You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1282429
Title (deu)
Durchführbarkeit und Akzeptanz von biofeedbackgestütztem Mentaltraining zur Verbesserung ausgewählter körperlicher und kognitiver Parameter
Parallel title (eng)
Biofeedback-assisted mental techniques in elementary school – a pilot project
Author
Christine Krammer
Adviser
Claus Lamm
Assessor
Claus Lamm
Abstract (deu)

Ziel: Biofeedback (BFB) ist eine effektive Methode, die zu Erhöhung der „Selbst- Kompetenz“ führen kann, da es Menschen unterstützt autonom gesteuerte Reaktionsweisen des Körpers zu beeinflussen. Mentales Training und mentale Techniken, wie beispielsweise Entspannungs- und Atemübungen, sind bekannt Personen dabei zu unterstützten mentale, kognitive und physiologische Funktionen zu verbessern. Das Ziel der vorliegenden Pilotstudie war die Untersuchung, ob biofeedbackgestütztes Mentaltraining eine machbare und gut akzeptierte Methode in Volksschulen ist.
Methode: Eine Pilotstudie wurde in einer vierten Volksschulklasse durchgeführt. Die TeilnehmerInnen lernten einfache Entspannungsübungen im Rahmen einer BFB- Messung, um den Lernprozess zu erleichtern. Die Datenerhebung wurde vor der Intervention (t1), nach sechs Wochen aktiven Mentaltrainings und regelmäßigen Anweisungen der Klassenlehrerin (t2) und nach weiteren sechs Wochen, in denen keine weiteren Instruktionen gegeben wurden (t3), durchgeführt.
Ergebnisse: Es wurden positive Effekte der Intervention erfasst. Die Ergebnisse lassen darauf schließen, dass sich die Konzentrationsleistung, sowie die physiologischen Parameter signifikant verbesserten. Dieser Effekt trat vor allem zwischen der ersten und zweiten Datenerhebung ein. Die Kinder und Lehrerin gaben an, dass die Integration der Entspannungsübungen den täglichen Unterricht bereicherte.
Fazit: Die Durchführbarkeit und Akzeptanz von BFB- gestützten mentalen Techniken in der Volksschule wurde im Zuge dieser Pilotstudie bestätigt. Dennoch sind die Stichprobengröße und die fehlende Kontrollgruppe limitierende Aspekte der gefundenen Effekte.

Abstract (eng)

Objective: Biofeedback is known to be an effective method with the power to enhance self-competence. Mental training and techniques, such as relaxation and breathing exercises are known to help individuals to improve mental, cognitive, and physiological functions. Aim of the present pilot study was to investigate if Biofeedback-assisted mental training with the intention to improve psychological (cognitive) and physiological functions (muscular tension) could be a feasible and well-accepted tool in elementary schools.
Methods: To answer this question, a pilot study in a 4th class of an elementary school was conducted. The participants were instructed in simple relaxation techniques by using biofeedback to facilitate their learning process (BFB-assisted mental training). Assessment was performed before intervention (t1), after a time period of six weeks with active mental training and with regular, daily instructions by the teacher (t2), and after a further time period of six weeks where no further instructions were given (t3).
Results: Positive effects of the intervention have been observed. The results indicate that concentration as well as physiological parameters improved significantly. This effect became apparent especially between the first and the second assessment. Both pupils and teacher stated that the integration of relaxation exercises did not disturb, but enrich the daily lessons.
Conclusion: Feasibility and acceptance of BFB-assisted mental techniques within an elementary school concept have been proven with help of this pilot study. Nevertheless, further studies with higher sample sizes and a control group should be performed to confirm these results.

Keywords (eng)
Biofeedbackmental trainingrelaxationconcentrationchildren
Keywords (deu)
BiofeedbackMentaltrainingEntspannungKonzentrationKinder
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1282429
rdau:P60550 (deu)
92 S. : Ill., graph. Darst.
Number of pages
92
Association (deu)
Members (1)
Title (deu)
Durchführbarkeit und Akzeptanz von biofeedbackgestütztem Mentaltraining zur Verbesserung ausgewählter körperlicher und kognitiver Parameter
Parallel title (eng)
Biofeedback-assisted mental techniques in elementary school – a pilot project
Author
Christine Krammer
Abstract (deu)

Ziel: Biofeedback (BFB) ist eine effektive Methode, die zu Erhöhung der „Selbst- Kompetenz“ führen kann, da es Menschen unterstützt autonom gesteuerte Reaktionsweisen des Körpers zu beeinflussen. Mentales Training und mentale Techniken, wie beispielsweise Entspannungs- und Atemübungen, sind bekannt Personen dabei zu unterstützten mentale, kognitive und physiologische Funktionen zu verbessern. Das Ziel der vorliegenden Pilotstudie war die Untersuchung, ob biofeedbackgestütztes Mentaltraining eine machbare und gut akzeptierte Methode in Volksschulen ist.
Methode: Eine Pilotstudie wurde in einer vierten Volksschulklasse durchgeführt. Die TeilnehmerInnen lernten einfache Entspannungsübungen im Rahmen einer BFB- Messung, um den Lernprozess zu erleichtern. Die Datenerhebung wurde vor der Intervention (t1), nach sechs Wochen aktiven Mentaltrainings und regelmäßigen Anweisungen der Klassenlehrerin (t2) und nach weiteren sechs Wochen, in denen keine weiteren Instruktionen gegeben wurden (t3), durchgeführt.
Ergebnisse: Es wurden positive Effekte der Intervention erfasst. Die Ergebnisse lassen darauf schließen, dass sich die Konzentrationsleistung, sowie die physiologischen Parameter signifikant verbesserten. Dieser Effekt trat vor allem zwischen der ersten und zweiten Datenerhebung ein. Die Kinder und Lehrerin gaben an, dass die Integration der Entspannungsübungen den täglichen Unterricht bereicherte.
Fazit: Die Durchführbarkeit und Akzeptanz von BFB- gestützten mentalen Techniken in der Volksschule wurde im Zuge dieser Pilotstudie bestätigt. Dennoch sind die Stichprobengröße und die fehlende Kontrollgruppe limitierende Aspekte der gefundenen Effekte.

Abstract (eng)

Objective: Biofeedback is known to be an effective method with the power to enhance self-competence. Mental training and techniques, such as relaxation and breathing exercises are known to help individuals to improve mental, cognitive, and physiological functions. Aim of the present pilot study was to investigate if Biofeedback-assisted mental training with the intention to improve psychological (cognitive) and physiological functions (muscular tension) could be a feasible and well-accepted tool in elementary schools.
Methods: To answer this question, a pilot study in a 4th class of an elementary school was conducted. The participants were instructed in simple relaxation techniques by using biofeedback to facilitate their learning process (BFB-assisted mental training). Assessment was performed before intervention (t1), after a time period of six weeks with active mental training and with regular, daily instructions by the teacher (t2), and after a further time period of six weeks where no further instructions were given (t3).
Results: Positive effects of the intervention have been observed. The results indicate that concentration as well as physiological parameters improved significantly. This effect became apparent especially between the first and the second assessment. Both pupils and teacher stated that the integration of relaxation exercises did not disturb, but enrich the daily lessons.
Conclusion: Feasibility and acceptance of BFB-assisted mental techniques within an elementary school concept have been proven with help of this pilot study. Nevertheless, further studies with higher sample sizes and a control group should be performed to confirm these results.

Keywords (eng)
Biofeedbackmental trainingrelaxationconcentrationchildren
Keywords (deu)
BiofeedbackMentaltrainingEntspannungKonzentrationKinder
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1282430
Number of pages
92
Association (deu)