantitatively approach the question: “Do Global Conflict phases skip multiple policymaking generations” through the lens of Long Cycle Theory. This approach involved, firstly, critical analysis of the theory’s core assumptions about world order and, secondly, indexing of its empirical claims about the length and character of its cyclical sub-phases through the turnover of policymaking generations. In the former, it holds itself successful, reevaluating the theory’s usefulness as a historical explanatory model and an analytical tool for contemporary geopolitics through cross-comparison of the relevant literature with foundational works, parallel 20th-century scholarship, and more recent scholarly work. In the latter, there is much to be desired, given a lack of data for earlier generations, seventeenth and eighteenth-century outlier conflicts, and ambiguities about what constitutes a ‘policymaking generation’. Using this model, ninety-two different statesmen and monarchs across five warring generations were identified based on involvement in their state’s decision to enter a GCP, then judged on a point system indexing their formative exposure to prior interstatal conflicts, regional or otherwise. Following the temporal guidelines laid out in the four to six overlapping phases in Long Cycle’s Systemic and Learning subcycles, this thesis sought to empirically prove that (A) three to four policymaking generations lapse between each (B) GCP, and the Great Power policymakers initiating each new phase lack formative exposure to war compared to prior generations. Despite a loose correspondence, the sample size of ninety-two individuals was deemed statistically insignificant, given the vast sample size, cultural complexity, and relative pools of comparable psychological studies on intergenerational trauma and cultural transmission. This thesis is a call for further empirical research into the quantitative vectors of the developmental cog in Long Cycle Theory, either via economic study or psychological review. Ultimately, this thesis revisits Long Cycle Theory forty years on, not as a predictive script for global war but as a historically grounded model illuminating phases of international order, leadership, and conflict repeating across one of the most varied five-hundred-year periods in human History.
Keywords (deu)
WeltsystemWeltkriegGenerationDiplomatieHistoriografieGroßmacht
Keywords (eng)
World SystemsWorld WarInterngenerationalDiplomacyHistoriographyGreat Power
Number of pages
77