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Title
Beobachtungen zum Verhältnis von Form und Instrumentation am Beispiel des Menuetts aus W. A. Mozarts Sinfonie Nr. 40 in g-Moll KV 550
Language
German
Description (xx)
Der folgende Aufsatz untersucht die enge Wechselbeziehung zwischen Satztechnik, übergeordnetem Formaufbau und instrumentatorischen Entscheidungen im Menuett, dem 3. Satz aus Mozarts Sinfonie KV 550. Die Zusammenhänge zwischen diesen – oft getrennt betrachteten – Aspekten erweisen sich als dramaturgisch relevant, wobei das klangliche Moment die satztechnische ›Struktur‹ und ihre Form(ung) durchaus zu interpretieren und zu nuancieren vermag. The article examines the close relationship between texture, higher formal structure, and decisions about instrumentation in the third movement of Mozart’s Symphony K 555. The connections between these aspects – often investigated separately – prove to be relevant in terms of dramaturgy, whereupon timbre being definitely able to interprete and to shade the textural ›structure‹ and its form(ation).
Keywords (xx)
Instrumentation; orchestration; Wolfgang Amadeus Mozart; Sinfonie g-Moll KV 550; Symphony g minor K. 550; Menuett; minuet; Struktur; structure; Form
DOI
10.31751/792
ISSN
1862-6742
Author of the digital object
Emmanouil  Vlitakis
Editor
Michael  Polth
Licence Selected
CC BY 4.0 International
Name of Publication (de)
Zeitschrift der Gesellschaft für Musiktheorie [Journal of the German-Speaking Society of Music Theory]
Volume
11
Number
1
From Page
63
To Page
73
Publisher
Gesellschaft für Musiktheorie (GMTH)
Publication Date
2014
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1862-6742

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Details
Object type
PDFDocument
Created
18.07.2019 05:49:10
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