You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:965247
Title
Das galante Modell als kreativer Raum
Language
German
Description (de)
Die langsame Einleitung zum ersten Satz von Ludwig van Beethovens Streichquartett Es-Dur op. 74 (Harfenquartett) wird detailliert auf Zusammenhänge zwischen Satztechnik, Harmonik und Motivik sowie auf Beziehungen zum folgenden Expositionsbeginn untersucht. Als methodische Stützen dienen hierbei einerseits die historische Generalbass- und Stufentheorie Emanuel Aloys Försters (1805), andererseits die Arbeit von Robert Gjerdingen zu Satzmodellen ›galanter‹ Musik des späteren 18. Jahrhunderts (2007). Auf den gewählten Werkausschnitt angewandt ermöglichen beide Ansätze Einblick in kompositorische Entscheidungen von höchster kreativer Gestaltungskraft. Neben der Hervorhebung satztechnischer Besonderheiten in Beethovens Quartett zeigt der Text auch Möglichkeiten der analytischen Anwendung beider Methoden. This essay provides a detailed analysis of interrelations between the structural, harmonic and motivic features in the slow introduction to the first movement of Ludwig van Beethoven’s string quartet in e major, op. 74 (Harp). I use two different methodologies: the early 19th century theories of figured bass and bass scale degrees of Emanuel Aloys Förster (1805) and Robert Gjerdingen’s theory of schematic models of late eighteenth century ›galant‹ music (2007). The chosen excerpt shows a high degree of individual shaping in relation to both approaches. Apart from highlighting compositional peculiarities in Beethoven’s work, the article aims to explore the ways each methodology can relate to each other through their application.
Keywords (de)
Ludwig van Beethoven; Streichquartett Es-Dur op. 74; String Quartet in Eb major op. 74; Generalbass; figured bass; Emanuel Aloys Foerster; Robert Gjerdingen; schema; galanter Stil; galant style
DOI
10.31751/958
ISSN
1862-6742
Author of the digital object
Johannes  Raiser
Licence Selected
CC BY 4.0 International
Name of Publication (de)
Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie [Journal of the German-Speaking Society of Music Theory]
Volume
15
Number
1
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)
Publication Date
2018
Other links


1862-6742

Content
Details
Object type
PDFDocument
Created
29.05.2019 10:18:48
Metadata