You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1322185
Title (eng)
Elizabeth Gaskell’s 'Cranford' - Narratological Issues in Fiction and Film
Parallel title (deu)
Elizabeth Gaskells 'Cranford' - Narratologische Fragen in Literatur und Film
Author
Martina Kiseloski
Advisor
Rudolf Weiss
Assessor
Rudolf Weiss
Abstract (deu)
Elizabeth Gaskells Roman Cranford und dessen gleichnamige BBC-Verfilmung aus dem Jahr 2007 zeigen deutlich die narratologischen Problemfelder an, die bei der Adaption eines literarischen Textes mit einer außergewöhnlichen Ich-Erzählerin auftreten. Eine Analyse einzelner Textstellen anhand der narratologischen Theorie nach Stanzel soll zuerst die Besonderheiten der Erzählerin hervorheben. Daraufhin wird durch die filmnarratologischen Theorien von u.a. Bordwell und Chatman auf das Problem der Definition einer filmischen Ich-Erzählerin hingewiesen. Eine darauf folgende Analyse der filmnarratologischen Elemente einzelner Szenen unter Zuhilfenahme von Mittells pragmatischen Zugang soll klären, ob es möglich ist, eine literarische Ich-Erzählerin in ein filmisches Medium zu transportieren. Zusätzlich wird eruiert, welche filmischen Veränderungen vorgenommen wurden, um auf die Existenz von Gaskells Ich-Erzählerin im Buch hinzuweisen.
Abstract (eng)
Elizabeth Gaskell’s novel Cranford and the 2007 BBC production of its adaptation clearly demonstrate the narratological issues that arise when adapting a literary text with an extraordinary first-person narrator. An initial analysis of individual text passages from the novel sets out to highlight the narrator’s specific features according to Stanzel’s narratological theory. Next, the film narratological frameworks by Bordwell and Chatman, amongst others, seek to explicate the problematic definition of a cinematic narrator. With the help of Mittell’s pragmatic approach example scenes are examined for their film narratological elements in order to determine whether it is possible to transport a literary first-person narrator into a filmic medium. Furthermore, this paper discusses what changes were made in the film adaptation to indicate the existence of the first-person narrator in the original novel.
Keywords (eng)
narratologyCranfordGaskellfilm narratologynarrator
Keywords (deu)
NarratologieFilmnarratologieCranfordGaskell
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1322185
rdau:P60550 (deu)
86 Seiten : Illustrationen
Number of pages
87
Study plan
Masterstudium Anglophone Literatures and Cultures
[UA]
[066]
[844]
Members (1)
Title (eng)
Elizabeth Gaskell’s 'Cranford' - Narratological Issues in Fiction and Film
Parallel title (deu)
Elizabeth Gaskells 'Cranford' - Narratologische Fragen in Literatur und Film
Author
Martina Kiseloski
Abstract (deu)
Elizabeth Gaskells Roman Cranford und dessen gleichnamige BBC-Verfilmung aus dem Jahr 2007 zeigen deutlich die narratologischen Problemfelder an, die bei der Adaption eines literarischen Textes mit einer außergewöhnlichen Ich-Erzählerin auftreten. Eine Analyse einzelner Textstellen anhand der narratologischen Theorie nach Stanzel soll zuerst die Besonderheiten der Erzählerin hervorheben. Daraufhin wird durch die filmnarratologischen Theorien von u.a. Bordwell und Chatman auf das Problem der Definition einer filmischen Ich-Erzählerin hingewiesen. Eine darauf folgende Analyse der filmnarratologischen Elemente einzelner Szenen unter Zuhilfenahme von Mittells pragmatischen Zugang soll klären, ob es möglich ist, eine literarische Ich-Erzählerin in ein filmisches Medium zu transportieren. Zusätzlich wird eruiert, welche filmischen Veränderungen vorgenommen wurden, um auf die Existenz von Gaskells Ich-Erzählerin im Buch hinzuweisen.
Abstract (eng)
Elizabeth Gaskell’s novel Cranford and the 2007 BBC production of its adaptation clearly demonstrate the narratological issues that arise when adapting a literary text with an extraordinary first-person narrator. An initial analysis of individual text passages from the novel sets out to highlight the narrator’s specific features according to Stanzel’s narratological theory. Next, the film narratological frameworks by Bordwell and Chatman, amongst others, seek to explicate the problematic definition of a cinematic narrator. With the help of Mittell’s pragmatic approach example scenes are examined for their film narratological elements in order to determine whether it is possible to transport a literary first-person narrator into a filmic medium. Furthermore, this paper discusses what changes were made in the film adaptation to indicate the existence of the first-person narrator in the original novel.
Keywords (eng)
narratologyCranfordGaskellfilm narratologynarrator
Keywords (deu)
NarratologieFilmnarratologieCranfordGaskell
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1322186
Number of pages
87