You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1433313
Title (eng)
Freedom or death
racism and protesting through the lens of posthumanist fiction in "Detroit become human"
Parallel title (deu)
Freiheit oder Tod
Rassismus und Protest durch die Brille der post-humanistischen Fiktion in "Detroit Become Human"
Author
Leonie Anna Krösslhuber
Adviser
Susanne Reichl
Assessor
Susanne Reichl
Abstract (deu)
Detroit Become Human, ein Spiel, das 2018 für die PlayStation 4 veröffentlicht wurde, verwendet ein Narrativ der fiktionalen post-humanistischen Ethik als Allegorie für den Rassismus der Gegenwart. In dieser Arbeit untersuche ich zwei zentrale Punkte: a) welche historischen Ereignisse und Bewegungen aus dem wirklichen Leben fungieren als Inspiration für die Darstellung in Detroit Become Human von Rassismus und Protesten in den USA und b) welche Aussagen trifft Detroit Become Human über die Validität und den künftigen Erfolg von passiv versus aktiv konfrontativen Formen des Protestes. Angesichts dessen, dass das Spiel Diskriminierung, Proteste und Rebellion darstellt, können Spielerentscheidungen auf einem Spektrum von Pazifismus bis Gewalt angesiedelt werden, welche am eindeutigsten am Höhepunkt des Narrativs zu beobachten sind. Rassismus-Allegorien können verwendet werden um eine vereinfachte, leichter zugängliche Ansicht auf komplexe Konzepte und die Realität von Diskriminierung von Minderheiten eröffnen. Deshalb ist das Ziel dieser Arbeit, den Wert von Geschichten wie Detroit Become Human innerhalb des Diskurses um Rassismus-Allegorien und deren Einfluss aufzuzeigen.
Abstract (eng)
Detroit Become Human, a game released in 2018 for the PlayStation 4, uses a narrative of fictional posthumanist ethics as an allegory for racism in the present day. In this thesis, I explore two central points: a) which historical real-life events and movements does Detroit Become Human draw from in its depiction of racism and protesting in the US and b) which statements does Detroit Become Human make on the validity and eventual success of passively versus actively confrontational forms of protest. Given that the game portrays discrimination, protesting, and rebellion, player choices can be categorized along a spectrum from pacifism to violence, which becomes most evident in the narrative’s climax. Allegorical racism can be used to convey a simplified, more accessible look at the complex concept and reality of discrimination and violence against minorities. Therefore, the value of stories like Detroit Become Human within the discourse about racial allegories and their impact is the aim of this thesis.
Keywords (deu)
VideospieleAndroidenRassismus-AllegorieBlack Lives Matter
Keywords (eng)
video gamesandroidsallegorical racismBlack Lives Matter
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1433313
rdau:P60550 (deu)
84 Seiten
Number of pages
85
Members (1)
Title (eng)
Freedom or death
racism and protesting through the lens of posthumanist fiction in "Detroit become human"
Parallel title (deu)
Freiheit oder Tod
Rassismus und Protest durch die Brille der post-humanistischen Fiktion in "Detroit Become Human"
Author
Leonie Anna Krösslhuber
Abstract (deu)
Detroit Become Human, ein Spiel, das 2018 für die PlayStation 4 veröffentlicht wurde, verwendet ein Narrativ der fiktionalen post-humanistischen Ethik als Allegorie für den Rassismus der Gegenwart. In dieser Arbeit untersuche ich zwei zentrale Punkte: a) welche historischen Ereignisse und Bewegungen aus dem wirklichen Leben fungieren als Inspiration für die Darstellung in Detroit Become Human von Rassismus und Protesten in den USA und b) welche Aussagen trifft Detroit Become Human über die Validität und den künftigen Erfolg von passiv versus aktiv konfrontativen Formen des Protestes. Angesichts dessen, dass das Spiel Diskriminierung, Proteste und Rebellion darstellt, können Spielerentscheidungen auf einem Spektrum von Pazifismus bis Gewalt angesiedelt werden, welche am eindeutigsten am Höhepunkt des Narrativs zu beobachten sind. Rassismus-Allegorien können verwendet werden um eine vereinfachte, leichter zugängliche Ansicht auf komplexe Konzepte und die Realität von Diskriminierung von Minderheiten eröffnen. Deshalb ist das Ziel dieser Arbeit, den Wert von Geschichten wie Detroit Become Human innerhalb des Diskurses um Rassismus-Allegorien und deren Einfluss aufzuzeigen.
Abstract (eng)
Detroit Become Human, a game released in 2018 for the PlayStation 4, uses a narrative of fictional posthumanist ethics as an allegory for racism in the present day. In this thesis, I explore two central points: a) which historical real-life events and movements does Detroit Become Human draw from in its depiction of racism and protesting in the US and b) which statements does Detroit Become Human make on the validity and eventual success of passively versus actively confrontational forms of protest. Given that the game portrays discrimination, protesting, and rebellion, player choices can be categorized along a spectrum from pacifism to violence, which becomes most evident in the narrative’s climax. Allegorical racism can be used to convey a simplified, more accessible look at the complex concept and reality of discrimination and violence against minorities. Therefore, the value of stories like Detroit Become Human within the discourse about racial allegories and their impact is the aim of this thesis.
Keywords (deu)
VideospieleAndroidenRassismus-AllegorieBlack Lives Matter
Keywords (eng)
video gamesandroidsallegorical racismBlack Lives Matter
Subject (deu)
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1437298
Number of pages
85