You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1287228
Title (deu)
Social Network Narrative
Einflüsse der "Participatory Culture" auf populäre Erzählformen in Film und Fersehen.
Parallel title (eng)
Social Network Narrative
Author
Johannes Burger
Adviser
Ramón Reichert
Assessor
Ramón Reichert
Abstract (deu)
Filme und Serien wie Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Lola rennt und How I Met Your Mother etablieren zunehmend subjektive, fragmentierte, assoziative Erzählformen. Es stellt sich die Frage, weshalb gerade heute diese Veränderungen bei populären Erzählungen auftreten. In dieser Diplomarbeit wird ausgehend von einem kulturwissenschaftlichen, historisch-soziologischen Standpunkt argumentiert, dass Wechselwirkungen und Parallelen zwischen den neuartigen Codes und Praktiken der Social Media und der Transformation von Film- und Fernsehnarrativen bestehen. Basierend auf Andreas Reckwitz’ Ansatz zum “hybriden Subjekt” wird das Subjektmodell der “Participatory Culture” als hybride Formation von Elementen aus früheren Subjektkulturen definiert, in deren Zentrum die digitale Selbstnarration auf Blogs, Social Network Sites und Content Communitys wie YouTube und Flickr steht. Bisherige Theorien wie jene von David Bordwell, Marie-Laure Ryan, Janet Murray oder Thomas Elsaesser haben bereits Ähnlichkeiten zwischen den Computertechnologien und den aktuellen, komplexen Narrativen aufgezeigt. Die vorliegende Arbeit bezieht die Social Media als bislang vernach- lässigte Einflussgröße mit ein und berücksichtigt den Wandel der Subjektkultur, in welcher die Erzählformen eingebettet sind, um die Kategorie des “Social Network Narrative” zu entwickeln. Im Zuge dessen werden die zehn meistgenutzten Social Media Plattformen auf kommunikative Praktiken und Funktionen untersucht, die im Detail anhand von Facebook und Twitter illustriert werden. Anschließend werden How I Met Your Mother und Vantage Point mit der Terminologie von Gérard Genette und Seymour Chatman analysiert und unter dem Gesichtspunkt des “Social Network Narrative” exemplarisch interpretiert. Zu den spezifischen Praktiken auf Facebook und Twitter zählen Sharing, Feedback, Verknüpfen, assoziatives Browsen und gezieltes Suchen. Die meist kollaborativen Erzählungen entstehen im Wechselspiel aus subjektivem “Telling” und dokumentarischem “Showing” unter anderem durch experimentelle Wahlentscheidungen beim Auswählen, Sortieren und Rekombinieren bestehender Inhalte. Die Entwicklung populärer Narrative zur transmedialen Erweiterung der Diegese, an deren Entschlüsselung und Erzählung die Prosumer aktiv mit Hilfe der Social Media partizipieren sollen, befindet sich allerdings noch am Anfang, weshalb das “Social Network Narrative” als ein Beitrag zur wissenschaftlichen Aufarbeitung und Systematisierung der neuartigen Erzählstrategien zu verstehen ist, der keinen Anspruch auf Endgültigkeit erhebt.
Abstract (eng)
Films and TV-Shows like Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Run Lola Run and How I Met Your Mother establish increasingly subjective, fragmented and associative narratives. The question arises, why these changes happen to enter into popular narration at this very time. This thesis argues, drawing on cultural theory and historical sociology, that interdependencies and parallels between the new codes and practices of social media and the transformation of narrative strategies in film and TV exist. Making use of Andreas Reckwitz’ theory of the hybridity of the self, today’s “participatory culture” is defined as a hybrid formation of elements from earlier cultures of the self based on digital narration of the self on blogs, social network sites and content communities such as YouTube and Flickr. Previous approaches like those of David Bordwell, Marie-Laure Ryan, Janet Murray or Thomas Elsaesser pointed out similarities between computer technologies and current narratives of high complexity. This thesis integrates the thus far neglected influences of social media and the transformed subject formation, in which these narrative forms are embedded and develops the category of “social network narratives”. In the course of elaborating this new type of narrative, the communicative practices and functions of the ten most popular social media platforms are briefly discussed with an in-depth look at Facebook and Twitter. Following the terminology of Gérard Genette and Seymour Chatman How I Met Your Mother and Vantage Point are analyzed and interpreted in the context of the “social network narrative”. The specific practices on Facebook and Twitter include sharing, giving feedback, linking, associative browsing and targeted searching. The foremost collaborative narratives are constructed in interplay of subjective “telling” and documentary “showing” through experimental decision-making, while sorting, recombining and choosing from existing content. The development of popular narration towards “transmedia storytelling” involving active unraveling and participation of the prosumer using social media tools is still at its beginning. Therefore the “social network narrative” is to be considered as contribution to the scientific analysis and systematization of today’s new narrative strategies and not as a final concept.
Keywords (eng)
Web 2.0Participatory CultureSocial MediaFacebookTwitterNarrationSubjectPopHybridGames HypermediadigitalGenetteChatmanFoucaultReckwitzRyanLandowStoryPlotDiscourseNarratorNarrativeFilm TVOnlineInternetHow I Met Your MotherVantagePointAnalysisFragment Associative Codes TechnologiesSelf BlogsBordwellMurrayElsaesserTransmediaManovichUnreliable
Keywords (deu)
Web 2.0Participatory CultureSocial MediaFacebookTwitterPraktikenNarrationSubjektPop HybridGamesHypermediadigitalGenetteChatmanFoucault ReckwitzRyan LandowStory PlotDiskursErzählerNarrativFilmFernsehenOnlineInternetHow I Met Your MotherVantage PointFilmanalyseFragmentassoziativCodesTechnologienSelbstBlogsBordwellMurrayElsaesserTransmediaManovichUnsicher
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1287228
rdau:P60550 (deu)
190 S. : Ill., graph. Darst.
Number of pages
190
Members (1)
Title (deu)
Social Network Narrative
Einflüsse der "Participatory Culture" auf populäre Erzählformen in Film und Fersehen.
Parallel title (eng)
Social Network Narrative
Author
Johannes Burger
Abstract (deu)
Filme und Serien wie Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Lola rennt und How I Met Your Mother etablieren zunehmend subjektive, fragmentierte, assoziative Erzählformen. Es stellt sich die Frage, weshalb gerade heute diese Veränderungen bei populären Erzählungen auftreten. In dieser Diplomarbeit wird ausgehend von einem kulturwissenschaftlichen, historisch-soziologischen Standpunkt argumentiert, dass Wechselwirkungen und Parallelen zwischen den neuartigen Codes und Praktiken der Social Media und der Transformation von Film- und Fernsehnarrativen bestehen. Basierend auf Andreas Reckwitz’ Ansatz zum “hybriden Subjekt” wird das Subjektmodell der “Participatory Culture” als hybride Formation von Elementen aus früheren Subjektkulturen definiert, in deren Zentrum die digitale Selbstnarration auf Blogs, Social Network Sites und Content Communitys wie YouTube und Flickr steht. Bisherige Theorien wie jene von David Bordwell, Marie-Laure Ryan, Janet Murray oder Thomas Elsaesser haben bereits Ähnlichkeiten zwischen den Computertechnologien und den aktuellen, komplexen Narrativen aufgezeigt. Die vorliegende Arbeit bezieht die Social Media als bislang vernach- lässigte Einflussgröße mit ein und berücksichtigt den Wandel der Subjektkultur, in welcher die Erzählformen eingebettet sind, um die Kategorie des “Social Network Narrative” zu entwickeln. Im Zuge dessen werden die zehn meistgenutzten Social Media Plattformen auf kommunikative Praktiken und Funktionen untersucht, die im Detail anhand von Facebook und Twitter illustriert werden. Anschließend werden How I Met Your Mother und Vantage Point mit der Terminologie von Gérard Genette und Seymour Chatman analysiert und unter dem Gesichtspunkt des “Social Network Narrative” exemplarisch interpretiert. Zu den spezifischen Praktiken auf Facebook und Twitter zählen Sharing, Feedback, Verknüpfen, assoziatives Browsen und gezieltes Suchen. Die meist kollaborativen Erzählungen entstehen im Wechselspiel aus subjektivem “Telling” und dokumentarischem “Showing” unter anderem durch experimentelle Wahlentscheidungen beim Auswählen, Sortieren und Rekombinieren bestehender Inhalte. Die Entwicklung populärer Narrative zur transmedialen Erweiterung der Diegese, an deren Entschlüsselung und Erzählung die Prosumer aktiv mit Hilfe der Social Media partizipieren sollen, befindet sich allerdings noch am Anfang, weshalb das “Social Network Narrative” als ein Beitrag zur wissenschaftlichen Aufarbeitung und Systematisierung der neuartigen Erzählstrategien zu verstehen ist, der keinen Anspruch auf Endgültigkeit erhebt.
Abstract (eng)
Films and TV-Shows like Eternal Sunshine of the Spotless Mind, Run Lola Run and How I Met Your Mother establish increasingly subjective, fragmented and associative narratives. The question arises, why these changes happen to enter into popular narration at this very time. This thesis argues, drawing on cultural theory and historical sociology, that interdependencies and parallels between the new codes and practices of social media and the transformation of narrative strategies in film and TV exist. Making use of Andreas Reckwitz’ theory of the hybridity of the self, today’s “participatory culture” is defined as a hybrid formation of elements from earlier cultures of the self based on digital narration of the self on blogs, social network sites and content communities such as YouTube and Flickr. Previous approaches like those of David Bordwell, Marie-Laure Ryan, Janet Murray or Thomas Elsaesser pointed out similarities between computer technologies and current narratives of high complexity. This thesis integrates the thus far neglected influences of social media and the transformed subject formation, in which these narrative forms are embedded and develops the category of “social network narratives”. In the course of elaborating this new type of narrative, the communicative practices and functions of the ten most popular social media platforms are briefly discussed with an in-depth look at Facebook and Twitter. Following the terminology of Gérard Genette and Seymour Chatman How I Met Your Mother and Vantage Point are analyzed and interpreted in the context of the “social network narrative”. The specific practices on Facebook and Twitter include sharing, giving feedback, linking, associative browsing and targeted searching. The foremost collaborative narratives are constructed in interplay of subjective “telling” and documentary “showing” through experimental decision-making, while sorting, recombining and choosing from existing content. The development of popular narration towards “transmedia storytelling” involving active unraveling and participation of the prosumer using social media tools is still at its beginning. Therefore the “social network narrative” is to be considered as contribution to the scientific analysis and systematization of today’s new narrative strategies and not as a final concept.
Keywords (eng)
Web 2.0Participatory CultureSocial MediaFacebookTwitterNarrationSubjectPopHybridGames HypermediadigitalGenetteChatmanFoucaultReckwitzRyanLandowStoryPlotDiscourseNarratorNarrativeFilm TVOnlineInternetHow I Met Your MotherVantagePointAnalysisFragment Associative Codes TechnologiesSelf BlogsBordwellMurrayElsaesserTransmediaManovichUnreliable
Keywords (deu)
Web 2.0Participatory CultureSocial MediaFacebookTwitterPraktikenNarrationSubjektPop HybridGamesHypermediadigitalGenetteChatmanFoucault ReckwitzRyan LandowStory PlotDiskursErzählerNarrativFilmFernsehenOnlineInternetHow I Met Your MotherVantage PointFilmanalyseFragmentassoziativCodesTechnologienSelbstBlogsBordwellMurrayElsaesserTransmediaManovichUnsicher
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1287229
Number of pages
190