You are here: University of Vienna PHAIDRA Detail o:1622345
Title (deu)
Jugend - Rap - Gott
eine innovative Synthese für den Religionsunterricht der Sekundarstufe II
Parallel title (eng)
Youth - rap - god
an innovative synthesis for religious education at upper secondary level
Author
Desirée Fleischhacker
Adviser
Andrea Lehner-Hartmann
Assessor
Andrea Lehner-Hartmann
Abstract (deu)

Die vorliegende Masterarbeit fokussiert sowohl die theoretische als auch die praktische Skizzierung einer postmodernen, popkulturellen Synthese für den Religionsunterricht der Sekundarstufe II, die sich primär durch die Verknüpfung der Thematik Gott bzw. Gottesvorstellungen, des Genres Rap und des Konzepts der Jugendtheologie als innovativer religionspädagogischer/-didaktischer Ansatz auszeichnet. Die Masterarbeit beschäftigt sich gemäß der Methode der hermeneutischen Literaturarbeit mit den theoretischen Grundlagen des Konzepts der Jugendtheologie, des Genres Rap sowie der Gottesfrage, die sich allerdings nicht nur auf das Christentum beschränkt, sondern auch diverse Gottesvorstellungen von Schüler*innen berücksichtigt. Dies ermöglicht es schließlich, in den empirisch ausgerichteten Masterarbeitskapiteln sowohl ausgewählte deutschsprachige Raptracks des 21. Jahrhunderts auf die in ihnen existenten religiösen Motive bzw. Gotteskonzepte hin zu analysieren, als auch zwei exemplarische, praxisorientierte Unterrichtsentwürfe für die innovative Synthese der drei Aspekte Gott bzw. Gottesvorstellungen, Rap und Jugendtheologie abzubilden.

Abstract (eng)

This master's thesis focuses on both the theoretical and the practical outline of a postmodern, pop-cultural synthesis for religious education at upper secondary level. It can be pointed out as an innovative religious education approach, which is primarily characterized by the combination of the topic of God or ideas of God, the rap genre and the youth theology concept. Applying the method of hermeneutic literature work, the master's thesis deals with the theoretical basics of the youth theology concept, the rap genre and the question of God, which is not limited to Christianity, but also takes into account various ideas of God from students. This finally makes it possible to empirically analyze selected German-language rap tracks of the 21st century with regard to the religious motives or ideas of God that exist in them, as well as depict two exemplary, practice-oriented lesson plans for the innovative synthesis of the three aspects of God or ideas of God, rap and youth theology.

Keywords (deu)
ReligionsunterrichtGottGottesvorstellungenRapJugendtheologieSekundarstufe II
Keywords (eng)
religious educationGodideas of Godrapyouth theologyupper secondary level
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1622345
rdau:P60550 (deu)
100 Seiten : Illustrationen
Number of pages
100
Study plan
Masterstudium Lehramt Sek (AB) UF Deutsch UF Katholische Religion
[UA]
[199]
[506]
[518]
[02]
Members (1)
Title (deu)
Jugend - Rap - Gott
eine innovative Synthese für den Religionsunterricht der Sekundarstufe II
Parallel title (eng)
Youth - rap - god
an innovative synthesis for religious education at upper secondary level
Author
Desirée Fleischhacker
Abstract (deu)

Die vorliegende Masterarbeit fokussiert sowohl die theoretische als auch die praktische Skizzierung einer postmodernen, popkulturellen Synthese für den Religionsunterricht der Sekundarstufe II, die sich primär durch die Verknüpfung der Thematik Gott bzw. Gottesvorstellungen, des Genres Rap und des Konzepts der Jugendtheologie als innovativer religionspädagogischer/-didaktischer Ansatz auszeichnet. Die Masterarbeit beschäftigt sich gemäß der Methode der hermeneutischen Literaturarbeit mit den theoretischen Grundlagen des Konzepts der Jugendtheologie, des Genres Rap sowie der Gottesfrage, die sich allerdings nicht nur auf das Christentum beschränkt, sondern auch diverse Gottesvorstellungen von Schüler*innen berücksichtigt. Dies ermöglicht es schließlich, in den empirisch ausgerichteten Masterarbeitskapiteln sowohl ausgewählte deutschsprachige Raptracks des 21. Jahrhunderts auf die in ihnen existenten religiösen Motive bzw. Gotteskonzepte hin zu analysieren, als auch zwei exemplarische, praxisorientierte Unterrichtsentwürfe für die innovative Synthese der drei Aspekte Gott bzw. Gottesvorstellungen, Rap und Jugendtheologie abzubilden.

Abstract (eng)

This master's thesis focuses on both the theoretical and the practical outline of a postmodern, pop-cultural synthesis for religious education at upper secondary level. It can be pointed out as an innovative religious education approach, which is primarily characterized by the combination of the topic of God or ideas of God, the rap genre and the youth theology concept. Applying the method of hermeneutic literature work, the master's thesis deals with the theoretical basics of the youth theology concept, the rap genre and the question of God, which is not limited to Christianity, but also takes into account various ideas of God from students. This finally makes it possible to empirically analyze selected German-language rap tracks of the 21st century with regard to the religious motives or ideas of God that exist in them, as well as depict two exemplary, practice-oriented lesson plans for the innovative synthesis of the three aspects of God or ideas of God, rap and youth theology.

Keywords (deu)
ReligionsunterrichtGottGottesvorstellungenRapJugendtheologieSekundarstufe II
Keywords (eng)
religious educationGodideas of Godrapyouth theologyupper secondary level
Subject (deu)
Type (deu)
Persistent identifier
https://phaidra.univie.ac.at/o:1633041
Number of pages
100