You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1289103
Title (eng)
Learning through playing
implementing learning aspects in video games and evaluating the outcomes
Parallel title (deu)
Lernen durch spielen
Author
Cornelia Amon
Adviser
Christian Swertz
Assessor
Christian Swertz
Abstract (deu)

Diese Arbeit beschäftigt sich mit den Möglichkeiten des Lernens mit und durch Computerspiele. Im theoretischen Teil der Arbeit werden Lern- und Spieltheorien beleuchtet und Definitionen, mit denen gearbeitet wird, erstellt. Mit Blick auf den praktischen Teil der Arbeit wird Game Design und die Problematik von Serious Games diskutiert. Des weiteren wird die verwendete Methode, ein online Fragebogen, vorgestellt. Mit der diskutierten Lerntheorie von Gregory Bateson als Basis wird ein Computer Spiel designed. Der Design Prozess und die Implementation von Lernaskpekten wird beschrieben um danach im Fragebogen anhand von Fragen nach den Lernebenen feststellen zu können inwieweit diese Lernaspekte von den Spielern und Spielerinnen gelernt oder auch nicht gelernt wurden. Es folgen eine deskriptive Analyse und mehrere Analysen mit speziellem Fokus auf zum Beispiel Geschlecht und Kaufverhalten sowie eine Reflexion der Arbeit.

Abstract (eng)

Learning can take place in many different forms and through a variety of media. One of those has been evolving rapidly over the last few years: Video Games. While it has been proven by many studies that we learn something through Video Games we do not know exactly what it is that a player learns through playing a game. Many organizations are trying to put a message in little games which are spread through social platforms or other websites and we still don’t know if those messages really reach the players. It is important to find out if it is even possible to put a learning aspect in a game and through that make a person understand or learn what the person or organization behind the game wanted him or her to. Based on these questions the paper at hand will discuss learning and playing and furthermore evaluate a self-designed game in regard to its learning success or failure and reflect on the outcomes found.

Keywords (eng)
learningplayinggamevideo gamesserious gamesBatesonGame Design
Keywords (deu)
LernenSpielComputerspieleSerious GamesBatesonGame Design
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1289103
rdau:P60550 (deu)
VI, 152 S. : Ill., graph. Darst.
Number of pages
176
Members (1)
Title (eng)
Learning through playing
implementing learning aspects in video games and evaluating the outcomes
Parallel title (deu)
Lernen durch spielen
Author
Cornelia Amon
Abstract (deu)

Diese Arbeit beschäftigt sich mit den Möglichkeiten des Lernens mit und durch Computerspiele. Im theoretischen Teil der Arbeit werden Lern- und Spieltheorien beleuchtet und Definitionen, mit denen gearbeitet wird, erstellt. Mit Blick auf den praktischen Teil der Arbeit wird Game Design und die Problematik von Serious Games diskutiert. Des weiteren wird die verwendete Methode, ein online Fragebogen, vorgestellt. Mit der diskutierten Lerntheorie von Gregory Bateson als Basis wird ein Computer Spiel designed. Der Design Prozess und die Implementation von Lernaskpekten wird beschrieben um danach im Fragebogen anhand von Fragen nach den Lernebenen feststellen zu können inwieweit diese Lernaspekte von den Spielern und Spielerinnen gelernt oder auch nicht gelernt wurden. Es folgen eine deskriptive Analyse und mehrere Analysen mit speziellem Fokus auf zum Beispiel Geschlecht und Kaufverhalten sowie eine Reflexion der Arbeit.

Abstract (eng)

Learning can take place in many different forms and through a variety of media. One of those has been evolving rapidly over the last few years: Video Games. While it has been proven by many studies that we learn something through Video Games we do not know exactly what it is that a player learns through playing a game. Many organizations are trying to put a message in little games which are spread through social platforms or other websites and we still don’t know if those messages really reach the players. It is important to find out if it is even possible to put a learning aspect in a game and through that make a person understand or learn what the person or organization behind the game wanted him or her to. Based on these questions the paper at hand will discuss learning and playing and furthermore evaluate a self-designed game in regard to its learning success or failure and reflect on the outcomes found.

Keywords (eng)
learningplayinggamevideo gamesserious gamesBatesonGame Design
Keywords (deu)
LernenSpielComputerspieleSerious GamesBatesonGame Design
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1289104
Number of pages
176