You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:996483
Title
Überlegungen zur Didaktik der Musiktheorie
Language
German
Description (xx)
Nach einer methodisch orientierten Analyse von drei Lehrproben erfolgen Überlegungen zur Didaktik des Musiktheorieunterrichts sowie zum Methodikunterricht des Hauptfachs Musiktheorie. Diese Überlegungen nehmen Bezug auf aktuelle Themen des erziehungswissenschaftlichen Diskurses. Dazu gehören das viel diskutierte Thema ›Kompetenzorientierung‹, die von Niklas Luhmann aufgezeigte Trivialisierungsproblematik und die derzeit wesentlich von John Hattie beeinflusste Diskussion zur Selbstevaluation Lehrender. Vor diesem Hintergrund wird ein kritisches Schlaglicht auf die gegenwärtige Praxis von Bewerbungsverfahren in der akademischen Musiktheorie geworfen. A methodically oriented analysis of three demonstration lessons is followed by contemplations on didactics of music theory and the challenge of giving methodological instructions to music theory students. These contemplations refer to topics currently being discussed in the discourse on educational science, among them the much respected subject of ‘Kompetenzorientierung’, the problem of ‘Trivialisierung’ as demonstrated by Niklas Luhmann and the debate on self-evaluation of teachers, which is currently substantially influenced by John Hattie. Against this backdrop a critical light is cast on the current practice of application procedures in academic music theory.
Keywords (xx)
Didaktik der Musiktheorie; Kompetenzorientierung; Niklas Luhmann; Selbstevaluation; John Hattie; self evaluation; didactics of music theory; Franz Liszt; Sonetto del Petrarca Nr. 123; Giuseppe Verdi; La Traviata; Out from the Vale; John Ward; Choralsatz; romantische Harmonik
DOI
10.31751/742
ISSN
1862-6742
Author of the digital object
Ulrich  Kaiser
Editor
Kilian  Sprau
Editor
Verena  Weidner
Licence Selected
CC BY 4.0 International
Name of Publication (de)
Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie [Journal of the German-Speaking Society of Music Theory]
Volume
11
Number
2
From Page
191
To Page
208
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)
Publication Date
2014
Other links


1862-6742

Content
Details
Object type
PDFDocument
Created
18.07.2019 03:52:26
Metadata