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Title
Zur Visualisierung harmonischer Prozesse mithilfe des Circular Pitch-Class Space am Beispiel der Tristan-Sequenz
Language
German
Description (xx)
Der Beitrag greift den circular pitch-class space der Neo-Riemannian Theory auf, um mit Bezug auf Richard Cohn und Dmitri Tymoczko eine Visualisierungsmethode zur Diskussion zu stellen, nach welcher harmonische Prozesse als das Resultat virtueller Stimmführung zwischen Tonklassen verstanden werden. Die epistemologischen Potenziale dieser Visualisierungsform werden anhand der Anfangstakte der Einleitung zu Richard Wagners Tristan und Isolde ausgelotet. The article expands on the concept of circular pitch-class space as used by Neo-Riemannian theorists Richard Cohn and Dmitri Tymoczko. Using this concept as a method of visualization, it presents harmonic processes as a result of virtual voice-leading between pitch classes. Through a case study of the opening bars to Richard Wagner’s introduction to Tristan und Isolde, we examine the epistemological potentiality of such visualizations.
Keywords (xx)
Neo-Riemannian Theory; Richard Wagner; Tristan und Isolde; circular pitch-class space; Richard Cohn; Dmitri Tymoczko; Visualisierung harmonischer Prozesse; visualization of harmonic processes; virtuelle Stimmführung; virtual voice-leading
DOI
10.31751/1016
ISSN
1862-6742
Author of the digital object
Ansgar  Jabs
Author of the digital object
Pascal  Rudolph
Editor
Ullrich  Scheideler
Editor
Kilian  Sprau
Licence Selected
CC BY 4.0 International
Name of Publication (de)
Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie [Journal of the German-Speaking Society of Music Theory]
Volume
16
Number
2
From Page
167
To Page
177
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)
Publication Date
2019
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1862-6742

Content
Details
Object type
PDFDocument
Created
29.01.2021 08:41:34
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